Värme i hovar.....

lillaana

Trådstartare
Det sägs ju att när en häst får fång så blir en varm i hovarna, men HUR varm blir den? Om jag känner på min häst är hon alltid lite ljummen utanpå hoven och när jag kände på de andra hästarnas hovar i stallet (typ 10 st) så var alla småljumna på hovarna, så ALLA kan ju inte ha fång!!!:eek:;)
Jag vet ju hur ljum hon är i hoven till vardags så att säga så jag antar att det är en rätt rejäl temphöjning om hon får fång va?
Hon har haft det, men då var inte jag där så jag har inte kunnat känna själv, men är naturligtvis alltid orolig att det ska blossa upp...

Sv: Värme i hovar.....

Värme i hovarna kan man inte ta som fång. Det måste kombineras med puls, ev fångställning, krattigt rörelsemönster osv. Kände igenom våra i dag senast. Min gamleman kan man verkligen tro har fång för hans hovar kunde man nästan steka ägga på. Verkar dock inte ha det minsta ont.

Nä, jag menar inte att det BARA är värme som är fångsymptom, men det är ju en del av det. DÅ vore det bra att veta hur pass varm hästen blir för att man ska bry sig om det.... man måste alltså veta hur varm hästen är till vardags. Vart känner du puls i hoven?
"Fångkänning" är ju förstadiet till allvarlig fång och man vill ju ta det i tid om det händer... alltså veta vad man ska känna/titta efter....

Jag känner inte puls i hoven utan i benet. Om du känner baktill vid kotan till exempel. Vid fång känner du rejäl puls. Nere vid kronranden kände vår veterinär när stoet hade fång. Var uppmärksam på ovilja att lyfta hovar. Vid första stadiet märker du mest på att hästen står och vilar mycket på den hov som är drabbad.

Jag tror inte att det finns några bra kännetecken på att fång är på väg. Värme i hovarna tror jag är ngt av det mest osäkra. Då tror jag mer på puls strax ovanför hoven. Det hade min häst till och från efter det att hon hade haft fång. Jag antar att det berodde på förändringar i blodkärlen (egna spekulationer). Sedan tror jag också på att se hur hästen rör sig. Det kan vara svårt tex om det är halt och knaggligt och besvärligt. Om jag är osäker brukar jag snurra henne runt. De ska inte kunna vända så lätt. Jag har hört om det men inte sett det själv. Jag hade en liknande tråd för ett tag sedan men tror inte att jag fick ett enda svar. Jag har också läst en del om detta med tidiga tecken på fång. Jag har kommit fram till att det nog oftast inte finns några sådana.

Tror det var Hippocampus jag var inne på och läste Owe Wattles beskrivning av de fyra olika stadierna av fång. Bra läsning! Mycket informativ.

Jag har nog inte läst just den men andra men ska leta upp den. Vad jag minns är själva förstadiet dvs den tid när det triggas igång utan symptom. Problemet är väl lite att sedan är det så dags för då har det redan startat.

Ja och problemet är ju att det kan gå väldigt fort. Tydligen på några timmar enligt Wattle. Det är ganska skrämmande. Får väl köpa en tältsäng och lägga mig i boxen bredvid.

kl
Nu lägger jag mig tråden då jag har lite halvågren över vår tjockis!
Det är en 2½-årig kallblodstravare som varit i träning förra året. Då var hon slimmad ordentligt, kom hem med knottexem och halt ena fram och sned.
Nu har hästen behandlats för snedheten, ätit upp sig rekordsnabbt och jag börjar blir oroad för fång. Hovarna är ibland varma och det kan vissa gånger ibland urskiljas puls bakpå kotorna fram.
Men hästen är oerhört rörlig, springer, bockar och är allmänt aktiv. Är lättvänd och ormlikt smidig då vi tränar från marken. -Travar stort och rent.
Den går i lösdrift på mjukt snöunderlag. Ligger bara då och då och vilar och ser frisk o glad ut allmänt, dock väl tung och ännu överbyggd, så belastningen fram är nog stor nu!

Är pulsen absolut tecken på fång, eller kan jag mer ta det som ett varningstecken, dra ner lite mer på silaget och börja träna lite till. Är det ett riktigt anfall är väl inte träning första tanken, så det känns lite osäkert vad som är bäst.

Men då hästen verkar allmänt glad åt att röra sig kanske det inte är fara på taket?
På andras beskrivningar och erfarenhet av en riktig fånghäst, kan de ju tom vägra gå pga smärta...

Förstärkt digitalpuls är ett tecken på smärta i hovarna, Alltså inget som i sig tyder på fång. Smärtan kan ha helt andra orsaker.

Jag tror inte att man vet vad som menas med Digitalpuls- om man aldrig har SETT det.
Det pulserar då vid djupa böjsenan- synbart.

Om man måste leta efter puls är det nog ingen fara. Brukar själv känna på kotleden. Har den rejäl puls, känns det direkt.
Lider själv av Fångest, men har nu efter 2½ år börjat slappna av lite:angel:

Njae, bara ordet digitalpuls har inget att göra med hur förstärkt den är utan mer vad man tar pulsen på. Digit = finger= kotben kronben hovben, och pulsen tar man baktill ovan kotled. Är den förstärkt så känns det tydligt. Är den väldigt förstärkt så kan den även synas.

Jag tror inte att man vet vad som menas med Digitalpuls- om man aldrig har SETT det.
Det pulserar då vid djupa böjsenan- synbart.

Om man måste leta efter puls är det nog ingen fara. Brukar själv känna på kotleden. Har den rejäl puls, känns det direkt.
Lider själv av Fångest, men har nu efter 2½ år börjat slappna av lite:angel:

Det är det som är så knepigt. På din beskrivning nu har jag nog inte sett det. Däremot kunde jag känna pulsen som jag skrev om tidigare. Det var inte svårt att hitta den men jag vill inte påstå att den dunkade så att den syntes. Det var snarare ganska svaga pulsslag ungefär som när man tar pulsen på sig själv vid efter minimal anstängning.

Fast han på Strömsholm sa att det jag menar är digitalpuls o att det var det sista som försvann även efter att rotationen gått tillbaka.

Då tror jag du missförstod nånting. Digitalpuls anger bara stället den tas på. "förstärkt digitalpuls" är ett symtom på smärta i hoven vilken orsak den än har. Vid t ex hovböld så har hästen nästan alltid rejält förstärkt digitalpuls,sömtryck sultryck och Stengallor likaså.

Njae, bara ordet digitalpuls har inget att göra med hur förstärkt den är utan mer vad man tar pulsen på. Digit = finger= kotben kronben hovben, och pulsen tar man baktill ovan kotled. Är den förstärkt så känns det tydligt. Är den väldigt förstärkt så kan den även synas.

Det där blev inte helt bra.:crazy:

Trixet med fång är ju att tecknen kan vara så olika och variera från gång till gång.

När min fångis hade REJÄLT anfall med både rotationer och sänkningar som följd (på vippen att behöva tas bort) så var hon knappt varm i hovarna och hade bara svag, svag puls. Distr.vet kände sig väldigt tveksam till att det var fång öht eftersom att tecknen var så svaga men efter röntgen rådde det inga tveksamheter.

Nu efteråt så blir hon aldrig längre iskall i hovarna såsom hon kunde bli innan anfallet. Det var hon inte alla dagar, men vissa.

Min valack (ej fångis) är också nästan alltid "icke kall". Absolut inte ljummen men heller inte iskall.

Så att hästen inte är direkt varm i fötterna eller inte har kännbar puls behöver tyvärr inte innebära att det inte rör sig om fång.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 837
Senast: Ceta
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 033
Senast: Meglio
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V