varmblod som hopphäst!

A

Aniie

Jag har köpt mig ett varmblod som ej är startad har bara gått ett provlopp och sedan efter de varit skogshäst. När jag fick henne så kunde hon inte mycket, var väldigt stel i högervarv och hade svårt för galoppen, (rusade in i den) jag provade en dag att hoppa henne över ett litet hinder hon kändes lite osäker och hoppade av väldigt långt ifrån och högt över, och sedan har hon blivit allt säkrare och säkrare och nu drar hon sig emot hindren, och fattar ibland galopp innan och hoppar jätte fint, hon hoppar 1meter utan problem. syns på henne att hon gillar att hoppa. För ett tag sedan red jag för en tränare och tränade hennes baland, hon sa att det inte var så konstigt att hon hade svårt för galoppen ibörjan, då hon inte hade den rätta balansen, men nu har hon blivit mycket bättre, nu fattar hon galopp från skritt bara man lägger bak benet och säger galopp. men det går undan. Tränaren sa också att hon tror att min häst kommer att kunna tävla La och kanske till och med Msv klasser om hon fortsätter med denna viljan. tycker ni att jag ska satsa på hoppning med henne?

många säger ju att varmblod är inge bra ridhästar & absolut inga tävlingshästar, men det tycker då jag.

tacksam för svar.

Varmblod brukar vara väldigt trevliga ridhästar och framför allt inom hoppningen. Många är dessutonm trevliga dressyrhästar. Trevliga att träna och utbilda eftersom de vill jobba. Dock kommer de sällan så långt på dressyrbanan pga gångarterna, men inom hoppningen spelar ju det mindre roll. Då är det viljan och smidigheten som är viktigare. Prova och känn efter!

Varmblod har genomgående dålig balans när det kommer till ridning, detta märks ju inte minst genom att hästen inte kan fatta galopp eller om och när den gör det är tempot horribelt högt. Orsaken är att hästen enbart jobbar med påskjutskraft och ingen bärkraft alls, kan man skola om hästen att jobba annorlunda kan man komma ganska långt med ridningen på denna typ av häst.

Lycka till.

Varmblod har genomgående dålig balans när det kommer till ridning, detta märks ju inte minst genom att hästen inte kan fatta galopp eller om och när den gör det är tempot horribelt högt

det där var ju en extrem generalisering.

Jag ser ofta varmblod på hopptävlingar, åtminstone i lägre klasser. Av vad jag har sett så har de ofta väldigt bråttom runt banan men verkar okomplicerade då det kommer till att ta sig över hindren. De varmblod jag har träffat på har varit okomplicerade individer om än något heta. Med rätt ryttare kan de vara jättefina. :rofl:

Varmblod har genomgående dålig balans när det kommer till ridning, detta märks ju inte minst genom att hästen inte kan fatta galopp eller om och när den gör det är tempot horribelt högt.

Min travare kan fatta galopp och hålla ett
lugnt tempo iaf.

De traverna jeg har ridit har ofte hatt et problem med galoppen, at de er svårfattade och tappar balans. Men det kommer jo av at dom inte er genomridne. Så er det jo ochså med unghästar. Det tar lite tid, men du får halvhalta, halvhalta, halvhalta och trena upp balansen i honom. Få med lilla rumpan!! Lycka till!

Jag har fått mycket beröm för min gamla travare för hans goda balans. Av bådet tränare och "vanligt" ridfolk. Bla var jag med på en uppvisning då jag red honom utan sadel och träns gåendes i en jätte bra form i bla galopp.

Det är bra balans det .. tycker jag. :)

tycker både du och hästen det är kul så är det ju bara att köra på :)
Du har ju tränare som kan hjälpa dig med balans och hoppträning.
Lycka till :)

Visst kan du hoppa med henne, men SKOLA henne på marken innan du ger dig ut och tävlar hoppning! Har sett endel travare som flänger runt banan i 110km/h, med ildröda uppspärrade näsborrar, huvudet i vädret och med öppen mun. Ingen vacker syn... :crazy:

Även en hopphäst måste vara väl genomriden, dvs MKT dressyrträning. Särskilt då med en travare, som inte är avlad för bärighet.

Visst kan du hoppa en travare! Glöm för guds skull inte att Rodrigo Pessoas topphäst Baloubet du rouets mamma var halvtravare! :idea:

Klart att du ska ut och tavla med din fd travare! Visst kanske inte en travare ar uppbyggd som ett halvblod, men vem har sagt att halvblodet ar battre?

Det finns manga fina travare som gjort riktigt bra ifran sej pa hoppbanorna. Vet att du fatt nagra exempel redan, men Zara's Pride fran Irland (hoppade i Samsung Super League, samt andra Grand Prix tavlingar, ar en helylle travare, som dessutom vunnit en massa race. :D
Nar hon bytte agare, bytte hon aven karriar. Hon ar otroligt het och stark, men hoppar gor hon!!

Bry dej inte om manniskor som klankar ner pa travare, visa dem att du kan och att det gar hur fint som helst.

Sv: varmblod som hopphäst!

Att komma och tro att man ska hoppa MSV med sin travare är nog ganska så naivt. De har inte kapaciteten för det. Att som vissa här dra upp Balubet *igen* måste ha klart för sig att det var fransk travare i den och inte amerikansk.
Du kan säkert komma ut och hoppa några småklasser med din häst men jag skulle inte ha för höga förväntningar.

Sv: Re: varmblod som hopphäst!

""Visst kan du hoppa med henne, men SKOLA henne på marken innan du ger dig ut och tävlar hoppning! Har sett endel travare som flänger runt banan i 110km/h, med ildröda uppspärrade näsborrar, huvudet i vädret och med öppen mun. Ingen vacker syn...""

Men det tycker jag att nästan alla hästar i hoppeliten gör också....heta,slår i svansen och rycks i munnarna....och de är nog de enda hopphästarna jag ser....

Men varför säger du så???
Ingenting är omöjligt förräns det är bevisat.....om nu tjejen har en häst som är duktig behöver väl inte du bonka ner henne i skorna innan hon försöker??

Om man jämt o ständigt får höra vad kasst allt är och att det inte GÅR...då går det ju inte...så är det med allt.

Du måste jobba mkt markarbete med din häst, så att hon kan få upp styrka och balans. Att hästen rusar i galoppen är ett tecken på att balensen och bärigheten inte är bra, och att den behövs stärkas!

Det svåra travare har i hoppning är att hoppa kombination, just pga sin galopp.
Hur långt hästen sedan kommer återstår att se då det beror mkt på hästen och ryttaren.
Och vad jag har sätt här nere i skåne så ligger travarna på max 1,10 (lokal nivå), då de inte klara högre då de har mee skjutkraft fram än upp, samt obalanserad galopp. Dett är ytterst sällan det dyker upp en travare som tävlar 1,30 nivå.

Sedan är viljan att hoppa låga hinder en helt annan femma än att hoppa högre hinder. För det är så mkt annat än höjden!

Om du känner för att sattsa så ska du självklart göra det! Man ska göra det man känner för!

Klart du ska ut och hoppa med din travis när den är mogen för det!!
Jag tävlar med min och har ganska mycket placeringet men jag rider bara upp till en meter har startat några 1,10 men det de hela hänger på är att jag faktiskt är NÖJD med det.
Jag älskar min travare och när man får komentarer som -ja ja det där funkar ju i dom lägre klasserna men han kan ju inte gå högre... Nä och det skiter jag fullständigt i..

Det du ska tänka på är kanske att inte ställa målet för hårt på MSV för det är kanske inte helt troligt utan träna och åk ut och tävla, ha KUL och se hur långt det räcker. Med travare på hopptävling slår man alltid ur underläge och det passar iaf mig perfekt!!

Önskar dig LYCKA TILL

Jag säger som flera andra; träna mycket markarbete.

En häst med obalanserad galopp, oavsett ras, kan inte hoppa högt då språngkurvan blir för flack och de river. För att komma upp i MSV, 1,30m, så MÅSTE du få en bra galopp på hästen och det handlar inte om att den galoppera långsamt utan det handlar om att få en rund och bärig galopp där hästen har möjlighet att hoppa upp sig. Men det är viktigt på alla raser om man vill hoppa lite högre men generellt så har ju halvbloden bättre galopp från början så man får lite gratis där.

Lycka Till!

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 542
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 604
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 564
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar