varmblod som hopphäst!

Sv: varmblod som hopphäst!

Man ska kanske ha klart för sig att det är ytterst få travare som någonsin satt sin hov på en 130-bana....

Gör det som du känner för och vad hästen har för kapacitet. En travare i stallet hoppade lätt 110, löshoppning 120.

Kram Favina

Mrs_Malfoy skrev:
Man ska kanske ha klart för sig att det är ytterst få travare som någonsin satt sin hov på en 130-bana....

Självklart men jag har ingen lust att göra om den här tråden till en travare vs. halvblods tråd. Jag har ALDRIG sett en travare gå 1,30, däremot en ponny som var travare som gick 1,20. Men jag har ingen aning om hur den här travaren rör sig, hur duktig denna ryttare är osv så jag ville mer ge ett generellt råd.

För övrigt så hade vi en travare på min gamla ridskola, som jag skötte i 5 år, som vann 1,10 hoppningar. Men han galopperade som ett halvblod t.o.m bättre än ett många halvblod. Men det var en FRANSK travare som var byggd som en ridhäst och jag har aldrig sett en så fin travare av ridhäst typ sen dess, han dog väl för 4 år sen, men det hörde väl ihop med att han sög som travhäst :D . Personligen så tycker jag att om man vill tävla så ska man köpa ett halvblod, det blir lite lättare då.

Favina skrev:
Gör det som du känner för och vad hästen har för kapacitet. En travare i stallet hoppade lätt 110, löshoppning 120.

Kram Favina

Det säger ju inte sådär jättemycket. En ko kan hoppa 1-1,10 m. Mitt halvblod, dressyrhäst, hoppar lätt 1,50-1,60 i löshoppning men det är inte säkert att han kan gå MSV för det.

Min förra häst, också ett halvblod, hoppade 1,50 på treårstestet och fick utlåtandet "mycket bra hoppämne" och honom kunde man knappt få runt 1 m för han var helt galen att hoppa.

Ok.... jag håller med dig i princip....:-)

Men låt människan vara naiv då. Gör det dig lycklig att ideligen trycka ner andra i skorna bara för att dom inte har ett HALVBLOD? Har du inga tips eller nåt positivt att säga kan du lika gärna vara tyst. Om inte hästen har kapacitet för MSV lär det väl ändå märkas.

*trött*

det spelar väl ingen roll vilken ras hästen har.
har både du o hästen viljan att tävla hoppning så är det ju bara att satsa på :)

Min förra häst, också ett halvblod, hoppade 1,50 på treårstestet och fick utlåtandet "mycket bra hoppämne" och honom kunde man knappt få runt 1 m för han var helt galen att hoppa.[/QUOTE]

fast maxhöjd på 3-års är 130... :smirk:

men som sagt, hur högt en häst löshoppar visar inte mycket om vad dom kan göra på tävlingsbanan...

Till er som har travare: RID PÅ!!!

Till er som inte tror att travare kan vara balanserade.
Till er som inte tror att de kan hoppa:

Gå in på http://www.stallpride.cjb.net
och kolla in Uppfödning - mina hästar - Baron Pride - Mer info och bilder! (Där kan ni även klicka på länken "se när Baron löshoppar")

Vad säger ni nu då???? :D :banana:

Senast ändrad av en moderator:

nina%20rider%20baron.jpg

Hur får man bort dessa "extrainlägg"????

Återigen någon som inte vet något överhuvudtaget om avel och framförallt fransk avel har uttalat sig om Baloubet som om att han skulle vara ett stort undantag i den internationella hoppcirkusen att ha travarblod i sig.

Det du har rätt i är att det är mer ridhäst över den franska travaren.
I sverige torde detta inte vara något problem då många av våra stjärnhästar är hästar korsade med de absolut bästa franska och amerikanska blodslinjerna! Eftersom nu alla hästar inte blir stjärnor i klass med Ina Scot så måste dessa blodskombinationer finnas även i de mindre snabba individerna. De som hamnar någonstans som ridhäst.
Kort sagt så flyter det en hel del franskt blod i de svenska travhästarna.

Den RENA travaren Coursier Rouge tävlade upp tom Msv hoppning med segrar och placering.
Skall man vara riktigt krass så är det inte svårare att göra en avdankad travare till svårklasshäst i hoppning än vad det är att göra ett havlblod till samma sak.
Ryttarens/utbildarens kunskap och förmåga att få fram det bästa hos hästen är väl det som begränsar många hästar runtom i landet annars skulle vi väl alla konkurrerat med Malin B, Peder F, RGB osv om platserna till Athen.

Var glad att du har en fin häst och gör det bästa du kan av den, med utgång från din egna förusättningar, oavsett ras borde väl vara allas devis.

fast maxhöjd på 3-års är 130...

Mmmm det är ju det men de tyckte inte han visade ordentlig teknik innan han hoppade 1,50, han lekte för mycket. Det här var ju ett antal år sen, typ 10, de var inte lika hårda då som nu.

Sv: Re: varmblod som hopphäst!

MrsScabtree skrev:
Visst kan du hoppa en travare! Glöm för guds skull inte att Rodrigo Pessoas topphäst Baloubet du rouets mamma var halvtravare! :idea:

Glöm GENAST detta! Är det något som ev ska läggas på minnet så är det väl att hans PAPPA Galoubet, som jag fö själv sett tävla svår hoppning, var en halvtravare (och en fantastisk häst). Baloubet är långtifrån hans enda avkomma i svår hoppning. Jag har någonstans sett uppgifter farmor (travaren) också tävlade hoppning, men att hon var svårriden och inte särskilt framgångsrik. Farfar är också rätt välkänd i hoppaveln...

Det är viljan som räknas, inte rasen, om din häst tkr det är kul att hoppa ska du ju göra det.
Men oftast har vbl svårare att komma längre än ca 120 klasser.
Men om det hade vart en ponny du hade så skulle du ju vart uppe i msv b då ;)

Tack får jag väl säga, även om det inte är min egen! =)

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 542
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 604
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 564
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar