Varmblod som ridhästar?

Sv: Varmblod som ridhästar?

jag antar oxå att du menar travare;)
Jag har en själv och han är helt underbar. Jag har varit i kontakt med en hel del travare under mitt liv och dom är helt underbara. men precis som alla andra hästar så finns det individer som kan vara envisa, opålitliga, osv. Det gäller att hitta rätt lixom:p
Men rasen i sig är jättehärlig. Kan verkligen säga att det finns hur många travare som helst som är helt underbara.

de är väldigt lätthanterliga och jättebra hästar att ha att göra med, även fast man inte kanske är så van med hästar. Vissa travare har ju förståss svårt med att börja galoppera, troligen för att de blivit lärda att de inte får galoppera. Vissa tar längre tid att lära, andra går på ett kick.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varmblod som ridhästar?

En nackdel är att travare har lättare för sig att trampa av sig skorna. Min travare tappade 2skor nyligen på kort tid. :smirk: :rofl:
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

hehe, det kanske dom har, hehe... dock inget jag har varit med om:p
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

Nettla skrev:
En nackdel är att travare har lättare för sig att trampa av sig skorna. Min travare tappade 2skor nyligen på kort tid. :smirk: :rofl:

Har inte med travarna att göra utan om hur man rider dom och om det är en kunnig hovslagare som man använder.
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

det är ju individuellt, men jag tycker inte att travare passar som ridhästar. många av dem har för lång rygg och är stela. dom har den där hetsen i blodet som gör att dom är nervösa och tävlinginriktade och flyger i luften för allting. deras gångarter är inte särskilt fina och det tar tid att lära dom trava i normalt tempo för att inte tala om galopp!
nu talar jag givetvis inte för alla travare, man det är min uppfattning om dem, det är, precis som jag påpekade, individuellt. men som inbiten dressyrmänniska är det inget för mig. vissa travare är säkert jättebra på allt det som jag har dömt dem för, och vissa är så här. man får skaffa sig egna erfarenheter och döma själv, men jag gillar dom inte.
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

Och vad heter denna häst om man får fråga?
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

Jag har haft ett eget travarsto och ridit många andra travare, och min uppfattning är att det är väldigt trevliga hästar.

Mitt sto hade, även om hon inte kunde bära upp sig riktigt ordentligt än, en av de mest underbara galoppsrången jag någonsin provat på. ( Däremot en vääääldigt studsig trav :smirk: ).

Och en annan valack vi hade i vårt stall utvecklades helt otroligt i dressyren. En riktigt grov valack men en trav som hette duga :love:

Bara lite exempel på mysiga travare :)

Ett tips är att vill du omskola en travare så ska du satsa på en yngre individ :)
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

lola97 skrev:
Och vad heter denna häst om man får fråga?
lola97; om du menar mej så snackar vi om hästar och av respekt till ägarna så föredrar jag att utelämna namn
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

bifrost skrev:
Tack för alla svaren! Travarna värkar omtyckta.
Jag skulle gärna vilja höra nackdelarna med travare också, om det nu finns några.:D

Men egentligen tycker inte jag man kan svara på den frågan. För det beror ju på vad för slags travare det är frågan om? Hur mycket kan den? Är den helt "omgjord" till ridhäst så är den enligt mitt sätt att se det inte längre en travare utan en ridhäst. Och alla är ju individer.

De enda nackdelar jag kan se är om den inte är utbildad på rätt sätt och om du inte har kunskapen att göra det.
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

Bellafjella skrev:
Men egentligen tycker inte jag man kan svara på den frågan. För det beror ju på vad för slags travare det är frågan om? Hur mycket kan den? Är den helt "omgjord" till ridhäst så är den enligt mitt sätt att se det inte längre en travare utan en ridhäst. Och alla är ju individer.

De enda nackdelar jag kan se är om den inte är utbildad på rätt sätt och om du inte har kunskapen att göra det.

Ja precis, den jag har gick bara några få år på banan och har varit ridhäst i tio år. Det märks inte att han ens varit där förutom när han brassar på i hagen
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

Jag antar att du menar vbl travare?
Det jag upplevt är att travare för det mesta är otroligt snälla!
Dock har de jag ridit varit framtunga, obalanserade och rätt så okänsliga.
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

Jag har själv nyss köpt min foderhäst som är ett femårigt travarsto, innan jag började sköta henne hade hon stått och blivit riden litegrand, (hon hade slutat äta när hon stått i träningsstall, därav vilan) det fina med travare(av egna erfarenheter) är att dom är oftast välhanterade och har en bra grundkondis om de tränats som unga, de är ofta ivriga att lära och eftersom de lärt sig sen tidig ålder att arbeta är arbeta försöker de inte smita undan som många ridhästar, nackdelen är att de ofta är höga bak med lång och har svårt att samla sig och få igång "swunget" i galoppen vilket kan resultera i ryggproblem och har oftast lättare att dra på sig skador pga förslitningar från "travtiden" vill du ha en trevlig kompis att hobbyrida på så gör en ordentlig veterinärsbesiktning och slå till^^
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

Var tidigare medryttare under tre år på ett sk varmblod, dvs en fd travare. Genomgo och ärlig häst som verkligen ville vara mig till lags och göra allt rätt. Gillade att lära sig nya saker, vilket var en förutsättning eftersom hon behövde läras om. Hon var tränad att springa fort och nu skulle hon helt plötsligt jobba på annat vis. Har även ute på klubbtävlingar och lokaltävlingarna sett en det travare på hoppbanorna som klarat sig fint. Hästrasen är dock inte så viktbärande eftersom de har en väldigt lång rygg och rasen är framavlad för att kunna dra och springa snabbt.
Med andra ord: jag har inget ont att säga om rasen. Sätt dig först ner och fundera på vad du vill med ditt hästeri, sedan är det dags att välja ras.
Lycka till!!!!
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

*KL*

Exo de keche är ett bevis på att rena travare kan. Han tävlade 1,45 hoppning med sin ägare och tränaren ville att de skulle börja med svår hoppning. Hur det gått vet jag inte.
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

Flummflicka skrev:
Kanske missuppfattat din fråga, men finns det tränare inte tar emot travare på samma sätt en "vanlig" ridhäst?
QUOTE]

Min dotter har en travare och i början tog vi med travaren på ridlektionerna på vår lokala ridklubb, men vi slutade med det ganska snabbt. Vi fick bara höra tråkiga saker i stort sett hela tiden, från ridinstruktörerna. Hennes ordinarie ridlärare - som annars är en väldigt trevlig typ - bevärdigade henne inte ens med en klapp eller ett ord om att "vad roligt att du fått en egen häst!" utan sa bara till de andra i gruppen att de skulle vara uppmärksamma eftersom min dotter hade en lektionsovan häst med sig i ridhuset. Sedan anmärkte han i stort sett på allt hon gjorde (detta var andra gången i hästens liv som den var i ett ridhus samt första gången på en ridlektion) och så så fort dottern ställde en fråga eller undrade något kom det någon kommentar om att "om du hadee haft en annan häst skulle det ha varit lättare...".

Detta är ca två år sedan och vi rider numera bara hemma och tar hem en - annan - tränare emellanåt. Idag går hästen kalasbra, har lugnat sig betydligt och hoppar hela banor - vilket var en omöjlighet tidigare. Med rätt hjälp och rätt inställning funkar travare jättebra. Det handlar ju om vad man vill ha sin häst till. En travare är kanske inget man skaffar om man vill ut och tävla i de högre klasserna, men som fritidshäst och bästa kompis fungerar iallfall v¨år travare utmärkt. Vi skulle inte byta ut henne mot Flippan ens... ;)
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

Hua, tur det inte var mig och min pojk ridläraren sagt så till! :devil:
Som tur är har jag aldrig märkt något sånt, och har ändå ridit för en rad olika ridlärare. Nu har vi en och samma, som jag vet gillar travare och tror till och med hon har en egen. :)

Kul att det gått så bra iafl! :)
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

Foxy_Escada skrev:
det är ju individuellt, men jag tycker inte att travare passar som ridhästar. många av dem har för lång rygg och är stela. dom har den där hetsen i blodet som gör att dom är nervösa och tävlinginriktade och flyger i luften för allting. deras gångarter är inte särskilt fina och det tar tid att lära dom trava i normalt tempo för att inte tala om galopp!
nu talar jag givetvis inte för alla travare, man det är min uppfattning om dem, det är, precis som jag påpekade, individuellt. men som inbiten dressyrmänniska är det inget för mig. vissa travare är säkert jättebra på allt det som jag har dömt dem för, och vissa är så här. man får skaffa sig egna erfarenheter och döma själv, men jag gillar dom inte.

En sak man nog skulle kunna säga om alla travare är att de har ett helt annat rörelsemönster än "vanliga" ridhästar, tex, fullblod el. halvblod. Jag gillar varmblod, de är trevliga att hålla på med men de är mindre angenäma att rida. Har haft varmblod i flera år men har nu köpt en arab istället och det blir en helt annan ridning, mycket roligare!!!
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

på sätt och vis kan det vara kepigare med travarnas trav och galopp eftersom den är, precis som du säger, så olika övriga hästraser. Men ibland är det jäkligt härligt att komma med långa travsteg än korta "vanliga" trippande steg (man får mer rythm tycker jag, och mindre nersittningar:) ). Sen ibland kan det ta ett tag för en själv att vänja sig med travgång istället för den lite kortare. Har man en travare med studsig trav så har man lite att jobba på i sitsen:p Galoppen har en tendens att ibland bli låg men det går säkert att rätta till (har inte provat). Men själv måste jag nog ändå säga att travarnas galopp är det härligaste galoppen som en häst kan ha! Alla de travarna jag ridit har haft en underbar galopp som man sitter helskönt i!:)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 500
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp