varmblodshingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sara_18
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 421

sara_18

Trådstartare
hej hopp allihopa.. ja ska förhoppningsvis köpa/låna en varmblodshingst, den är gör fin och ja vill ha den i avel. är det någon som vet om man kan få den godkänd utan att gjort en start? isf vart? finns det nån här som är intresserad av att betäcka sitt sto med en icke godkäns travhingst? sen om man får ett föl efter en icke godkänd hingst kan man använda fölet till trav sen?
tacksam för svar

Sv: varmblodshingst

Utan att veta nåt om trav och travavel så kan jag nästan lova dig att den inte är godkänd, och om den är det blir det nog väldigt svårt (omöjligt?) att få några ston till den.

Tror heller inte du kan registrera avkomman om inte hingsten är godkänd.

Hej!
För att fölet ska bli registreringsbart och startberättigat gäller följande för betäckning av ej gdk hingst:
Man måste lösa betäckningstillstånd
Föra språngrulla
Lämna fölredovisning
Sto och hingst ska till lika delar ägas av samma ägare senast den 31 december året innan betäckningsåret och ska så göras fram till dagen för sista betäckning.

men ja tänkte, kanske inte ha avkommorna till trav men som ridhästar, det finns ju så många bra varmblod där ute, sen sälja dom som vanliga ridhästar till dom som inte riktigt har råd med jätte dyra hästar. e det nån som tror att detta skulle funka eller är ja helt ute å cyklar?

Det kommer att kosta betydligt mer än det smakar.:crazy:

men ja tänkte, kanske inte ha avkommorna till trav men som ridhästar, det finns ju så många bra varmblod där ute, sen sälja dom som vanliga ridhästar till dom som inte riktigt har råd med jätte dyra hästar. e det nån som tror att detta skulle funka eller är ja helt ute å cyklar?

Om du inte tänker göra det av ren välgörenhet så är du ute och cyklar helt klart.
Du kan ju redan idag köpa renrasiga trevliga f d travhästar för inga pengat alls. Man ger bort bort dom som ridhästar. Sedan kan också köpa de som inte ens kommit i träning men som ändå har godkänd stam som travhäst för samma summor.

Såg en annons för snart ett år sedan med en om jag kommer ihåg rätt ostartad travhäst som var mycket riden och hoppad. Den hade bra storlek och en hyfsad stam, sto var det också. Man begärde inga fantasi summor för hästen och var även villig att ta en annan lite mindre i byte. Hästen var för stor för ryttaren. Den är fortfarnade till salu ser annonser på den då och då. Tror att de vill ha 10 000 inkl full utrusning. För den summan kan du inte även om du har både hingst och sto själv få fram samma häst. Bara pass och registrering kommer att ligga på ett par tusen. Med allt som hör dit.

Tycker det är en grymt dålig idé.

Det finns tillräckligt med travare som ingen vill ha därute, plus att du inte vet nåt vad hingsten nedärver.

Han är fin ja, men det är de allra flesta hingstar. Det räcker liksom inte.

det är verkligen inge bra ide alls. finns så många travare och travkorsningar som ingen vill ha, inget värde i hästarna.
avla på riktiga ridhästar om det är det du tänkt dig.

men vad krävs för att ett varmblodshingst ska bli godkänd? vilka prestationer krävs?

Det minsta han ska prestera för att få något avelsvärde är bra löpresultat. Ju bättre resultat ju högre aveslvärde.
Sedan ska vara veterinärt utan defekter. Så det krävs en del undersökningar och prov.

Så här säger STC:s hemsida
Betäckningsbevis
Alla hingstar, även s.k. egenhingstar, som används i avel måste lösa betäckningsbevis i
Sverige, föra språngrulla och redovisa resultat av betäckningarna. Betäckningsbevis skall
lösas före första betäckning dock senast 1 april betäckningsåret. Hingstägare som skall lösa
betäckningsbevis och inte fått information sig tillsänt vänder sig till STC. Stoägare som vill
kontrollera om en hingst löst betäckningsbevis och i så fall i vilken kategori kan lättast
kontrollera detta på hemsidan travsport.se eller kontakta STC direkt.
Egen hingst på eget sto
När det gäller egen hingst på eget sto så får avkommorna tillkomna efter betäckningar 2007
samma möjligeter som tidigare. Ägare av en egenhingst måste dock, precis som alla andra
hingstar, lösa betäckningsbevis, föra språngrulla och lämna in fölredovisning. När det gäller
ägarförhållandena skall sto och hingst vara ägda till lika delar av samma fysiska eller juridiska
person, senast den 31 december året före betäckningsåret fram till dagen för den sista
betäckningen. En egenhingst får inte betäcka andras ston samtidigt som den verkar som
egenhingst. Sker detta kommer samtliga avkommor, även egna, stamboksföras i avdelning II.
Hingsten får sen inte heller återgå till att verka som ”egenhingst” efter att ha verkat
kommersiellt.
Avelsförbud för hingstar med defekter
Hingstar och även ston som har en defekt med ärftlig disposition som finns upptaget på den
statliga Djurskyddsmyndighetens lista får inte heller fortsättningsvis användas i avel. Sådana
hästar får enligt svensk författning inte användas i aveln och tilldelas avelsförbud.

Ungefär, och så ska de ha varit tidiga. Det går inte att få igenom en häst som inte varit bra redan som unghäst.

tog mig en titt på stammen... skulle ALDRIG betäcka med denne hingst, fattar inte ens varför man betäcker med copiad... han har inga bra syskon, inte hans mamma heller... på din mammas sida verkar de nästan uteslutande finnas skit med.. sugarbowl hanover e de jag finner mest intressant, men jag hade inte avlat på han heller...
travavelngår så fort frammåt idag så de kommer alltid finnas "skräphästar" över till ridfolket..

Tänk att de föds ca 7500 travhästar i sverige per år, med alla följer en förhoppning om att de ska bli framgångsrika...

12 st! kommer att vara med i derbyt. ca 100 kommer att dra in pengar till sina ägare som täcker utgifterna för dem i proffsträning. många av dem går å skadar sig innan de ens är inkörda.. en del går till avel.. alla hingstar å vallacker slaktas då troligtvis. Sen finns de säkert 1000 st som kommer kosta massa pengar för några stackars människor.. Av dessa 1000 hästar kommer ca 100 säljas som ridhästar.. då är de alltså ca 6400 hästar jag inte har nämnt ödet för... Vad tror du händer med dem?
Att behålla en travhingst för detta endamål verkar vara de dummaste jag har läst här på buke på väldigt länge!

JA, du cyklar rätt ordentligt tycker jag :eek:
Det finns MÄNGDER av fullt friska varmblodstravare som ingen vill ha, några av dem blir ridhästar men de allra flesta går till slakt - en del här hemma, men tyvärr även i tex Italien, via långa plågsamma transporter.

Det finns absolut ingen anledning att producera fler, allra minst med en icke godkänd hingst - den som vill ha en billig ridhäst kan välja och vraka bland dem som redan finns.

bra inlägg :bow:

jag tycker det sker alldeles för mycket "buskkavel" redan. det är inte bra för hästarna enligt mig. finns liksom ingen mening med det. även om för är söta och hingtar är häftiga att ha så betäck inte på en icke godkänd hingst enligt mig. det finns alldeles tillräckligt med BRA hingstar och STON att använda!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 654
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 413
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 072
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka