Värme i hovarna

Iddefixen

Trådstartare
MIn häst brukar (inte alltid dock) ofta vara varm i ett par av hovarna. Jag har funderat på varför och har letat efter ett samband. Men jag hittar inget!

Hur farligt är det att de är varma i hovarna? Är det normalt eller ska de alltid vara kalla om allt är normalt?

Sv: Värme i hovarna

Det kan vara ett tecken på smygande fång. Min shettis har blivit varm så där någon gång men då enbart sommartid då hon har ätit gräs. Du kanske ger för mycket kraftfoder.

Kan också bero på att han har blivit för hårt verkad, men det brukar ge sig på nån dag.
Hovarna ska normalt inte vara varma.

Brukar den bli svalare efter att den rört på sig?
Min medryttarhäst var så, kunde vara väldigt varm i en eller två hovar, speciellt om han stod nån dag.
Ägaren drog ner på både kraftfoder och hösilage och nu är han inte alls varm längre.

en oskodd häst blir ju varm i hovarna när den rör sej efterersom blodcirkulationen kommer igång då

En oskodd häst o en skodd häst fungerar ungefär samma.
När underlaget är kallt minskar temperaturen i hoven för att inte förlora energi. Med oregelbundna mellanrum släpps mer blod på för att hoven inte skall bli för kall.
Jag har kollat detta på egna hästar o det är ingen skillnad mellan skodda o oskaodda fötter så länge de inte är ömfotade. Har även sett flera hovslagare som kollat detta o gjort samma iakttagelse.
PL

Jag har "forskat" och kom fram till att oskodda hästar har varmare fötter även i hagen. Märks väldigt tydligt nu när det är snö ute och de som är barfota aldrig har nån snö på hovarna, medans min skodda drar in halva norrland tyvärr.
Har även förhört mig på barfotaforum o dylikt och alla bekräftar de att deras hovar smälter snön jämfört med skodda som står med snö på hovarna även i gången.
De jag skott av har fått lite mer kroppstempererade hovar, och inte ömmat.

Vill nog lägga in mina proteser där... öh protester menar jag :D Kan meddela att de hästar som går barfota här hemma har betydligt varmare hovar, nu när det är kallt och snö märker man det tydligare på smältmärkena på marken. Likaså är det en stor skillnad på värmen i hoven när man varit ute och ridit, då en skodd häst inte tillnärmandevis är lika varm som den oskodda. Normalt ska ju hoven ha samma temperatur som benet där blodcirkulationen fungerar. På tio hästar här hemma har vi märkt stor skillnad på temperaturen när de går barfota mot när de var skodda. Har en inackordering som har skor, om jag kommer ihåg ska jag mäta temeraturen och jämföra med de barfota.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
som för övrigt anser att de flesta skodda hästar kan gå barfota om de får rätt förutsättningar (utan att vara barfotataliban :cool: )

Men... Kan inte själva skon ha en kylande effekt? D.v.s. att det är lika mkt cirkulation i en oskodd som en skodd hov, men att järnet blir kallt?

Bara en tanke.

Säkert, spänn fast en järnsko på dig själv och gå ut i vintern ;) Det vi märkte var en så markant skillnad på temperatur att vi trodde det var fel på hästarna..fång mitt i vintern :eek: :D Att cirkulationen hämmas av järnsko är de flesta överens om men inte i vilken utsträckning. Men jag tänker inte ta den diskussionen här eftersom det är strängeligen förbjudet...:eek: :eek:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

peter_lundin skrev:
...När underlaget är kallt minskar temperaturen i hoven för att inte förlora energi. Med oregelbundna mellanrum släpps mer blod på för att hoven inte skall bli för kall.
...
PL

Så du säger att hästar är växelvarma djur? Jag har bestämnt för mig att de är däggdjur.

Hur går det då med cellmetabolismen när temperaturen sjunker?

Förklara gärna hur hästen gör när den med oregelbundna mellanrum släpper på mer blod?

Ann

Jodå, med stålhättor blir det hyfsat kallt om tårna...! Frågan är hur man vet om det är hönan eller ägget först? (Förmodligen båda...)

Att däggdjur har värmereglerande mekanismer är inget nytt. Det är t.ex. därför du blir röd i ansiktet när det är varmt.

Jo, fast håll med om att gradvariationen är väldigt begränsad och att underkylning liksom överhettning snabbt får konsekvenser.

Hästar har ingen förmåga att sänka sin kroppstemperatur för att spara energi. Eller har du sådana uppgifter?

Ann

Nej, inte sänka kroppstemperaturen, men minska värmeavgången och därmed spara energi.

Under- eller överkylning är förstås inte bra.

Ja det finns forskning som visar att hoven anpassar sig till omgivningstemperaturen.
När den blir för kall släpps extra blod på genom AV-shuntarna, inte genom kapillärbädden.
PL

Vad skulle du säga händer vid underkylning?

Om ett hästben där hoven är skodd med PG-beslag har en temperatur på ca 10 grader C, torde man kunna anta att det är underkylt?

Vilken nytta/skada gör då PG-beslaget enligt dig?

Ann

Det finns försök där man under 48 tim kylt hästars ben upp till en bit under karpus med isvatten. Ingen smärta ingen skada men hindrar uppkomsten av provocerade fånganfall.
Om ett hästben(hov?) är har låg temp så är det inte nödvändigtvis beroende på PG beslaget.
PL

Jag är inte insatt i frågan cirkulation - beslag, men om du ger mig lite referenser läser jag gärna in mig på området. När har man t.ex. uppmätt 10 grader i ett PG-beslags-ben?

alpha skrev:
Jag är inte insatt i frågan cirkulation - beslag, men om du ger mig lite referenser läser jag gärna in mig på området. När har man t.ex. uppmätt 10 grader i ett PG-beslags-ben?

Att beslag minskar hovmekanismen och därmed blodcirkluationen kan man läsa om i hovslagarnas studielitteratur, t ex. Dessutom leder metall kyle/värme och hovväggens naturliga isolering bryts genom sömmen.

Det är mycket enkelt att känna hur temperaturen förändras i hästarnas ben genom att lägga handen på dem eller mäta med termometer (finns enkla "plastremsor" som man lägger mot huden, kanske inte 100%-igt tillförlitliga men med hyfsat god indikation). Detta gör man före man tar av skon och sedan efter avskoning och en korrekt verkning. Det tar inte mer än 10 min så har tempen gått upp. För just PG-beslag mätte jag detta för ca 5 veckor sedan.

Men du svarade inte på vad som händer vid en så kraftig underkyling.

Ann

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 123
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 200
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka