Varmblod som fälttävlanshäst?

Sv: Varmblod som fälttävlanshäst?

Men du! Om du nu inte har råd att köpa en "dyrare" häst just nu men ändå anser dig ha råd att HÅLLA en häst så skulle jag föreslå att du istället för att köpa en billig häst , sparar all de pengar det skulle kostat med stallplats, foder, strö, hovslagare osv i ett par månader så är du snart uppe i vad det skulle kosta att köpa en "dyrare" häst. Om du bor i Åkersberga som det står så skulle det ju bli åtskilliga tusenlappar i månaden. (har precis själv flyttat ifrån berga). Kanske kan du bli medryttare under tiden och passa på att hämta in nya kunskaper!

Men du! Om du nu inte har råd att köpa en "dyrare" häst just nu men ändå anser dig ha råd att HÅLLA en häst så skulle jag föreslå att du istället för att köpa en billig häst , sparar all de pengar det skulle kostat med stallplats, foder, strö, hovslagare osv i ett par månader så är du snart uppe i vad det skulle kosta att köpa en "dyrare" häst. Om du bor i Åkersberga som det står så skulle det ju bli åtskilliga tusenlappar i månaden. (har precis själv flyttat ifrån berga). Kanske kan du bli medryttare under tiden och passa på att hämta in nya kunskaper!

Haha, ok, vart i Berga bodde du, och i vilket stall hade du hästen, vart tränade du, vad kostade det för dig att ha en häst i berga per månad (allt som allt), har massor av frågor :) Finns det något bra fälttävlans träningsställe, typ någon bana någonstans?? :)

Jo men asså det enda jag känner är att om jag kanske tjänar drygt 5000 kronor i månaden, det kanske inte räcker till att ha häst för, men om inte så ska mina föräldrar hjälpa till med lite, plus att jag har studiebidraget. Då får jag in ca 6000 i månaden, max, tror att jag snarare kommer lyckas få ihop 4000-5000, resten hjälper mina föräldrar mig med om det skulle behövas mer. Men hur lång tid tar det inte att få ihop till en "finare" häst då? Jag har bara ca 6000 idag, inte mer sparat :( Då skulle jag missa hela sommaren och få skaffa en häst kanske till nästa vinter, men jag känner att jag hellre skaffar en häst till våren/sommaren för att få lite av en mjukstart, och bara ha kul och lära känna min häst och ha den på bete ute hos mig i Svinninge, om du vet vart det är, halvvägs till Waxholm :) :) Jag menar, jag vill verkligen komma igång snart, tiden går och jag blir inte yngre. Har ju längtat efter det här så länge jag kan minnas. Plus att om jag bara kommer upp till kanske 1 meter i hoppningen och lätt fälttävlan så är jag ganska nöjd, och för ca 10000 kan man få en häst som är ung och grundutbildad av fin ridhästmodell som mer eller mindre aldrig gått i travet, jag gillar travare dessutom :) Men det är klart att det inte är kul att bli typ mobbad på tävlingar och att domarna dömer mot en på banorna bara för att man har ett varmblod, och sen vill jag ju inte gå ut och börja träna/tävla och veta att max kanske ligger vid 1m eller 1,20m (hoppning), visst är det där jag hammnar så blir jag säkert nöjd med det fast jag kanske vill komma ännu längre med nästa häst, men det är klart att man vill sikta mot stjärnorna och då känns det inge kul om man vet att man redan är utdömd. :(
Tacksam för svar :) :bow:

Bor du i svinninge så är det ju waxholms terräng bana som är närmast. Jag tävlar för övrigt för dem fortfarande! Nu hade jag lite olika dealar på mina uppstallningskostnader så jag kan inte ge något vettigt svar. Men du får räkna med MINST 800kr i kallhyra för box, sen är det bara att räkna vidare, ett varmblod/fullblod kanske äter 15 kg hö a' 2.50 + moms/kg. Några kg kraftfoder lär det gå åt beroende på höts kvalitet. Strö, beror ju helt på vad du väljer men ett par hundra i månaden. Skoning 1000kr var 6:e vecka. Försäkring några hundra kr/mån. Ska du träna och tävla så kostar det pengar. En bra tränare tar (ofta)2-300kr plus banhyra. Glöm inte att räkna med bensin/buss kostnader och ev hyra av trailer!
Du ser att det drar iväg ordentligt så INNAN du skaffar häst(oavsett vilken häst du köper) så tycker jag att du ska se till att lägga undan ett antal tusenlappar i ett par månader för att se om ekonomin går ihop.
Det är INTE kul att skaffa häst och sedan upptäcka att man inte har råd.......

Sen kan jag erkänna att jag inte är någon travarfantast. Men det viktigaste är ändå att hitta en häst som passar dig och dina ändamål, sen om det är en travare, fjording PRE eller zebra spelar lixom ingen roll!
Lycka Till!

ps, vill du veta mer om att ha häst i berga så får du gärna Pma, vill inte ta det i tråden

Jag var inne på det spåret som du.. Men köpte sedan ett fullblod!! Och e toppen nöjd!

Jag var inne på det spåret som du.. Men köpte sedan ett fullblod!! Och e toppen nöjd!

Ok, köpte du av privatperson eller typ från något galoppstall? Eller det är ju klart, det är ju alltid någon som äger den men gick den på galoppen innan och vad fick de ge för den?:d

Ge mig gärna nya kommentarer och svar. Vore skoj att höra någon annan som också själv har erfarenhet av varmblod inomhopp och fälttävlan, eller huvudtaget som ridhästar. :)

Tycker precis som någon sa, spara lite till.Köp en äldre häst som kan lite mer Så att du kan lära dig. Utbilda själv kan du ju göra med nästa häst sen kanske. Det är inte sämre för att någon annan gjort jobbet innan. Då lär du dig mer. Man lär inte sig själv samtidigt som hästen, då blir det oftast bara mer fel. Då kan du kanske ha en medryttare också, så du har råd att träna mer, det är lättare tt få tag på om du har en gammal trygg häst. Lita på detta tips!

Ok, har iaf. hittat ett jättefint varmblod som är jättesnäll att rida och blir hoppad 115 under ryttare och som går i rätt form och så. Bra för "nybörjare" som jag, haha, om man nu kan säga så, han e jättefin... :love: Och han är bara 6 år och har typ inte gått på travet, så vem vet, kanske blir den, det lär vi märka :)

Ja han var tänkt som galopp häst men skulle inte hålla för det.. Han stod på ett stuteri och skulle säljas som ridhäst.. men han e toppen till allt vi gör. Håller även på att köra in honom:D . Men han kostade 25000 då helt färsk som treåring. Och tänk vad tiden går nu e han snart 5:)

Jo, det har funnits ett par varmblodiga travare som gått bra inom fälttävlan, men det var på 70-, 80-, och 90-talen. Jag känner inte till att det finns några idag.

Tänk på att det är mycket som ska stämma om du ska rida fälttävlan: dressyr, banhoppning och terräng. Det är viktigt att hästen är bra i alla delmomenten.

Även om din tilltänkte häst inte har startats eller ens tränats för travet så är den ändå ett resultat av målmedveten travavel.
Skillnaden mellan en ridhäst och en travhäst är att ridhästen avlas för bärkraft (att bära en människa på ryggen) och travhästen avlas för skjutkraft (att springa fort). Alla hästar av alla raser har skjutkraft eftersom de är flyktdjur, men det är inte alla som har bärkraft.

Immer

FYI, World Cup-tvåan från 2006, Derby de Longueval är 50% travare!

*kl*

Jag har ett varmblod och ska rida ft på henne. Nu är inte hon som andra varmblod kanske men hon har sina långa öron och sin frysmärkning som avslöjar henne :D

Hon ser ut i kroppen som ett fullblod och många tror att hon är det oxå. Hon kommer direkt från banan och blir 5 i år. Jag fick henne 21 juni -06 och jag har jobbat hårt med denna häst.Hon går i båda galopperna och jag skulle kunna klara mej på en dressyr tävling men då har denna häst varit "lätt" att lära då hon tycker att allt är super roligt bara det handlar om ridning och inga selar är inblandade.(misshandlad o vanvårdad inom travet) Vi har gjort nåt galoppombyte och vi rider skänkelvikning och öppna. bakdelsvändningar går om hon är i riktigt bra form :smirk:
Vi har hoppat bana på 1,00 och enstaka hinder på 1,10. Hon är tuff och orädd och hon hatar att riva och gör det därför väldigt sällan. Hon hoppar i alla lägen även om man skulle komma lite fel på hindret..
Av nån anledning verkar hon ha glömt vad hon är avlad till för galopp är mycket roligare, då blir hon så här :bump:

Men jag tycker du ska tänka till en gång till, det är MYCKET jobb med en travhäst och de har MYCKET vilja, ibland lite för mycket. Hade jag inte den erfarenheten jag har så skulle jag inte ha tagit henne. Men samtidigt är det kul att ge folk en knäpp på näsan då de nervärderar min häst hela tiden men likt förbannat går hon bättre än deras jämngamla eller 1-2 år äldre halvblod:D
Men tänk till en extra gång, det är inga lätta hästar att rida ordning på då får inget gratis. Som nån skrev spar pengarna och vänta några år till och köp en ordentlig häst.

Ja, det finns säkert en och annan korsning.
(Men man kan ju alltid ställa sig frågan om det är just travarblodets förtjänst att hästen är bra? I mina trakter fanns det en fantastisk häst på 80-talet som var korsning mellan engelskt fullblod och nordsvensk bruks. Denna häst var fenomenal på att hoppa högt, långt, vattenhinder, murar, terränghinder i alla varianter - hon hoppade vad som helst med otrolig säkerhet. Men troligen var det inte hennes nordsvenska mammas förtjänst, utan snarare att hon råkade vara resultatet av en ovanligt lyckad kombination)

Den du nämner är 50% fransk travare, gissar jag?

Immer

Senast ändrad:

borde väl funka alldeles utmärkt med ett varmblod. Har själv en liten andalusier 4år 156cm som jag precis har börjat hoppa lite och hon hoppar som bara den har även tänkt mig lite fälttävlan senare men bara debutant då jag är så nojig av mig:angel: Hästar borde inte dömmas efter sin ras utan efter sin kapacitet

:smirk:klart man kan men du kanske inte kommer upp på elitnivå pressis
men lågre klasser går nog om du ska ha ett varmblod. de är ju så att
varmblod är avlade för att springa på travet
tex halvbloden och engelskt fullbloden de är mer avlade för att tex fullblodet springalånga galopp sträckor halvblod rätt ut hålliga hoppar bra (oftast) är duktiga i även dressyr.
men hittar du ett bra varmblod så kan de gå att tävla i lägre klasser.

Liknande trådar

Fälttävlan Det här är egentligen två frågor i en. Ni med erfarenhet, vad kollar ni efter och vad anser ni vara viktigast när ni kollar på...
Svar
4
· Visningar
4 757
Senast: Janni
·
Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 111
Senast: Karoliten
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 803
Utrustning Hej, Nu har jag läst många trådar om akademiska sadlar men inte riktigt fått svar på de funderingar jag har. Jag vill skaffa en...
Svar
11
· Visningar
4 620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst
  • Kollagentillskott?

Omröstningar