Värme eller kyla på svullet ben?

niikon92

Trådstartare
Hej.
Hästen skadade sig lite lätt i helgen, ett ytligt sår på utsidan av frambenet, strax nedanför knät.

Det är svullet och varmt, men inte särskilt ömt.

Ska man värma eller kyla ett sådant här ben nattetid i box? Ute i hagen går han utan något alls.

// Niikon92

Sv: Värme eller kyla på svullet ben?

Jag skulle ändast spola benet med kallt vatten, inget annat på varken ute eller inne.

Är det en sårskada hade jag inte gjort något mer än hålla det rent om det blir smutsigt. Jag låter det helst sköta sig själv så långt som är möjligt.

du vill inte värma en sårskada då du inte vill höja temperaturen så att bakterier börjar trivas i såret/stänga in syre).

Då tycker jag inte du ska hålla på och mecka med det. Kroppen sköter det bäst själv.

du vill inte värma en sårskada då du inte vill höja temperaturen så att bakterier börjar trivas i såret/stänga in syre).

Låter helt logisk ^^

Men om man håller rent såret, ska de väl inte vara några problem, eller?

Samtidigt så skulle jag inte vilja ändas kyla ner benet då man "försenar" läknings processen. Genom att strypa blodtillförseln. Därför använder jag bägge delarna plus att jag även rör på hästen om möjligheten finns.

Sen håller jag med om att man inte ska pilla för mycket. Kroppen klarar av det mesta själv. Men ett tips är att du rör på hästen om det är möjligt, så svullnaden har en chans att mjuka upp.

I detta fallet handlade det enligt Ts om ett sår som stängt sig i sårkanterna men som fortfarande är svullet och varmt .

Jag ser ingen anledning till varför man vare sig skulle vilja smeta på kilande eller värmande , eller bandagerat kylande eller värmande öht . Hålla rent och låta såret andas är det mest effektiva och säkraste sättet såvida vi inte pratar om grava sårskador som givetvis är en veterinär angelägenhet .

Ts talar väl om ett öppet sår? Och att det blev varmt och svullet kan ju beror på smällen som blev på benet. Eller att det kom skit i såret innan man hann och göra rent, så att det blev en reaktion för det.

Jag håller absolut med att hålla såret rent och låta det vara öppet är ett bra alt. Jag försöker själv alltid använda den först. Dock har jag väldigt svårt att släppa ut en häst i hagen med ett öppet sår (om såret sitter illa till, som tur är så gör den inte de på Ts berättelse.)

Men allt beror på vart såret sitter och hur den påverkar benet i övrigt. Jag lägger hellre bangade om jag vet att benet kommer svullna upp mycket över natten. För ett väldigt tjock svullnad ben är inte bra det heller.

Ingen av det.. Rör på hästen och får den feber el. blir allmänt dålig så ring veterinären så du får medicin till den som tar infektionen.

Såna där saker fixar hästens kropp oftast helt själv. Vi förstör ofta för dem genom att vara och pilla för mycket. Så är såret torrt och fint så låt det va..:) Är det geggigt och skitigt, tvätta rent och försök sen hålla torrt och rent.

Mvh Domino_s

Jag håller absolut med att hålla såret rent och låta det vara öppet är ett bra alt. Jag försöker själv alltid använda den först. Dock har jag väldigt svårt att släppa ut en häst i hagen med ett öppet sår (om såret sitter illa till, som tur är så gör den inte de på Ts berättelse.)

Men allt beror på vart såret sitter och hur den påverkar benet i övrigt. Jag lägger hellre bangade om jag vet att benet kommer svullna upp mycket över natten. För ett väldigt tjock svullnad ben är inte bra det heller.

Min häst är proffs på att slå på sig och få ömma bulor och liknande. Jag tvättar och håller det rent. Ev stryker på LHP-salva, speciellt om det är flugperiod. I övrigt gör jag inget. När såret slutit sig duttar jag inte med grejjer, håller bara koll och/eller tvättar runtom.

Om det rör sig om ett sår som inte stör hästen så mkt att den inte kan gå ut, så lägger jag hellre en kompress + bomull + ev padd + vetflexlinda och sätter ut hästen i hagen. Jag ogillar tanken att de ska stå stilla inne, det mesta läks bäst av naturligt leverne.

KL

Jag, som är sjukvårdsutbildad på människor, låter bli sår på min häst så mycket det bara går. Jag gör rent, med *mild* tvål och vatten och sedan får det vara. Är det på sommaren och därmed mycket flugor så sprayar jag med mycket flugmedel och håller det rent. Sitter det på ett väldigt dumt ställe och hagen är lerig så får hästen stå inne eller ev. sjukhage.
Min häst svullnar alltid extremt mycket. Det är sådan hon är, men jag har is i magen och låter hennes kropp reda ut det. Än så länge har den gjort det vid dom 3-4 ggr hon fått lite mer allvarliga sår som inte kräver vet vård. Jag håller absolut inte på med salvor såsom ex. Socatyl eftersom det innehåller antibiotika.
Jag skulle aldrig linda ett sår om inte en veterinär sagt till mig att göra det. Risken är alltför stor att man stänger in skiten och får riktiga problem istället...

Inte gegga med en massa saker så som kyllera och liknande. Håll rent med lite alsolsprit på en tuss (om såret är smutsigt) och spola benet med kallt rent vatten om det svullnar mer.

Inte alsolsprit på sår! Alsollösning är okej om man inte har tillgång till rent vatten och mild tvål men inte sprit i sår. Det försenar läkningen och gör ont som tusan helt i onödan.

Inte alsolsprit på sår! Alsollösning är okej om man inte har tillgång till rent vatten och mild tvål men inte sprit i sår. Det försenar läkningen och gör ont som tusan helt i onödan.

Sant, sant, fel av mig ;-) För att dra ur svullnader är det däremot alsolsprit man ska ha enligt Ultuna i alla fall :-)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 602
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 633
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 764
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 891
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka