värmande eller kylande

T

tussan

Har en liten fundering angående liniment. När ska man använda värmande liniment och när ska man använda kylande:confused: .
Det står ju på vissa (värmande) att de ska användas vid förberedande för träning och tävling men jag har sett att många tar på det även efter ett hårt träningspass eller efter tävling. Kan man använda isbalsam efter hård ansträngning också eller bara när det finns risk att hästen gjort illa sig eller vid svullnad:confused:
 
Sv: värmande eller kylande

Kylande på akuta skador såsom, stukningar/vrickningar, sträckningar, slagskador som te x sparkar som träffar muskulärt.
Kylande används också med fördel vid te x överansträngning, så efter ett hårt träningspass kyler man te x ben medan en muskel kan behöva värmande liniment

Värmande för att öka cirkulationen, eller bibehålla den. Äldre skador kan behöva extra cirkualtion, och därför kan värmande liniment behövas.
 
Sv: värmande eller kylande

Boj skrev:
Kylande på akuta skador såsom, stukningar/vrickningar, sträckningar, slagskador som te x sparkar som träffar muskulärt.
Kylande används också med fördel vid te x överansträngning, så efter ett hårt träningspass kyler man te x ben medan en muskel kan behöva värmande liniment

Värmande för att öka cirkulationen, eller bibehålla den. Äldre skador kan behöva extra cirkualtion, och därför kan värmande liniment behövas.

Liniment som först kyler, sedan värmer - hur ska de användas? Fungerar inte Blue Lotion så? :confused:
 
Sv: värmande eller kylande

de som först kyler brukar inte kylegenskapen hålla sig så länge, så det kommer i slutändan bara att öka cirkulationen.

Man får samma effekt med vanligt vatten om man kyler en kort tid, det är därför det är så viktigt att man kyler i ca 20 min på en skadad muskel, benen kan kylas lite kortare tid
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 804
Senast: Hermelin
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en liten skada vid gaffelbandsfästet högt på VF. Vi var hos veterinär idag som stötvågsbehandlade, vilket vi ska...
Svar
12
· Visningar
1 604
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 098
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp