Värme i hovarna

Sv: Värme i hovarna

En häst fungerar precis som t.ex. en människa som kylls ner, blodcirkulationen hindras i icke livsviktiga kroppsdela så som armar och ben, detta för att minska värmeförluster, men kroppen släpper på blod "lite då och då" för att förhindra celldöd i vävnaderna.

Tråden skapades förmodligen inte för att barfota eller ej skulle diskuteras, finns annan tråd för det! :cool:
Själv tycker jag om barfotatjejer, gärna över hela kroppen :p :p :p :p

alpha skrev:
Men... Kan inte själva skon ha en kylande effekt? D.v.s. att det är lika mkt cirkulation i en oskodd som en skodd hov, men att järnet blir kallt?

Det tror jag ialla fall, för mina hästar har varma hovar mellan varven trots att de är skodda. Sen får man väl anta också med ledning av de som skrivs om skor, att jag måste ha en sjuh*lvetes hovslagare som lyckas sko hoven med bibehållen cirkulation.

Enligt Ove Wattle så är cirkulationen i hoven inget kritiskt när det gäller tex läkning av fång. Det finns inga muskler i hoven som fordrar en massa syre. Tvärtom så har hoven shuntar så att det kan passera blod som inte går ut i kapillärbädden. Hovmekanismens pumpande funktion är till för att få tillbaka blodet till hjärtat inte för att förse vävnaden med blod. Precic som hos människa o alla andra djur så kan inte hästens hjärta suga upp blodet ur benen utan det måste på något sätt "masseras" upp.
PL

peter_lundin skrev:
Jag svarade på vad som händer vid underkylning!
PL
Nej, du gjorde inte det.
Det du pratar om är att jämföra med att lägga ispåse på en bula för att tillfälligt minska tillflödet av vätska för att minska svullnad vid t ex slag eller inflamation. De flesta vet nog att en snabb lokalbedövning kan åstadkommas med en isbit.

En häst får, om den har tur nya beslag och korrekt verkning var 6:e vecka, vanligast är kanske 8-12 veckor mellan omsättning av skorna. Det innebär att kroppsdelen konstant har en undertemperatur med en avsaktad cellmetabolism.
Vad jag vet är det ingen som har pratat om muskler i hoven?
Alla levande celler behöver näringstillförsel och syre liksom en borttransport av blodet. Även de högst vaskulära delarna i hästens hovar.
Eller menar du att hästkroppen av någon plötslig slösaktig inställning skulle förse denna kroppsdel med blodkärl o nerver helt utan mening, mest bara för att ställa till det för hjärtat liksom? Hur menar du att materialet som vi ser som horn bildas i så fall?

Du har helt rätt i att vener inte kan pumpa blodet tillbaka till hjärtat, det gäller överallt inte bara i benen. Kärlen har inga muskler utan är slappa i sin konsistens och trycks lätt ihop av t ex benlindor.

Dina nyupptäckta "shuntar" får du gärna förklara mer, var hittar du dem och vilket syfte skulle de ha o varför?
Pollits video visar att artärernas "reservbanor" som ligger utanpå hovbenet, inte som huvudförsörjningen som går in i hovbenet och gör en loop, blir förstorade och får ökad betydelse om huvudblodförsörjningen stryps genom höjda trakter (kilsula).
Wattles forskning angående att blodcirkulation inte har särskild betydlese för att läka fång låter kontroversiell, ge gärna källa. Akut fång är ju en inflamation som i sin innebörd är just ökad cirkulation, kroppens sätt att öka "försvaret" . (Med detta menar jag inte att tillfällig avkylning under akut fas för att minska smärtan som uppstår vid denna ökade vätskesamling är fel. Men det är en temporäri insats.)

Min fråga ang underkylning, var/är riktad till vad jag förstår vara en veterinär här på listan. Hen har säkert histologin/fysiologin på sina fem fingrar och kan förklara vad som händer med nervfunktioner och cellbildning när kroppstemperaturen och syresättningen sjunker. Ökar eller minskar hornproduktionen t ex?

Ann

Min fråga ang underkylning, var/är riktad till vad jag förstår vara en veterinär här på listan. Hen har säkert histologin/fysiologin på sina fem fingrar och kan förklara vad som händer med nervfunktioner och cellbildning när kroppstemperaturen och syresättningen sjunker. Ökar eller minskar hornproduktionen t ex?
Så jag svarade :devil:
Ingen har det här på sina fem fingrar när det gäller hovar det är inte tillräckligt utrett, men jag har lagt ner en hel del tid o energi på att försöka sätta mig in i var forskningen står idag även om jag inte är ngn forskare själv så har jag bakgrunden för att förstå vad jag läser även om det kan vara jobbigt ibland.
Vi pratar om kylning av underbenet i 48 tim utan några tecken på skador. Detta är en sak som talar för att vävnade i hoven är anpassad till att fungera under kroppstemperatur.
Det Ove W. sa var vid supén efter en föreläsning o meningen var att blodcirkulationen räcker gott till i normala fall. Vävnaden i hoven behöver inte så himla mkt cirkulation även under en läkningsfas, det var där jag jämförde med muskler som behöver mkt blod under arbete.
Shuntarna var kända redan på 80 talet men då trodde man att de orsakade fång genom att shunta bort blod från vävnaden.
Syns tydligt på Pollits utmärkta teckningar över hovens histologi som går att hitta på nätet
PL

Senast ändrad:

Nej, du svarar inte på det jag frågar. Det hjälper inte att du skickar smådjävlar. "Shuntar" är inget medicinskt begrepp så därför går det inte förstå dig.

Ann

Histologi= vävnadslära, mycket väl utrett.

Jag har faktiskt läst histologi så jag vet vad det betyder.
In min värld används shunt i det här histologiska samman hanget, AV-shunts eller AVA , arteriovenous anastomoses.
PL

Om man talar om shuntar så förstår alla med medicinsk bildning inom området hovar vad man menar.
Du har fortvarande inte förstått vad min :devil: betydde.
PL

Jo Peter du är så duktig du :cool: Men om jag vågar mig på en kvalifierad gissning har inte majoriteten på forumet medicinsk utbildning :eek: Om vi skulle försöka och vara lite ödmjuka och förklara så att alla förstår....
Med shuntar menar du då de "backventiler" som reglerar blodflödet i hoven genom att när hovmekanismen fungerar som den ska, pumpar ut blod i hoven vid nedsättning av hoven och det blir tryck och efter ett litet uppehåll (stopp i blodflödet) i trycket går blodet tillbaka i kroppen när hoven lyfts?
Om inte så förklara gärna så vi lekmän förstår :crazy:

Högaktningsfullt
Rolle, som beställer träfrack den dagen jag inte lär mig mer utan tror att jag är fullärd :cool:

Jag förklarar gärna. Nej shuntarna är inte "backventilerna" i venerna utan små tvärkärl mellan mellan vener o artärer i sulläderhuden som kan låta blodet passera utan att det går ut i kapillärerna, funktionen av dessa har diskuterats genom åren.
Jag tror inte heller att jag är fullärd utan lägger en massa tid på att försöka hålla mig någorlunda uppdaterad inom alla de områden som har praktisk betydelse för mig.
PL

Thanx!
Då begriper t.o.m. jag :) Men som sagt frågan är ju funktionens syfte, De måste väl göra något som kapillärerna inte klarar...Nåväl Thanx igen :D

Rolle

Det trodde jag att jag redan skrivit men OK. Vad man tror idag är att det är ett sätt att släppa på värme när hoven börjar bli för kall då öppnas dessa o släpper under en stund genom en massa extra blod som inte behöver passera motståndet i kapillärbädden, obs detta är ungefär var man står idag det kan ju ändras om några år. Hovens anatomi fysiologi o histologi blir mer komplicerad ju mer man tittar på den.
PL

Du säger att du läst histologi samtidigt som du säger att det inte behövs fullgod blodcirkulation i hoven, sjuk som frisk. Jag förstår inte hur du adderar och lägger ihop dina slutsatser. I mina studier om nervvävnad så framgår det klart att de är i behov av blodcirkulation för att fungera, alltså tala om för hästens hjärna vad som sker i hoven, skada, nedkylning, överhettning , vassa stenar....

Jag ger upp diskussionen med dig även denna gång. Inte för att jag är överrens om nu någon trodde det ;-). Jag vill påpeka att det är en känsla du har att jag hoppar på dig, det har inte med fakta att göra. Jag ifrågasätter dina påståenden inte dig som person. Dina inlägg handlar inte om att öka förståelsen utan att svärta ner. Det är inte fruktbart att föra samtal på den nivån.

Trots nyvunnen bredbandsuppkoppling är inte min avsikt att bli galaxhoppare på buke. Måhända kan jag inte hålla mig men jag lovar att försöka.

Ann

Det är klart att det behövs fullgod blodcirkulation, frågan är vilken nivå den ligger på. Olika vävnader behöver faktiskt olika mkt blodcirkulation!
Det finns organ som inte har ngn blodförsörjning alls men där nerver o normala reparationsprocesser fungerar ändå.
Att vävnader kan vara anpassade till att fungera i lägre temperatur än kroppstemperatur är väl knappast okänt heller.
Visst kan man säga att min kritiska inställning till Strasser kan sägas vara att svärta ner men denna tråden handlar om ngt helt annat.

Fast det är ju vävnad som inte innehåller blodkärl, som elastiska putan t ex. Men hovens läderhud är ju faktiskt fullknökad med blodkärl och man då förmoda att de är det för att det behövs god blodcirkulation.
Nerver i vävnad utan blodcirkulation? Var då?

Ann

min avhållsamhet blev inte långvarig men nu slutar jag. promis.

Ja man kan ju förmoda att det är för att vävnaden behöver mkt blodcirkulation men de speciella förhållandena gör att man talar om andra orsaker.
Organ med nerver utan blodkärl: hornhinnan!
PL

peter_lundin skrev:
Ja man kan ju förmoda att det är för att vävnaden behöver mkt blodcirkulation men de speciella förhållandena gör att man talar om andra orsaker.
Organ med nerver utan blodkärl: hornhinnan!
PL
Ja det har du rätt i. Det betyder dock inte att nerverna kan fungera där heller utan syre o näring:

"..Hornhinnan har inte egna blodkärl, utan syret kommer mest från luften via tårfilmen men också från ögats kammarvatten..."

källa:
http://www.medocular.se/ogonfakta/ogats_anatomi/hornhinna/fysiologi/index.html

För nervfunktion behövs närings- och syretillförsel, i hoven sker detta genom nytt friskt artärblod, om hästen har en fungerande hovmekanism.
Ann

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 123
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 200
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka