varmblod som hopphäst!

Sv: varmblod som hopphäst!

Klart att du ska hoppa!!

Hänger ju inte på höjdkapaciteten som vissa verkar tro, utan primärt om att i takt med att klasserna blir högre, blir även banorna mer tekniska - kombinationer, relaterade avstånd. följaktligen blir detta knivigt för en travare pga den svaga galoppen.

Har däremot flera exempel på halvblodhästar och fullblodskorsningar som har samma problem. Min förra foderhäst - fullblod/ponny, hade en fantastisk teknik, vilja och hjärta. Men en närmast obefintlig galopp. Resultatet? Tja 1.10 i flygande fläng med placeringar, men 1.20 - skulle inte tro det.

Mitt råd är att hoppa och rid så långt det går, för det gör alla andra också.

Det beror mkt på hur travhästen är byggd. Jag tkr inte direkt att travare är de ultimata tävlingshästarna, men om man verkligen rider mkt dressyr och ger hästen bra muskler INNAN man tävlar hoppning så brukar de klara det.

Travare behöver inte ha dålig galopp, jag fick höga poäng på galoppen på sista dressyrtävlingen på min 4åring (står i träning)i LC.
En häst blir vad du gör den till oavsett ras.
Oftast sätter ryttarens kapacitet stopp först!
/Cetzy

cetzyboy skrev:
Travare behöver inte ha dålig galopp, jag fick höga poäng på galoppen på sista dressyrtävlingen på min 4åring (står i träning)i LC.
En häst blir vad du gör den till oavsett ras.
Oftast sätter ryttarens kapacitet stopp först!
/Cetzy

Nä, travare behöver inte ha dålig galopp. Men ofta har de det. Många hästar, alla raser, har trista livssituationer för att folk rakt av säger att " en häst blir vad man gör den till", och försöker uträtta grejer med hästarna som de exteriört eller mentalt ej klarar.

Däremot är det ofta ryttarens kapacitet som sätter stopp först, men inte alltid, och jag förutsätter att du inte riktade det till mig personligen eftersom du ej sett mig rida.

Mrs_Malfoy skrev:
Man ska kanske ha klart för sig att det är ytterst få travare som någonsin satt sin hov på en 130-bana....

*skrattar* :rofl: Bara för att du inte sett så många travare på en 1,30 bana så ska du inte klanka ner på oss som har travare.. :bow:

Själv har jag en korsning med lite alltmöjligt Bl a Varmblodig travare som mamma, o vi kommer komma långt.. :banana:

Vi ses på 1,30 banorna!! :bump:

Han hoppar verkligen jättefint och har en fin modell på kroppen också men som allt annat när det gäller hästar i frihet så utförs dom flesta tävlingar med ryttare på ryggen och det är väl där teknik och kapacitet skall bedömas.

Skulle varit kul att se bilder på uppsutten hoppning (om han är är inriden).

Då han i år är 20 så har han nästan pensionerats. Innan det gick han främst som dressyrhäst, men psyket höll inte för att tävla (provade några gånger, fick godkänt resultat iofs, men inga topprestationer).

Han var misshandlad när han köptes som 12-åring och blev ju då sent inriden och lång tid gick till att lugna ner honom, pga misshandeln. :cry:

Hoppningen var alltså bara ett komplement. Inte det han tyckte var roligast på något vis. Han blev stressad ofta och kunde då tappa mod och teknik. Men i övrigt hoppar han likadant under ryttare som i frihet. Tar ofta i i onödan då han är mkt rädd om sina ben. Tråkigt nog fick vi aldrig några bilder när han hoppar under ryttare. (De hoppade för övrigt aldrig högre än 1 meter pga att ryttaren är dressyrryttare). Det han hoppar på bilderna är 1.25. :)

Så han var aldrig en hoppstjärna och ändå hoppade han så bra. Då tycker man ju att en travare som faktiskt tycker att det är ROLIGT att hoppa inte borde ha några problem med att ta sig uppåt i klasserna om den får rätt förutsättningar (med tanke på vilka ur-usla förutsättningar denna stackars häst hade). ;)

ETT TILLÄGG!
Själv red jag en fd travare för några år sedan som med sin ägare tränat 130-banor (och hon var ändå en dålig ryttare) och fått många lovord från tränare. Själv hoppade jag 125 med honom, hann dock aldrig tävla högre än 110. Kom till omhoppning, men i omhoppningen höjdes hindrena till 115 och då gick det för fort i en sväng och vi rev... Mitt fel... :crazy:

Ska försöka leta fram om jag har ngn bild... Men jag tror att jag bara har dåliga bilder... :crazy: Hästarna samarbetar aldrig när man tar fram kameran!!! :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Varför hoppa högt när man kan hålla sig på dom låga höjderna? man kanske skulle ha en travare då i stället som inte kan hoppa högre än dom lägsta klasserna? skulle passa mig utmärkt.

fast jag tror ändå att en travare kan gå lika bra som halvbloden på hoppbanan. med rätt ryttare och vilja.

Jag har själv en ex travare som jag så småningom ska komma ut på hoppbanan med.Han kunde galoppfattningar redan innan jag fick honom,han är en underbar ridhäst med fin balans.Det enda problemet med honom är bara att han är lite smårädd för hinder.

Är det någon som känner till en känd hopptränare i Tyskland som heter Alwin Schockemöhle?Han föder även upp hopphästar och en del travare.
Tacksam för svar!

De flesta hästintresserade i min ålder känner väl till honom? Men mumera kanske tom elever som Gerd Wildfang och Franke Sloothaak börjar bli bortglömda???

Han var favorit till div mästerskap men det tog tid innan han lyckades. Han har väl i alla fall OS-guld både individuellt och i lag och har fött upp en segrare i Prix d'Amerique?

JAg hittar en hemsida, men den verkar inte fungera på engelska
http://www.alwin-schockemoehle.de/deutsch/rahmen.htm

Det är han som har fött upp min häst Sacramento Song,tyvärr blev han dåligt behandlad där slagen osv så han är lite försiktig av sig men dock en trevlig häst.

hejsan... jag tävlar ett varmblod i hoppning som bara är riden i lite över ett år ....hon är aldrig tränad för trav bara riden...
vi har varit ute i två lokala tävlingar i år och nollat båda,hon har väldigt lätt för galoppen och i sista likala tävlingen så hade vi t.o.m tidsfel och då så hade vi galopperat hela banan!!!
hästen i fråga som jag rider är inte tittig och tvekar aldrig på att hoppa,nästa år så ska vi upp på 1 m är det tänkt...
så alla travare är inte sådanna som bara rusar och inte kan galoppera det är från individ till individ...

Jag förstår inte varför inte folk bara kan erkänna att travare generellt sett inte kommer lika långt som ett halvblod? Det gör inte varmblodet till en dålig ras på något sätt, tvärtom. Den är avlad för att springa fort, och det gör dom! Halvblod (tex) är avlade till att krulla ihop benen occh hoppa över hinder. BIG DEAL!!! Jag säger inte att du inte ska hoppa ditt varmblod, klart du ska göra det! Och jag hoppas verkligen för din skull att du verkligen når dina drömmar att rida 1,30 på den.

Det här inlägget är mest riktat till dom som säger "men min travare galopperar jättebra" eller "min travare kan löshoppa 1,20". Va bra!!! Var stolt över det! Men det hör inte till saken! Har ni köpt en travare, kan ni inte bara vara nöjda med att det är en supertrevlig individ, oavsett om den kan hoppa högt, och känner ni verkligen att ni måste hävda er hela tiden på det här viset?

Jag hejar stenhårt på travarna, jag tycker dom är urmysiga att hålla på med i alla aspekter. Men att gå och köpa sig en travare och tro att den ska gå MSV i alla grenar, det tror jag är att lura sig själv, och sätta lite väl stor press på travarna.

jag rider /tävlar inte denna häst för att ta mig till msv utan för att vi ska ha kul i hop och så får vi sedan se hur långt vi kommer....
jag har även ett halvblod som jag tävlar dressyr med man jag drar inte alla travare över en kam för det,jag ser dom som arbetsvilliga och possitiva hästar som är väldigt trevliga att ha och göra med....

Vad var det för konstigt 3 årstest???

Har då aldrig vart med om att de höjt till 1.50 för 3 åringar och jag har då sett rätt många 3 årstest..... :confused: :confused:

Såg svaret nu :o

Tycker ändå det låter märkligt....

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker du ska satsa på hoppning med henne, jag har själv ett vbl sto, som jag köpte från travet då hon var 10år, och nu är hon 11½ och jag har ställt upp i hopptävlingar över hela norrbootten, och de högsta ja ställt upp med i var 120 bana, men då kom vi bara 3:a... men alla andra har vi placerat oss 1-5plats, och tack vare att hon var så snabb och kvick. så kom vi lätt över hindrena!
Såå jag tycker att ALLA som klandrar gamla travare och varmblod över huvudtaget ska börja tänka om. hbl kommer ju ursrungligen från varmblodshästen.... :) :devil:

Så TÄNK!

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 542
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 604
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 564
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar