Värme eller kyla på svullet ben?

Sv: Värme eller kyla på svullet ben?

Jag skulle aldrig linda ett sår om inte en veterinär sagt till mig att göra det. Risken är alltför stor att man stänger in skiten och får riktiga problem istället...

Jag har också gått i den skolan, att sår ska luftas och sköta sig själv i den mån det går.
Men tidigare i år slog min häst på sig i hagen med ett sår med flik som resultat, mitt på skenbenet. Svullnad såklart och var öm och lite halt efter två dagar (inte den första) även om såret inte såg illa ut och slutit sig i kanterna. En veterinär som tittade på det dag 3 tyckte att jag skulle ha satt kompress och skyddat det med vetflex, så jag kände mig rätt dum. Har ju alltid lärt mig tvärtom. Kanske är det nåt nytt rön?

Nu är jag lite off cost igen men... :)

Vi kan väl i alla fall hålla med om att allt beror på situationen vad det är för sår och hur den påverkas hästen.
Som jag sa innan vill jag helst låta såret vara öppet om det går eftersom ja, såret läker bättre och de kan jag hålla med er om. ^^

Jag kanske är bara nojig vad det gäller att inte få skit utan ifrån. Men såklart visst det skit innanför bandaget med, så frågan är vilket är värst(?)
Jag försöker vara så noga som möjligt att få så rent innanför bangade. 100% rent kan nog inte får det! Så man får nog vara i alla fall medveten om att skit kommer det nog in i alla fall. Men det gör det väl också utifrån alla bakterier som åker omkring där, eller(?)

Sen om man vet att sin häst kommer att svullna upp i benet, då menar jag mycket svullnad inte bara kring såret utan en större del av benet.
Så tycker jag att det är bättre att få bort svullnade genom att använda bangade, man behöver inte ha något på benet om man inte vill eller känner sig osäker.
Jag kan bara föreställa mig känsla för hästen att ha en sån svullnad i benet, kan inte vara gött. Speciellt om svullande ligger på en led.
Sen vid en riktig svullnad så finns det en risk att griffelbenet går av, där benet sticker ut längs ner.

Pratar vi om ett stort sår (% av hästens hudkostym) ska det självklart täckas. Är det ett vanligt småsår är det normalt sett inte någon fara ens om det kommer lera på det, så länge man tvättar av det när hästen är inne. Har man en lerig lösdrift blir det ju svårare, men det är å andra sidan inget att rekommendera ö h t.

Bandage är alltid en risk, dels för att satsa benet om man inte är duktig på att linda. Sedan är det ju så att naturen är bäst på att ta hand om blessyrer, så länge vi kan hålla det hyfsat torrt. Det är nästa sak med bandage, man håller såret fuktigt. Då ska man vara säker på att det är vad man vill uppnå.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 602
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 633
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 764
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 891
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka