värme och sol

I

immabelle

Hej Alla!
Här i Skåne är det jättevarmt och soligt nu och har varit det några dagar. Det ska visst bli nästan 30 grader om några dagar. I solen kommer givetvis alla j-a insekter, men det får man ta. Min häst har ett flugtäcke och det fungerar faktiskt bra, ett tips. Min undran är dock hur bra hästar tål värme. Vi har en fin hage med träd och det finns skugga. Men hästarna står i solen. Där blåser det mest för det är en liten höjd. jag tror de står där för att hästflugorna kommer mer i skuggan? Jag vet inte hur de tål värmen och om man kanske skulle ta in dem i stallet några timmar på dagen. Men stallet är litet och det skulle antagligen bli varmt där inne med båda hästarna inne under flera timmar. Dessutom kommer även där in hästflugor och då är det svårt att sprringa ifrån dem.
Hur brukar ni andra göra?

Sv: värme och sol

Vi tar in hästarna mitt på dagen, ibland runt 11-18 då det är som hetast.
Vi har stora hagar, som är kuperade, och blandad terräng, men hästarna vill in. De ogillar värmen och alla insekter.
trots flugmedel så kommer insekter å bits, jag hatar sånt, å hästarna med.

I stallet är det svalt och skönt, och inga flugor eller insekter alls. Skönt!
Hästarna tycker det är jätte skönt, och kopplar av, och det händer att de lägger sig ner och slummrar.

Vi sprayar på flugmedel och hoppas på att det ska räcka. Några täcker in sina hästar i flugtäcken också.

Hästen och hennes kompisar står ute hela dagarna. De väljer också att stå i solen trots tillgång till skugga. Jag vet faktiskt inte vad man ska tro om deras tålighet mot värme?! :confused:
Visst märks det på dem att det är varmt och lite jobbigt, men här på betet har vi inte så mycket annat (som skulle vara bättre) att erbjuda.
Min häst och en häst till är skimmlar, jag vet inte om det kan ha något med saken att göra.

Min ena häst ÄLSKAR värme! Han tycker det är skönt att stå och steka sig i solen. Den andra tycker det är okej han med. Dom är mer känsliga för regn och kyla, DÅ vill dom in.

Kanske beror på rasen? Jag har halvblod med mkt fullblod i, kallbloden tål kanske inte värme så bra?

Hästar är djur och alltså anpassade att klara att leva i naturen och på vad den har att erbjuda. Skugga är tillräckligt för dem och de överlever flugor och annat genom att rulla i lera mm. Vi använder flugmedel mot insekter och täcken mot sol efter som att det kanske inte alltid finns tillgång för dem att rulla sig i blöt lera. Sen kan de gå undan i skuggan om de vill.

Våra hästar står hela dagarna i gassande solen fast de kan gå undan. Inte förrän på eftermiddagen börjar de vandra bort och tugga gräs - också i solen.

Det kan vara skönt att bli ryktad i stallet när det är varmt och flugit, men de klarar av att leva ute - det är det de är gjorda för. Och de behöver röra på sig.

Tja. Det kanske ligger något i det där med rasen. "Min" (familjens) häst har en viss del fullblod i sig (morfar m fl). Den andra skimmeln är en connemara - vet inte vad det ska räknas som... :angel: Den tredje hästen är svenskt halvblod, dock brun och med vinterpäls kvar :eek: men om hon inte vill stå ensam får hon stå med de andra två i solen :crazy:. Kan tillägga att den sista hästen dricker kopiösa mängder vatten!

Nu känns det genast bättre när jag läst ditt inlägg! :bow:
Är väl bara den "vanliga överföra-sina-egna-behov-och-känslor-på-hästen"-driften som är i farten. Det är ju så varmt för oss! :angel:

Nu bor jag ju inte i skåne men det är rätt varmt här också. Då jag är ute i stallet på dagen och tar in hästarna står dom och tittar in i ett hörn i boxen och sover direkt (efter att ha kollat krubban ;) ) så fort man släppt in dom. Dom verkar tycka det är hur skönt som helst!! Inne finnsbara flugor, som kan vara irriterande men dom bits inte. Annars klarar dom sig såklart utomhus!! Att sätta på täcke känns uteslutet då ena hästen är svettig bara av att gå naken. Finns det bara möjlighet till skugga i hagen och gott om vatten så klarar sig nog alla hästar fint!!

Idag var det så jäkla varmt att vi nu har vänt på dygnet, hästarna får gå ute över natten och in 9-15 imorgon. Vi har beten på vall med bara lite skugga så de har svårt att komma undan. man märker på dem att de är irriterade och lite griniga, så jag tror det är skönt för dem att få komma in några timmar. I stallet är det svalt även mitt på dagen.
Dessutom blir det fler timmar ute :) (de går inte ute på natten annars, min pga konvalescens och de andra två pga att de tävlar och rids varje dag, ägaren vill ha dem inne)

Tack för alla svar. Jag tror definitivt att jag har lite värmeångest själv som jag överför till hästen... Bra att veta att ni andra tror det är ok för dem. Ska man åka bort eller åka och bada själv är det ju inte så lätt att ta hästarna in och ut. Dessutom tror jag vårt lilla stall skulle bli en bakugn. Fast jag ska testa nästa vecka när jag är hemma, bara för att se.

Vi har tagit in våra under några dagar nu. Inte direkt på grund av värmen... för den klarar de om de har tillgång till mycket friskt vatten. Indirekt däremot pågrund av värmen.... bromsen trivs ypperligt när det är varmt och torrt väder... Vi har så mycket broms nu att vi själva inte kan vara ute långa stunder.. De till och med biter igenom jeans...

Ändå har jag en bra hage som erbjuder omväxlande miljö... allt från skog till ren äng...

Det är inte kul dock att hitta hästar blodiga i hagen av alla bromsbett... och de vill mer än gärna stå inne i stallet om dagarna...

Är broms, blinningar och hästflugor samma sak?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 034
Senast: Stergo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
913
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 534
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 720
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama