Värme i hovarna

Sv: Värme i hovarna

Självklart att hovläderhuden behöver syre o näring men frågan är om den behöver så mycket som hovens kärlsystem har kapacitet till? Reparation o tillväxt kräver inte så mycket i jämförelse med tex muskelaktivitet.
Och som sagt detta är inte mina egna ideer utan vad hovforskningen sysslar med idag. Sista meningen struken den godkändes inte av ledningen.
PL

Senast ändrad:

Aja baja, nu får vi lugna ner oss lite och detta gäller nu alltså inte bara dig PL även om jag använder din knapp. ;)

Jag vet hur syre o näringstillförsel till hornhinnan fungerar o kan glädja dig med att detta inte räcker till för att läka riktiga skador, då växer kärl in från kanten.
PL

Det var inte inlägget som sådant jag hade synpunkter på, däremot märker jag en viss attitydsförändring i sättet att diskutera och då mot de mer otrevliga och hetsiga.

Hur snäll måste man vara när man sakligt försöker förklara var forskningen står idag o får en massa konstiga mothugg i otrevlig ton bara för att det inte passar in i den andra partens världsbild?
PL

Som sagt du är inte den enda som behöver ta åt dig, det trodde jag faktiskt att du begrep. :smirk:

peter_lundin skrev:
Självklart att hovläderhuden behöver syre o näring men frågan är om den behöver så mycket som hovens kärlsystem har kapacitet till? Reparation o tillväxt kräver inte så mycket i jämförelse med tex muskelaktivitet.
Och som sagt detta är inte mina egna ideer utan vad hovforskningen sysslar med idag. Sista meningen struken den godkändes inte av ledningen.
PL
Det torde snarare vara så att läkning kräver högre cirkulation snarare än mindre eftersom metabolismen måste öka jämfört med endast "underhåll".

Du får nog komma med bättre källhänvisningar och gärna berätta vem som finansierar den forskning som säger att det inte behövs så mycket blodcirkulation..än så länge låter det som något som man hittar på för att bortförklara varför man envist fortsätter med att sko hästar trots att detta hämmar hovmekanismen.

Ann

O var har jag ens antytt att att inte läkning fordrar mer än underhåll, jag skrev det egentligen ganska tydligt ang hornhinnan.
Ja kontentan är enligt min mening att även en skodd hov får tillräckligt med blod för att försörja läderhuden. Inse att det inte finns någon publicerad forskning som säger att en skodd hov får för lite blodförsörjning, sen få Strasser säga vad hon vill!
Vad jag gjorde i mitt första inlägg i den här frågan var att hänvisa till ett personligt uttalande av Ove Wattle(vilket jag tydligt skrev) där has sa att normal blodcirculation räcker till för fångläkning den behöver inte ökas på ngt speciellt sätt.
PL

Senast ändrad:

Zierold 1910 tex, visade att lamellerna på till synes friska hästars hovar har sjukliga förändringar som bara finns på skodda hästar.

1. nerver behöver blodcirkulation för att fungera
2. skor hämmar hovmekansimen
3. försämrad ovmekansim ger sämre blodcirkulation
4. en häst som nyss var blockhalt pga t ex hovbenssänkning, strålbenshälta mm blir plötsligt "frisk" för att man sätter på den skor.
5. Det finns ingen läkande biverkan genom en järnbit som spikas fast.
6. hästen känner inte sina fötter pga av att nervfunktionen är borta

Ann

Fattar du ingenting, visst behöver nerver syre o näring (inte nödvändigtvis blod) frågan är hur mycket!
Att en skodd häst inte skulle han någon känsel i hovarna är bland det mest korkade jag hört. Har du någonsin sett eller hanterat en levande skodd hov?
PL

peter_lundin skrev:
Fattar du ingenting, visst behöver nerver syre o näring (inte nödvändigtvis blod) frågan är hur mycket!
Att en skodd häst inte skulle han någon känsel i hovarna är bland det mest korkade jag hört. Har du någonsin sett eller hanterat en levande skodd hov?
PL

Hå hå ja ja, jo då jag fattar en hel del. Jag har också vid flera tillfällen varit med om den magiska upplevelsen som det är att känna dessa "kadaverkalla" skodda hästben bli härligt kroppstempererade efter avskoning. Största temperaturskillnaden blir det när hästkraken blir av med sk "sjukbeslag" som PG-skor eller ringskor. Det tar några minuter upp till ett par timmar. Det sjuka med dessa beslag är att de är ännu effektivare på att låsa hovmekanismen- ger ännu sämre cirkulation (kallare ben) och därmed effektivare bedövning. Tills skadan är tillräckligt stor för att då åter signalera felet till centrala nervsystemet. En vanlig "behandlingsmetod" i det läget är att veterinär kapar av nervbanan till hoven. Då är bedövnigen fullständig- ett tag i alla fall. Hela tiden går hästen med den ursprungliga skadan utan att orsaken är åtgärdad.

Hå hå ja ja. Det är nog bäst vi slutar innan du får hjärtinfarkt. ;)

ann

Då kan du få komma och känna på hovarna hos mina pållar, både varma och med känsel trots järnskor. :angel:

Vad bra att du har en fungerande hovvård!
Om du vill ha skor så, sko om ofta, sko aldrig före 5 års ålder, verka korrekt med markparallellt hovben, låt hästen gå utan skor i längre sammanhållna perioder, se till att hästen rör sig mycket (undvik asfalt o betongunderlag), se till att hornet är flexibelt så att det kan stå emot spänningarna som uppstår genom låsningen med sömmarna....Men du får gärna förklara vad i skorna som gör att din häst har fina fötter.

ann

Det gläder mig.
Sanningen är ju den att det bara är en temporär lösning eftersom nervbanorna växer ut igen. Och någon lösning för hästen är det definitvt inte.

Ann

Det är inte skorna i sig, men en :devil: bra hovslagare som vet vad han håller på med. I övrigt skos oftast inte islandshästar förrän sent, så om det gäller 5 år är ju det inga problem.

Det där att kalla nervsnittning för en vanlig behandling visar precis hur mycket koll du har, sen vet du tydligen inte heller på vilka indikationer den brukade användas.
En av de allvarligaste biverkningarna är exungulation vilket jag aldrig sett på en häst.
Om blodcirkulationen är så otillräcklig som du (eller din mentor) vill göra gällande borde det var vanligt på skodda hästar.
PL

Nej vanligt är det inte men risken är större på en häst med dålig blodcirkulation och skadade lammeller, kronläderhud.. mm Vilka fina ord du kan! Var tvungen att slå upp det om det är ngn tröst.

Varför försöker du vara nedlåtande genom att skriva "din mentor"?

Jag har aldrig tagit åt mig äran att ha kommit på saker själv- jag är så tacksam för att det är många som hjälps åt med kunskapssamlande. Kritiskt tänkande är jag dock rätt bra skolad på.

Berätta gärna lite mer vad som kom fram på dena dära suppén (en annan vanlig dödlig får ju bara käka vanlig kvällsmat). Jag har mina misstankar att det var på ett slott också, Rockelsta kanske?

Om inte annat så såg jag en notis om att där skulle samlas en ansenlig mängd "hästkarlar" och diskutera hästhållningen i det här landet i framtiden. Ove Wattle skulle vara med såg jag.(Regeringen har ju gubevars kommit fram till att hästnäringen ska vara en tillväxtsektor och då finns det kanske pengar att hämta.) Min fundering var varför fördragningslistan var så tungt bemannad, kanske det var en kvinna med kommer inte ihåg men det var väldigt glest med damer i alla fall. Hur såg det ut på deltagarsidan? Någon som vet? Hästhållingen i det här landet berör ihögsta grad kvinnor, det är ju onekligen flest kvinnor som rider/äger häst (med undantag för trav då). Jag undrar vad karlarna kom fram till?

Ann

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 123
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 200
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka