Sv: Värme i hovarna
peter_lundin skrev:
Jag svarade på vad som händer vid underkylning!
PL
Nej, du gjorde inte det.
Det du pratar om är att jämföra med att lägga ispåse på en bula för att tillfälligt minska tillflödet av vätska för att minska svullnad vid t ex slag eller inflamation. De flesta vet nog att en snabb lokalbedövning kan åstadkommas med en isbit.
En häst får, om den har tur nya beslag och korrekt verkning var 6:e vecka, vanligast är kanske 8-12 veckor mellan omsättning av skorna. Det innebär att kroppsdelen konstant har en undertemperatur med en avsaktad cellmetabolism.
Vad jag vet är det ingen som har pratat om muskler i hoven?
Alla levande celler behöver näringstillförsel och syre liksom en borttransport av blodet. Även de högst vaskulära delarna i hästens hovar.
Eller menar du att hästkroppen av någon plötslig slösaktig inställning skulle förse denna kroppsdel med blodkärl o nerver helt utan mening, mest bara för att ställa till det för hjärtat liksom? Hur menar du att materialet som vi ser som horn bildas i så fall?
Du har helt rätt i att vener inte kan pumpa blodet tillbaka till hjärtat, det gäller överallt inte bara i benen. Kärlen har inga muskler utan är slappa i sin konsistens och trycks lätt ihop av t ex benlindor.
Dina nyupptäckta "shuntar" får du gärna förklara mer, var hittar du dem och vilket syfte skulle de ha o varför?
Pollits video visar att artärernas "reservbanor" som ligger utanpå hovbenet, inte som huvudförsörjningen som går in i hovbenet och gör en loop, blir förstorade och får ökad betydelse om huvudblodförsörjningen stryps genom höjda trakter (kilsula).
Wattles forskning angående att blodcirkulation inte har särskild betydlese för att läka fång låter kontroversiell, ge gärna källa. Akut fång är ju en inflamation som i sin innebörd är just ökad cirkulation, kroppens sätt att öka "försvaret" . (Med detta menar jag inte att tillfällig avkylning under akut fas för att minska smärtan som uppstår vid denna ökade vätskesamling är fel. Men det är en temporäri insats.)
Min fråga ang underkylning, var/är riktad till vad jag förstår vara en veterinär här på listan. Hen har säkert histologin/fysiologin på sina fem fingrar och kan förklara vad som händer med nervfunktioner och cellbildning när kroppstemperaturen och syresättningen sjunker. Ökar eller minskar hornproduktionen t ex?
Ann