Varmblod och fyrhjulsvagn?

gadriel

Trådstartare
Om man har ett varmblod som är körd mycket med rockard och som är snäll, lugn och stabil att köra med det brukar det då gå bra att även köra fyrhjulsvagn med en sådan häst?

Givetvis att man inte slänger på en fyrhjulsvagn direkt men om man tar det lugnt och stilla och vänjer hästen?

Ska ev åka och titta på ett varmblod i helgen som verkar ha ett väldigt stabilt och trevligt psyke och som är körd med rockard (och sulky då förstås). Kvalad men aldrig startad.

Tror ni att det finns stor chans att det ska gå bra att köra med större vagn sen när man lärt känna hästen och om man tar det lugnt?

Sv: Varmblod och fyrhjulsvagn?

Jag tror att det är en stor chans att det går bra, bara man vänjer in på ett bra sätt. Det som kan vara problem, av vad jag märkt, är när linor och skaklar kommer mot benen de första gångerna, blir inte riktigt samma sak med rockarden som med fyrhjulsvagn. Även att det är lite tyngre kan få vissa att reagera men det är nog inget specifikt varmblodsproblem.

Jag tror att det är en stor chans att det går bra, bara man vänjer in på ett bra sätt. Det som kan vara problem, av vad jag märkt, är när linor och skaklar kommer mot benen de första gångerna, blir inte riktigt samma sak med rockarden som med fyrhjulsvagn. Även att det är lite tyngre kan få vissa att reagera men det är nog inget specifikt varmblodsproblem.

Jo jag tänkte det med just emd draglinorna, han är ju troligtvis inte körd med det. Tänkte man kan tömköra mycket vid sidan om körningen och träna lite med linor vid benen och se hur han reagera. Kanske kan göra rockarden lite tyngre vartefter för att lära honom att ta i på rätt sätt också.

Jag hoppas verkligen det funkar för jag hade tänkt skaffa mig varmblodstravare som körhästar sen :D Skämt åsido, en travare med bra temperament och en bra, lugn invänjning tror jag verkligen inte det är några problem. Tycker ditt upplägg verkar bra. Se om du kan få provköra pållen när du är och tittar bara, det brukar vara ganska lätt att avgöra om den kommer att funka som körhäst. Sen kanske använda bomull i öronen de första gångerna den ska dra större vagn eftersom det ju iftast låter lite mer om en fyrhjuling än en rockard.

Det går väl inte att säga utifrån rasen sådär. Det beror väl både på individ och hur man går tillväga. Alla hästar har ju nån gång som är den första när de drar fyrhjuligt! Man kan ju öva med att släpa tunga saker i draglinor, ha lösa saker att skramla med bakom/bredvid hästen osv innan man kopplar på någon ny vagn. Våran lilla travhäst (kallblod) har inte tvekat det minsta när vi bytt utrustning, hon drar både rockard, tung ridbanesladd och fyrhjulig vagn med olika selar.

Tack för era svar :) Jag hoppas det ska funka, kommer titta på mer än ett varmblod så då ser jag ju lite skillnad mellan individerna med, är iaf två av de jag ska titta på som ska ha supertemperament så det verkar lovande. :)

Tack för era svar :) Jag hoppas det ska funka, kommer titta på mer än ett varmblod så då ser jag ju lite skillnad mellan individerna med, är iaf två av de jag ska titta på som ska ha supertemperament så det verkar lovande. :)

Alla hästar är ju individer som sagt å jag tror att om du tar det lugnt så kommer det att gå bra..
Be någon dra fyrhjulsvagnen när du går förbi med pållen några gånger.. så den bara för höra och se hur de skramlar utan att ha huvudfokus på de. Så att den har hört och sett ljuden lite...
Gå med linor som får "slå" emot benen lite vid tömkörning några gånger..
Å skritta inte så långt första gången med tyngre vagn. De är som sagt var andra muskler som används och annan teknik vid framför allt vändning och svängar än med rockard.
Tänk lite "unghäst" körning från början.
De går ju också att vänja hästen att dra lite tyngre i rockarden genom att lägga i en höbal eller nåt sånt i rockarden lite nu och då.

Det faktum att du TÄNKER på att det blir en omställning för din häst borgar för att det kommer att gå bra!
Lycka till
Anna-Carin

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 322
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946
Körning Kan börja med att skriva att jag antagligen inte kommer kunna göra något inom körning inom närmsta tiden, men vill gärna göra det någon...
Svar
3
· Visningar
1 983
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Adoptivhund vägrar gå ut
  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30