Sv: Varmblod som fälttävlanshäst?
Men du! Om du nu inte har råd att köpa en "dyrare" häst just nu men ändå anser dig ha råd att HÅLLA en häst så skulle jag föreslå att du istället för att köpa en billig häst , sparar all de pengar det skulle kostat med stallplats, foder, strö, hovslagare osv i ett par månader så är du snart uppe i vad det skulle kosta att köpa en "dyrare" häst. Om du bor i Åkersberga som det står så skulle det ju bli åtskilliga tusenlappar i månaden. (har precis själv flyttat ifrån berga). Kanske kan du bli medryttare under tiden och passa på att hämta in nya kunskaper!
Haha, ok, vart i Berga bodde du, och i vilket stall hade du hästen, vart tränade du, vad kostade det för dig att ha en häst i berga per månad (allt som allt), har massor av frågor
Finns det något bra fälttävlans träningsställe, typ någon bana någonstans??
Jo men asså det enda jag känner är att om jag kanske tjänar drygt 5000 kronor i månaden, det kanske inte räcker till att ha häst för, men om inte så ska mina föräldrar hjälpa till med lite, plus att jag har studiebidraget. Då får jag in ca 6000 i månaden, max, tror att jag snarare kommer lyckas få ihop 4000-5000, resten hjälper mina föräldrar mig med om det skulle behövas mer. Men hur lång tid tar det inte att få ihop till en "finare" häst då? Jag har bara ca 6000 idag, inte mer sparat
Då skulle jag missa hela sommaren och få skaffa en häst kanske till nästa vinter, men jag känner att jag hellre skaffar en häst till våren/sommaren för att få lite av en mjukstart, och bara ha kul och lära känna min häst och ha den på bete ute hos mig i Svinninge, om du vet vart det är, halvvägs till Waxholm
Jag menar, jag vill verkligen komma igång snart, tiden går och jag blir inte yngre. Har ju längtat efter det här så länge jag kan minnas. Plus att om jag bara kommer upp till kanske 1 meter i hoppningen och lätt fälttävlan så är jag ganska nöjd, och för ca 10000 kan man få en häst som är ung och grundutbildad av fin ridhästmodell som mer eller mindre aldrig gått i travet, jag gillar travare dessutom
Men det är klart att det inte är kul att bli typ mobbad på tävlingar och att domarna dömer mot en på banorna bara för att man har ett varmblod, och sen vill jag ju inte gå ut och börja träna/tävla och veta att max kanske ligger vid 1m eller 1,20m (hoppning), visst är det där jag hammnar så blir jag säkert nöjd med det fast jag kanske vill komma ännu längre med nästa häst, men det är klart att man vill sikta mot stjärnorna och då känns det inge kul om man vet att man redan är utdömd.
Tacksam för svar