Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

Sv: Vårmammor 2010 & Co del 17! <3

Åh du skulle ha varit här idag med andra ord! 10m in i skogen här hemma hos oss skulle vi kunna ha satt dig och så skulle du kunnat plocka hur många trattisar som heslt utan att resa dig. Det är så mycket svamp på det stället att vi tröttnade på plocka och kunde verkligen välja och vraka om vilka svampar vi ville ta. Vi har lämnat hur mycket som helst på den fläcken, helt sjukt mycket svamp.

Som jag har förstått det hela förlorar man helt sin SGI om får avbrott efter 1-årsdagen. Alltså att man åker ner på lägstanivå och måste jobba sex månader innan man är uppe på någon annan nivå. Så kolla upp det hela ordentligt så det inte blir någon otrevlig överraskning när Valter kommer eller om han tar ut någon fp nu.

Vilken mysig kväll du haft! Jag har tänkt att jag ska lyckas flörta till mig att få åka till Ikea själv någon dag. Nu när jag inte har någon ridning längre så får jag ingen egentid alls. Så tänkte att jag skulle åka iväg och bara gå runt och titta själv i min egen takt. Det är bra att man har ensamdagar så man får sakna lite också!

*kl*
annars så har jag grym tandvärk. Det värsta är att det är i tanden/tandköttet där jag alltid får ont innan jag ska till tandläkaren(nu har jag ingen bokad tid dit) Tandläkaren skrattade bara åt mig när jag sa att jag hade ont där så verkar inte va något fel på den. Funderar på om jag biter ihop när jag sover eller något. Men har inte ens något jag är stressad över. Irriterande är det iaf. Spec nu när inte Alvedonen hjälper längre. :(

Men kan det verkligen vara så illa? Om man är sjuk, tar en obetald semesterdag eller är f-ledig (alltså får avdrag på lönen), spelar det egentligen någon roll? Alltså skulle sgi ryka bara för att man skriver f-ledighet i sitt tidssystem istället för tjänstledig eller sjuk? För två år sen under finanskrisen hade vi reducerad tid (och lön) och då kollade jag noga upp det så det inte skulle påverka min sgi senare. Då fick jag som svar att om man tillfälligt (max 6 månader) har lägre inkomst påverkas inte sgi. Jag fick då dispens från jobbet att gå upp i full tid efter 6 mån minus 1 dag.

Det där med 1-årsdagen har jag också hört, men samtidigt vet jag att en person på f-kassan vid något tillfälle sa att det inte spelade sån stor roll för min man eftersom han var hemma mindre än 6 månader.

Svammel, men jag är irriterad på f-kassan! Jag får se till att han ringer imorgon iallafall då...

Haha! Jag skulle ha haft såna galonisar som Vilgot har och så hade ni kunnat placera ut mig nånstans! :rofl:

Det är verkligen guld värt med lite egentid. Jag ser verkligen fram emot att komma igång med träningen i vår, så jag får lite regelbunden egentid.

Låter mysigt att gå på ikea alldeles själv! :laugh:

Jag har fattat det som att så länge man har en fast tjänst som beräknas vara minst 6månader så återgår sgi till det normala direkt man börjar jobba igen trots att man blir nollad direkt man inte tar minst 5d fp efter 1årsdagen, vilket isig är ganska skumt som du säger att man kan ju vara ledig utan lön av andra anledningar och då borde det ju vara samma regler...

Skrattade tandläkaren åt dig? :crazy: vilken härlig vårdgivare isf.
Finns de (t.ex. jag) som både pressar och gnisslar fast man varken är stressad eller är orolig så visst finns det möjlighet att även det är ditt problem. Sök igen, det är mitt råd till dig.

Oregano: Kanske finns några bra vattentäta brallor för gravida som behöver sitta i skogen och plocka svamp :D

Aha, så kanske det är förstås! Jaja, jag ska säga att han måste ringa imorgon och reda ut vad som har hänt.

*smiter in o tipsar om en sida*
http://www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_har_bebis/ekonomi/allt_om_din_foeraeldrapenning/

Som jag tolkar de så påverkas inte hans föräldrapenning om han är tjänstledig dom dagarna o barnet är under två år, men däremot kan hans SGI påverkas, så blir han sjuk eller vårdar barn så kan den sänkas.

Föräldrapenningen för nästa barn ska bli oförändrad eftersom du blev gravid innan V fyllde 1 år o 9 mån. :laugh:

Mm det finns en hel del stolpskott på det där stället. Det är inte utan anledning jag bryter ihop totalt efter jag varit där. Men nu senaste gångerna har jag fått en ny jätte gullig tandläkare och hygenist :bow: slipper iaf gråta när jag går därifrån nu!
Är det lika illa imorgon så ringer jag och bokar tid!

Det finns en stor nackdel med att vara ensam hemma och det är att jag inte törs släcka och gå och lägga mig så tidigt som jag helst skulle vilja. :(

Det finns en stor nackdel med att vara ensam hemma och det är att jag inte törs släcka och gå och lägga mig så tidigt som jag helst skulle vilja. :(

Skulle kunna ha varit jag som skrev det där! Fast jag har en känsla av att vi gör så av olika anledningar.

Jag måste väl bara bestämma mig för att släppa det där, men jag är rädd för att ev tjuvar ska börja reka efter att jag gått och lagt mig och därför tro att ingen är hemma och att de ska komma in och mörda mig. Eller nåt. :crazy: Förhoppningsvis har ev tjuvar redan sett att jag är hemma eftersom det lyser i precis alla rum just nu.

Jag brukar släcka så när jag redan lämnat det rummet jag släcker i. Sen brukar jag springa(2steg ca) och hoppa upp i sängen och under täcket efter jag släkt i taket i sovrummet. Kan ju finnas hemska monster under sängen! Vi har inga nattduksbordslampor så blir kolsvart när jag släcker i taket. Oftast lyser jag med iPhonen när jag hoppar upp i sängen men ibland ligger den redan i sängen. Tur att sambon inte jobbar natt jämt!

Du skulle ha en sån säng som vi har. :D Sängramen går ända ner i golvet, så inte ens dammråttorna kan gömma sig där.

Vi har lampor på timer både i köket, i vardagsrummet och rummet som vetter ut mot gatan, så det aldrig helt mörkt när jag släcker ner resten. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
719
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
467
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
27 28 29
Svar
566
· Visningar
19 520
Senast: Halcyon
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka