Varmblod? halvblod?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Phakal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 945
P

Phakal

Hej!
Har länge funderat på vad det är för skillnad mellan varmblod och halvblod? Halvblod ÄR ju varmblod, tillsammans med fullblod (om jag nu fattat det hela rätt?). Varför rynkar då de flesta halvblodsmänniskor på näsan åt ordet varmblod? Dessutom ses ju ofta varmbloden ha "lägre status" än halvbloden (inte en personlig åsikt), hur går då detta ihop?:confused:

En annan fundering är då om kallbloden inte har några underkategorier?

Tacksam för svar!

Sv: Varmblod? halvblod?

skulle tro att de flesta tänker på varmlodig travare när det hör ordet "varmblod"

Din förvirring bottnar i att folk använder sig av de här benämningarna lite slarvigt.
Det finns den svenska varmblodiga ridhästen som till vardags brukar kallas för halvblod. ASVH är deras avelsorganistation.
Sedan finns det varmblodiga och kallblodiga travhästar. De varmblodiga travarna kallas då ofta i vardagsslag för bara varmblod.
Om en varmblodig travare har lägre status eller inte beror helt på i vilka kretsar du rör dig. Hos ridhästfolk har den det men på samma sätt är inte den varmblodiga ridhästen värd så mycket i travkretsar. Där är det bara travare som är "riktiga" hästar.

Varmblod är en hästtyp, t.ex varmblodiga ridhästar eller varmblodiga travhästar.
De varmblodiga ridhästarna har länge kallats för "halvblod", men det är egentligen bara förstakorsningarna med fullblod som ska räknas som "halvblod". Avelsföreningen har väl alltid hetat Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen (ASVH).

Varmblodiga travhästar kallas av travfolket själva för bara varmblod - inom travet finns ju bara varmblod eller kallblod. Avelföreningen heter Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Travhästen (ASVT)
Problemet uppstår när man tar med sig "varmblod" som benämning in i ridhästvärlden, eftersom varmblod som sagt är en hästtyp och inte en ras.

Jag tror inte alls att de flesta rynkar på näsan när man säjer varmblod, inte ens om man med det menar travare. Däremot är ju travhästar avlade för att trava fort på en oval bana med sulky bakom, så de har ju oftast inte samma förutsättningar att bli bra ridhästar som dem som är avlade för ridning.

Kallbloden består även de av flera raser, kallblodstravare, ardenner, fjording, m.fl.

Med andra ord så kan man säga att kallblod och varmblod är olika "kategorier" av hästar där kallblodet inte har någon underkategori utan en manssa raser... Varmblodet har däremot två underkategorier vilket då blir halvblod och fullblod, dessa två har i sin tur en massa raser under sig.
Men då har jag ännu en fråga, VAD består ett halvblod av, förutom då delvis fullblod, det måste ju bli någon forn av kallblod eftersom varmblod i sig inte är en typ av häst utan ett samlingsnamn...? :crazy: Hoppas ni förstår hur jag tänker... ? Och sedan då om vi återkommer till den varmblodiga travaren, är det helt enkelt så att dom är precis som ridhästarna (fullblod/halvblod) bara det att man i travsporten inte benämner underkategorierna utan helt enkelt kallar det varmblod? Självkart förstår jag att man genom selektiv avel har fått fram en travhäst som är bättre lämpad för sin uppgift (att trava fort) och därmed blivit lite som en egen grupp hästar... Väldigt tacksam för svar hoppas ni förstår mig och mina frågor :confused::banana:

Orginal halvblodet för länge sedan var just en korsning av kallblod och fullblod. Där av namnet halvblod, inte riktigt fullt med andra ord. Man gjorden denna korsning för att få fram en trevlig och användbar häst främst till armen. Den skulle kunna dra, köras, ridas och bära. Men också vara lite lättare och snabbare än ett kallblod och på samma gång tåligare och starkare än ett fullblod.

Varmblodet har däremot två underkategorier vilket då blir halvblod och fullblod, dessa två har i sin tur en massa raser under sig.

Inte riktigt sant. Varmblod är en kategori, halvblod, fullblod, varmblodig travhäst osv är raser som ingår i denna kategori. Liksom kallblod är en kategori och bl a nordsvensk, kallblodig travare, shire och fjordhäst är några av de kallblodiga raserna.

Och sedan då om vi återkommer till den varmblodiga travaren, är det helt enkelt så att dom är precis som ridhästarna (fullblod/halvblod) bara det att man i travsporten inte benämner underkategorierna utan helt enkelt kallar det varmblod? Självkart förstår jag att man genom selektiv avel har fått fram en travhäst som är bättre lämpad för sin uppgift (att trava fort) och därmed blivit lite som en egen grupp hästar...

Den varmblodiga travaren är en ras som här hemma inom huvudgruppen varmblodiga hästar. Och självklart blir det så att man inom travsporten använder benämningen varmblod eller kallblod för varmblodig respektive kallblodig travare - det finns inga andra varm- eller kallblod som tävlar i trav.

De halvblodsmänniskor som "rynkar på näsan" åt varmblod har helt enkelt brister i sin allmänbildning - även deras halvblod är ju varmblod :p

Immer

Tackar tackar!
Nu har saket börjat klarna lite :idea:... Men det är inte ett lätt ämne att prata om eftersom nästan alla svarar lite olika :crazy:.. På det första du svara så måste jag säga att det var ung så som jag menade även om jag förklarade lite virrigt :angel:. Sen måste jag bara få peta in att fullblod i sig inte är en ras... Vill inte vara besserwisser bara en liten anmärkning ;)...

Fullblod är inte en ras det har du fullständigt rätt i (skrev någon något annat som jag missat?), det är tre raser, alla tre har använts och används fortfarande för att förädla den varmblodiga ridhästen. Gissar att den varmblodiga travaren anses färdigförädlad ;)
U

Fullblod är inte en ras det har du fullständigt rätt i (skrev någon något annat som jag missat?), det är tre raser, alla tre har använts och används fortfarande för att förädla den varmblodiga ridhästen. Gissar att den varmblodiga travaren anses färdigförädlad ;)
U

Bara tre? ;)

Engelska fullblod, arabiska och angloarabiska.
Eller finns det flera ? Shagya räknas väl in i araber

Jo dessa tre är väl de som folk tänker främst på.. men berberhästen är väl även det ett fullblod och Akhal teken? Kanske finns det ännu fler(?) Jag kan ju ha fel men det är vad jag läst iaf :p

KL
Det finns fler varmblod än "halvblod/sporthäst" och travare, och i en del raser används fortfarande fullblod men inte i alla.

Visst finns det arabinslag i t ex lipizzaner och andalusier, men det tillförs inte direkt idag och jag tror få skulle kalla dessa raser för halvblod. Andra exempel är quarter och morgan.

Jag var väl lite snabb där.. tänkte bara på de vanligaste, de som vi sätter betäckningen "fullblod" efter när vi beskriver dem. Mitt fel

Jag är lite osäker, jag vet att achal teken räknas som fullblod i vissa sammanhang, men denna är väl inte automatiskt godkänd som förädlarras i tex SWB, har för mig att den varit godkänd i en del varmblodsraser tidigare, alltså på samma sätt som xx, ox och x är idag.

Shagyan vet jag inte om den räknas som fullblod, men det gör den nog eftersom den får användas i angloavel, jag vill minnas att shagya är ok som förädlarras i SWB, har jag fel?

finns det fler fullblod än dessa? Och vad ska egentligen till för att något ska kunna kallas fullblod?
U

Shagyan har inslag av ungerska halvblod, så de är inte rena fullblod.

Traditionellt räknar man med två fullblodsraser: engelskt och arabiskt fullblod. Och så korsningen av de två: angloarabiskt fullblod.

"Fullblod är en beteckning som syftar på att en hästras härstammar från den ursprungliga europeiska vildhästen tarpanen. Tarpanen började tämjas av människan c:a 4000 f.kr. i nuvarande Ukraina och är numera utdöd. Som fullblod räknas arabiskt fullblod och engelskt fullblod, samt korsningar mellan dem, angloarabiskt fullblod. De arabiska fullbloden har använts i aveln även i England, så alla fullblod idag har arabiska fullblod i sin härstamning.

Hästraser indelas i varmblodiga och kallblodiga efter sin kroppsbyggnad och sitt temperament. Varmbloden är smidigare och snabbare, och kallbloden är starkare och kraftigare. Varmblod indelas i sin tur i fullblod och halvblod. Halvblod är de varmblod som inte är fullblod.

Som ridhästar används oftast varmblod, medan kallblod oftast används som arbetshästar, t.ex. ardennern."

så står det på en sida jag hittae och det ä väl ungefärså som jag är lärd också..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
464
Senast: cowgirl81
·
Avel Detta är en ren nörd/intressefråga: Som de allra flesta vet finns det idag tre existerande, ursprungliga hingstlinjer hos engelska...
Svar
12
· Visningar
2 132
Senast: Myrten
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 422
Senast: MattiZ
·
Relationer Hur ställer ni er till detta scenario? Du och din sambo har varit tillsammans i flera år. Allt har varit helt underbart och ni har i...
Svar
16
· Visningar
4 677
Senast: hippofil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka