Varmblod eller Tennessee Walking Horse? (bilder)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare SneakySue
  • Startdatum Startdatum
S

SneakySue

Vet inte riktigt om det är här jag ska skriva.. men, tråden blir väl flyttad annars..

Jag är nu åter medryttare på en häst.
Förra gången jag red honom var för 3 år sedan, och sedan såldes han. Jag var påväg att köpa honom, och ägaren sa då att han var en Tennessee Walking Horse.
Men! Nu har jag fått höra genom omvägar att han är reggad som Varmblod.
Hur tar jag reda på detta?
Problemet är att ägaren har aldrig pratat med mej personligen! Han har aldrig svarat på varken sms eller telefonsamtal. Och nu är jag påväg att köpa honom, igen!
Fast nu är han dock föregående ägare, men (!) de som äger honom nu vill inte sälja honom förräns föregående ägare har givit sitt godkännande.
Jag vill helst inte ta upp detta med nuvarande ägaren iom. att det är en känslig fråga (tror jag).
Men! Han har 4 gångarter. Skritt, trav, galopp och den 4e vet jag inte riktigt iom. att jag aldrig har ridit islänning (tölt är ju Tennessee's 4e gångart).
Jag vet bara att han går 4a gångarter, men den 4e kanske är passgång? för den kan väl alla hästar gå om man har lärt de det ifrån början?

Men! lägger nu upp några bilder, skulle vara jätte fint om ni kunde säga vad ni tror. de här bilderna är 3 år gamla och här är han VÄLDIGT omusklad.

charlie_jag1.jpg

charlie_jag2.jpg

Inte lika omusklad på bilden ovanför

charlie_jag3.jpg

charlie_jag4.jpg

charlie_jag.jpg

Vad tror ni? Renrasigt Varmblod? Korsning mellan Tennessee Walking å Varmblod? Eller Tennessee Walking renrasigt?

Lägger upp lite bilder på några Tennessee Walkings också..

tennessee-walking-horse-0006.jpg

tennessee-walking-horse-0004.jpg

tennessee-walking-horse-0001.jpg

tennessee-walking-horse-0005.jpg

Den ovanför är en Hingst (notera detta)

tennessee-walking-horse-0007.jpg

Är VÄLDIGT tacksam för svar..

Är han märkt med nuffrer på halsen är saken biff, annars tycker jag INTE att det ska vara något problem att få veta vad det är för ras på hästen!
Vad är det för konstig inställning? (Från ägaren då)

Passgång är inte en gångart som alla hästar kan, däremot har vissa travare anlag för den.

är han frysmärkt är det troligtvis en varmblodig travare.
För att vara på den säkra sidan kan du ju söka efter honom i registret!
ta rätt på numret!
Annars kanske han kallas vid sitt rätta namn, då går det att söka på det också

D värsta av allt är att jag ska hyra en stuga nu när jag flyttar. där går d islänningar å hon gick med på å ha en Tennessee Walking Horse där, men inte nåt annat. Om d inte va islänning då.. *suckar* PROBLEM!!!! Jag gråter snart av allt.. *suck*

Varmblod är inte en hästras. Svenska halvblod är varmblodiga hästar, precis som varmblodstravare. Är det en varmblodstravare du menar?

Jag tycker ju annars att han ser ut som en tennessee.. men finns d inga chanser att han kan ha tennessee i sej?

vad kan rasen spela för roll för stallägaren? temperament och hanterbarhet är väl viktigast?

amerikanska varmblodstravare har lite allt möjligt i sig, bl.a. morgan, arab och annat.
Mycket möjligt att den kan ha en snutt tennessee i sig :devil:

jo.. Tennessee har jag fått lära är kända amerikanska travare..
Jag vet inte.. kanske hon vill att d ska SE bra ut för andra med bara islänningar??

han är så underbar.. hoppas den där jävla gubben som är förra ägare på han släpper han bara.. jag kan nog tjata till mej att han får va hos islands människan i så fall ändå :) annars har jag ju andra stallplatser tillgängliga..

tänk positivt!
Med nuffrer på halsen är ju hästen registrerad! Du kommer aldrig behöva undra vem mor och far var. Dessutom kostar det inte skjortan att fixa hästpass (tror jag)

Är hästen shyst så tror inte jag att stallägaren ska ha något att sätta emot.

har aldrig tänkt på d så.. då är d bara sista problemet kvar.. att nuvarande ägarna ska övertala dåvarande ägaren.. *suck* räcker d om jag säger att d är en vithårig gammal norsk med 90 varghundar? *suck*

Å det blir nog ganska lätt å övertala stallägaren, iom. att jag kommer bo där :) (ska hyra stuga hos samma par)

*suck* blir snart trött på allt, men jag vill inte ha nån annan häst än denna.. där sitter nog det största problemet.

jag tror ju det är travare....
vad har han för siffror på halsen?
går ju att slå på datorn om det är travare...

jag VET att han är en gammal travare.. eller ja.. iom. att förra ägarn både sagt att han är travare och Tennessee så vet man väl aldrig.. iom. att han står reggad som Varmblod..

Siffrorna är otydliga iom. att han inte är rakad å har päls som en islänning :eek: :bump: men jag ska skriva upp nästa gång (på torsdag) jag är där. Så kolla tråden igen på torsdag kväll vettja!

äh! det ska väl inte vara något problem! gaska upp dig!

Jag kände också så när jag köpte min nuvarande, henne eller ingen! Fast hon har tyvärr inga nuffrer...

får man fråga varför de behöver tidigare ägares tillåtelse?

Det är ju hans Ögonsten.. *ooooh!*
han har iaf inte gett upp ALLT för honom, å inte gått upp 20 kilo, å inte slutat med djur över huvud taget å blivit lös som fan pga. honom.. *suck* lösheten slutade när jag fick pojkvän för 2 år sen (bor 45 mil ifrån varann) å katt har jag alltid haft. men kaninerna sket jag i, ridningen slutade jag med, gympan också.. allt.. *suckar*

men, det är norskens ögonsten.. å de som äger han nu (också norskar) vill ha godkännande av honom.. å d lär jag väl aldrig få.. *suckar*

varför lär inte du få tillstånd att köpa?
Är han till salu eller inte?

Det blir nog bra, tror du inte det? :)

Enkelt. Det är en helt vanlig varmblodstravare. Varblodstravare kan vara 3, 4 eller femgångare. De flesta är 4-gångare dvs de har tölt. Vissa har flygande pass men jag har själv bara träffat på en än så länge.

Mig veterligen finns det inga TWH i sverige än. Om inte någon importerat någon nyligen. En TWH har dessutom endast 3 gångarter. Skritt, tölt och galopp. Jag antar att din häst travar?

Han är till salu, TILL MIG, av de som äger han, OM jag hjälper dem att hitta en snäll nordsvensk/fjording åt dem innan jag tar Charlie därifrån.

Men dom vill inte gå förbi den förra ägarn iom. att de är kompis med honom etc..

Jag HOPPAS iaf att d blir rba.. men man är ju nervös..

slappna aaaaav! :D
nu vet du att det är en travare, förmodligen är han fortfarande samma trevliga underbara häst som förut och du kommer sääääkert att få köpa honom.
Det är luuugnt! :cool:

BTW när jag köpte min lilla travare var jag så coollugn att jag prutade :o
Aldrig gjort förut och hade jag fått göra om det skulle jag inte våga göra det igen. Fast det gick ju bra ändå, och blev billigare :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 297
Senast: incognito
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 580
Senast: Tinuri
·
S
Träning Ang min foderhäst, hur mycket kan man kräva osv Jag har en tioårig fjording på foder just nu, fick hem henne för en vecka sedan ungefär...
Svar
2
· Visningar
769
Senast: Tuvisen
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel till min häst. Det ska gärna vara en 18" sadel och i nuläget vill jag helst inte lägga mer en ca 10 000...
Svar
17
· Visningar
2 436
Senast: fiaskrutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka