Varmblod som ridhästar?

B

bifrost

Jag skulle behöva lite information om hur varmblod är som ridhästar. Vi har letat foder häst ett tag och har nu hittat en som låter bra. Hästen är ett varmblod, eftersom vi själva inte har någon erfarenhet av varmblod skulle vi vilja höra lite hur de är innan vi bestämmer oss.
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

Vad för varmblod och vad vill ni göra med hästen under tiden som ni har den.

Kram
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

hej!
antar att du menar en travare´..:D ..
själv tycker jag om travare väldigt mycket (har en själv);) . vad ska ni använda hästen till? kommer den precis från travet eller har den varit ridhäst ett tag? min erfarenhet av travhästar (har stött på och ridit ganska många) är att de är väldigt lätthanterade (körs ju in vid ca: 1 års ålder), snälla vid skoning (får många plus hos hovslagare), snälla att duscha, och mycket positiva till arbete m.m.. alla de travare som jag stött på ääälskar även att hoppa (de flesta har kanske inte den bästa tekniken men:) ) enda nackdelen kan väl vara att de flesta travare har ganska svårt för galoppen i början då de inte har "fått" bygga de musklerna när de gick på travbanan. men annars är de väldigt bra allroundhästar, de används ju till nästan allt: hoppning, dressyr(kanske inte i så höga klasser men), distans, western, terräng, körning m.m. jag tycker heller inte att de är lika "känsliga" som andra raser så som hältor, klimat m.m. har nästan bara positiva saker att säga om den rasen..:love:
är det något mer du vill veta så fråga på bara..
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

hästen är hoppad och riden ett tag jag har själv tänkt att använda den som allround häst...
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

De flesta ridhästar är varmblod, men jag antar att du menar varmblodig travare ;)

Fundera på vad du vill göra tillsammans med din häst - har du tävlingsambitioner ska du vara medveten om att du inte kommer särskilt långt med en travare, varken i dressyr eller i hoppning. I lätta klasser brukar de flesta hävda sig bra, men i msv klass är det mycket få som lyckats, eller ens startat.

Är du själv skicklig nog att skola om/vidareutbilda en travare till ridhäst, eller har du möjlighet att få sakkunnig hjälp? Det är ingen lätt uppgift du har framför dej!

Travare som gått på banan är oftast väluppfostrade och lätthanterade, men många dras tyvärr med skador och förslitningar. Gör en ordentlig veterinärbesiktning innan du köper!

Immer
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

Har en varmblodig travare som foderhäst. Extremt härlig! Så jäkla go att ha och göra med. Säger bara go for it =)

Sedan är förstås alla hästar individer.
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

Har både en varmblodig travare och en kallblodstravare. Uppfattar den varmblodiga som en mycket vänlig villig och extremt snäll häst.
I kontrast till min kallblodiga som är mycket hetare. Han har lite mer i bagaget men ändå är det skillnad. Jag har lyckan att äga dessa två underbara individer. Mycket arbete men det är LYCKA!

Lycka till för vilket du än bestämmer dig för!

Mvh Boel
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

Jag tycker vbl är en suverän ras! Jag har själv ett vbl som jag tränar & tävlar western med!:) Han är underbar!:love: Det var kärlek vid första ögonkastet när jag köpte honom! Han var inte ngt vidare duktig då & hade inga vidare muskler...Men nu är han hur fin som helst & det är så himla kul att få komentarer från massa folk som tycker han har blivit sååå fin & duktig! :D Han är mitt ALLT & I need him!;)
Så jag rekomenderar dig om du har kunskapen & tiden att utbilda en häst att köp ett vbl! :banana:
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

Du kan ju skriva i kontraktet att du har hästen på prov ett tag innan du bestämmer dig för att ha den på foder en längre tid.:idea:

har själv en travare som är hel mysig!! Skulle inte byta honom mot ngn annan häst i världen:love:
Det jag gillar hos travaren är deras ärliga sätt att vilja vara ryttaren till lags. Får du bara deras förtroende så är det en mkt arbetsvillig häst som är mkt trevlig att jobba med.

Lycka till!
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

Hade innan ett travarsto på foder. Blev mkt trevlig efter en hel del arbete. Hade en del med sig i bagaget men lugnade sig betydligt under tiden jag hade henne.

Har nu ett halvblod som jag är medryttare på. Bytte delvis pga att jag ville utvecklas mer som ryttare och stoet inte hade förutsättningarna till att hjälpa mig vidare.

Men som skogsridning och lättare dressyr klarade hon sig bra. :love:
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

Tack för alla svaren! Travarna värkar omtyckta.
Jag skulle gärna vilja höra nackdelarna med travare också, om det nu finns några.:D
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

nackdelarna är bland annat att det är mycket arbete att få en travare att fungera bra som ridhäst och dom flesta har svag galopp. Men det beror ju som sagt på vad man är ute efter, jag har själv ett varmblod och tycker det är roligt att lägga ner mycket jobb.:)
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

nackdelarna är väl att det slits mkt för dom att gå & tävla & träna på travet! Så om du ska ha någon häst som har tävlats och tränats mkt så ska du ju göra en ordentlig veterinärbesiktning!! Det har du igen!!!
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

Ställ dig några frågor:
1. Vet du en ridlärare eller tränare som tar sig an travare lika glatt som andra hästar? För det handlar inte om ATT ta emot dom det handlar om HUR.
2. Är du beredd att lägga ner arbete på hästen
3. Har du en god grund när det gäller ridning
4a. OM du är intresserad av dressyrtävlingar kan du tänka dig att åka och rida programmet och gladeligen åka därifrån med under 50% (vilket ioförsig kan hända med en "vanlig ridhäst" också, men risken är större på en travare, men beror såklart även på dig, men det handlar om rörelsemönster och så också...)
4b. Vill du främst ha hästen till att rida för din egen skull, ej till tävling.

Om du har svarat Nej på en enda fråga tycker jag att du bör avstå och leta efter en annan häst som inte är en travare, en travare kan nästan aldrig bli en läromästare, däremot kan den kan lära dig mycket, men då måste du har något att stå på först...
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

Jag säger som det flesta, taravre är underbara!!!!! :love: Faktiskt varenda en jag träffat på och det är några stycken. :)

Den erfarenhet jag har är som några andra skrev: Lättskodda, trafikvana, lättduschade, mycket hanterade, vill gärna lära sig nya saker och gör sitt bästa.

Men sen beror det ju på vilka ambitioner man har. Vill man tävla OS kanske man ska satsa på en annan ras. Men är det lite mer på "hobbynivå" så går det ju alldeles utmärkt. Min pojke är väldigt allround. Vi hoppar, rider western ( just nu igen sadel tyvärr), dressyr, kör, distans, och busar i skogen.

Vissa travare kan ju dok vara lite stressade och ha svårt med galopp och även väldigt snabb och stressad trav. Men det beror ju på hur mycket dom är ridna och mycket på den som rider.
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

IrishDraft skrev:
Ställ dig några frågor:
1. Vet du en ridlärare eller tränare som tar sig an travare lika glatt som andra hästar? För det handlar inte om ATT ta emot dom det handlar om HUR.

Kanske missuppfattat din fråga, men finns det tränare inte tar emot travare på samma sätt en "vanlig" ridhäst?

Kanske lever jag i en väldigt skyddad verkstad, men har ridit för olika tränare och ingen har behandlat oss på annat sätt än en "vanlig" ridhäst. Visst har vi fått lägga ribban lägra i och med att galoppen inte funnits, men aldrig annars att jag märkt någn skillnad. Men kanske har jag haft en väldig tur.
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

Glömde att föreslå att titta in på ridtravarföreningen, där finns mycket beskrivet om travare. Lycka till! Finns även för Nordiska
Ridhästar... Vet inte om man fick göra såhär... :-O
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

Jag har en kompis som i helgen startade sin första medelsvåra hoppning med ett varmblod som gått på trav och ingen trodde på. Gissa om häpnaden var stor när hon hamnade på andra plats! Vill man ha en riktig utmaning är travare en utmärkt idé, vill man gå den lättare vägen ska man nog välja en annan ras. Vill samtidigt passa på att slå ett slag för Morganhästar, mer allsidiga hästar med så gott psyke växer inte på träd! Lycka till!
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

Jag har själv haft travare att omskola, och jag älskar verkligen deras sätt, det är oftast underbara, välhanterade hästar.

Ska man tala om någon nackdel är det väl att det tar några år att få en hyfsad ridhäst, så man bör fråga sig om man tycker det är kul att traggla månad efter månad.
Galoppen är ett kapitel för sig och tar oftast ett par år ytterligare att få bra, om den ens blir det.
 
Sv: Varmblod som ridhästar?

Dem är helt underbara, sen beror de ju på vad du vill göra med travaren. Om du vill rida dressyr och hoppning på en lägre nivå så bör du leta efter en travare som har en passande kroppsbyggnad. Travare: Pålitlig, arbetsvillig och underbara :love:
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 500
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp