Sv: Vårmammor 2010 del 4
Oj hej vad ni har skrivit! Fick ju massor att läsa ju! Theo sover förtillfället så det gäller att passa på!!
Vi mår iaf efter allt bra, Theo drog på sig någon slags infektion så han har legat på Barn 4 sen söndagnatt. Han svarar bra på antibiotikan så vi har fått sova hemma första natten nu, rätt skönt, bort bra men hemma bäst! Får förhoppningsvis avsluta behandlingen på måndag!
Måste erkänna att min förlossning blev rätt snopen. Hade haft lite förvärkar fredan och lördan men var ju helt övertygad om att det inte var något på G. Kan ju dra den i korthet:
Lördag 22/5 KL 23.00 Sitter och spelar på datorn, asuttråkad och väntar på att sambon ska komma hem från skogen. Plötsligt får jag en rejäl värk + att jag känner att det bubblar till där nere. Reser mig med nöd och näppe upp och går på toa, kommer något rosafärgat. Sambon kommer som tur hem från skogen precis. Jag ringer in han och ringer efter det förlossningen. Dom vill att vi ska komma ner för kontroll. Vi packar och åker in till förlossningen.
00.00 Kommer fram och sambon hjälper mig ut ur bilen, möts upp av en barnmorska som ska följa oss till inskrivningsrummet. Då går vattnet på riktigt, det bara rinner efter benen. Blir uppkopplad på CTGn och får vandra runt med den i 1½ timme ungefär, nu har jag grymma värkar ska jag säga, ojojoj. Efter CTGn kollar man hur mkt öppen jag är, hela 5 cm
Blir flyttar till en förlossningssal. Värkarna kommer tätt tätt och stundtals får jag panik. Tror att klockan är runt 03.00 när jag börjar med lustgas (vet inte vart förlossningsjournalen än), en stund senare får jag sterila kvaddlar, dom var verkligen guld värda. Kl 06.32 är jag fullt öppen. Har haft några krysvärkar innan och det var tufft att stå ifrån att krysta. Dock tar det en stund innan jag fåt börja krysta då han inte ligger längst ner mot bäckenbotten riktigt. Får värkstimulerande. Får äntligen börja krysta men hur mkt jag än krystar så tycker jag inte det händer något. Kl 08.00 på söndagmorgon beslutar man att sätta sugklocka om han inte är ute innan 08.45. Nu är jag trött...J*vligt trött. Barnmorskan får lov att klippa då det visar sig att gossen ligger lite galet med huvudet + att 2 st trycker/hänger på min mage, en 4de sköterska står och peppar och sambon lika så, nu börjar det hända grejer och plopp, DÅ 08.55, kommer vår älskade Theo äntligen ut
!!! Sugklockan sattes aldrig då läkaren tyckte det var onödigt eftersom tryckandet på min mage verkade mkt effektivt! Fick sy en hel del pga klippet, men moderkakan lossnade iaf jätte lätt, behövde inte ens krysta. Allt som allt från det att jag kom in till förlossnigen tills Theo var ute tog den exakt 8 timmar och 55 minuter
Tacka F*N för lustgas och kvaddlar!!!
Så, det var den det, lovar att den natten så sa jag fler än 1 gång åt sambon att Theo inte kommer få några syskon. Nu idag så är jag helt övertygad om att det kommer bli minst ett iaf