Varma stallkläder

Sv: Varma stallkläder

Jag har en fristads vinterjacka. Inte jätte tjock men precis lagom varm och andas riktigt bra.
Vanliga ridbyxor vid plusgrader och xtra thermobyxor (varsel byxor även de från fristads när det är riktigt kallt)
Handskar har jag inte hittat ngr jag är nöjd med ännu men jag får testa ngr fler.
På föttern har jag ett par Grisport kängor med stålhätta, vattentäta med ullfoder. Har inte frusit ännu om fötterna.

Arbetar inom bygg så jag har ganska stort utbud att välja bland arbetarkläderna....(som jag tycker är bättre än just ridkläder)

långkalsonger, pikeur fleece ridbyxor, underställströja, fleece, canadagoose jacka, mössa, tjocka ejendalshandskar från lantmännen. MH skor, (stövlar när jag rider) sen åker plaggen av en efter en när jag rider!

Jag är mycket för lager på lager, så idag hade jag på mig det här (inifrån och ut):

Långkalsonger
Ridbyxor
Ett till par långkalsonger
Mjukisbyxor
(Här får jag plats med ett till par mjukisbyxor när det är riktigt kallt)
Täckbyxor

Linne
T-shirt
Tunn långärmad
(En till tunn långärmad när det är riktigt kallt)
Tjock långärmad
(Säkerhetsvästen, dels när jag rider men även när jag fryser)
(Fleecejacka när det är riktigt kallt)
Tjock jacka

Strumpor
(Raggsockor)
Fodrade vinterskor

Tunn rånarluva
Tjockare rånarluva
Öronvärmare
Ridhjälm
(När jag inte rider har jag bara en tjock mössa)

Händerna är min svaga punkt, där har jag 3-fingervantar men fryser ändå.

Nej jag gillar inte att frysa :angel:

Just nu min Kyra K vinterjacka, varm och go...vanliga ridbyxor och långärmad tröja under, min svaga punkt där jag fryser mest om är händer och fötter, så därför fleecevantar på och skor/kängor med tjock sula och gärna värmande innesula så att inte kylan från kalla stallgolv går upp i fötterna.

Just nu överväger jag starkt att sälja hästar och gård och flytta söderut. Mörkt, blåsigt och regn som kommer vågrätt. Vad tusan ska man ta på sig? Jag tar fram det mesta ur garderoben och ser ut som en Michelingubbe. Men som något påpekar så är fötter och händer de svaga punkterna.
Tips på skor/kängor/stövlar är önskvärt!!

Fryser väldigt lätt om händer och fötter. Handskar/vantar har jag tyvärr inte hittat några riktigt bra. En stallkamrat rekommenderade Mountain Horse Rimfrost kängor och jag köpte ett par men var lite skeptisk om de skulle vara tillräckligt varma eftersom jag inte hittat några riktigt varma förut. Men ett nummer "för stora" och med varm och go sula är de helt outstanding! Man håller sig dessutom alltid torr om fötterna i dem. Är inne på mitt andra par, passade på att köpa de senaste på Sharpman på sommaren då de var riktigt billiga!

Har en piléfodrat Profa arbetsjacka. Det blir riktigt varmt och skönt med en extra fleece eller ulltröja under när det är som kallast. Då värmer också de ganska osexiga termobrallorna från Börjes gott.

Jag har varma polarsockar, långkallingar (blir oftast typ leggings, men sak samma) fleecefodrade ridbyxor av nåt billigt "märke" (gekås), tunn långärmad tröja, varm tjocktröja (är det riktigt kallt har jag en till varm tröja, gärna med polokrage) vinterjacka, vinterskor och shortshaps. Varma trefingervantar när jag rider, tunnare fingervantar när jag pysslar i stallet, fleecepannband som går ner över öronen, halsduk, hjälm.

Ja, det var väl det. Och så har jag ju trosor och bh som alltid förstås.;)

Ett litet tips bara som, vad jag sett och hört iaf, inte många tänker på.

Säkerhetsvästarna gör sig bäst närmast kroppen, dels skyddar de bättre och dels så formas de bättre efter kroppen och det blir bekvämare och inte lika knöligt. Det är iaf vad jag har fått höra och jag blev övertygad iaf.:p

Just nu har jag:

Långkallingar
Ridbyxorna

tunn tröja
tjockare tröja
Vinterjackan

Vanliga strumpor
vanliga skor

vanliga handskar

Men när det blir kallare blir det mera kläder..

Underställ, yllesockor, Arbesko skor, fleece tröja & GoreTex kläder utanpå ( travkläder byxa+ jacka från Brizy).

Hjälmen försedd med öronmuffar :p

Ullstrumpor är a och o för mig. I lager, om det är riktigt kallt. Fodrade arbetsskor.

Fleecefodrade ridbyxor. Långkallingar om det är extra kallt. Rengbyxor om det regnar (såklart)

Funktionströja närmst kroppen på ovandelen, och fleecetröja/ulltröja och sedan vinterjacka som är vind- o vattentät samt fodrad.

Handskar av softshellmaterial, också vind- o vattentäta. Det är världens bästa uppfinning för frysna händer.

På huvudet när jag rider har jag en sån där tunn "tub" som går att köpa i sportaffärer. Helt oslagbart, det med. Man håller sig varm om öron, nacke och hals, och så kan man vid behov se till att den täcker större delar av ansiktet också.

Voialá! En varm Trixar som fortfarande kan röra sig trots Michelingubbevarningen.

Jag kan varmt rekommendera att använda skidstrumpor (vet inte om det heter så???). Min sambo åker längdskidor och jag lånade hans strumpor, dom är riktigt tjocka och verkligen funktionella, andas så man ej blir fuktig utan bara varm om fötterna. Dessutom är de höga, upp till under knäet så de passar super att rida i. Jag klarar mig på enbart dom + vanliga stövlar el kängor o fryser inte, trots att vi har kallstall och bor i Norrland!

Överlag ska man kolla på sportkläder till andra sporter tycker jag, ridkläder är ofta sämre än motsvarande vinterkläder för ex skidåkare och andra utomhussporter. Att köpa ett riktigt bra underställ av bra kvalitet som ex längdskidåkare använder lönar sig, tycker jag iaf!

Många lager! Har dock inga speciella kläder som jag alltid har på mig i stallet..

Händerna är min svaga punkt, där har jag 3-fingervantar men fryser ändå.

Känner igen det där.. :( Men nu är det slut på isbitar till fingrar! Jag köpte ett par BoT handskar, att ha under :love: räcker med de+getskinnshandskar, sen är mina fingrar varma och goa :love:

Nu vet jag inte var i Norrland du bor, det är säkert svinkallt där, men annars så har jag fått höra att det är svårare kyla här nere på västkusten just för att det är så fuktig kyla som kryper in under skinnet på en. Det kan bli riktigt rått just för att det är vid havet.
Känner folk som kommer hyfsat långt norrut ifrån (Umeå, Skellefteå och nån liten håla strax norr om Östersund) som tycker att det är kallare här trots att vi aldrig får så mycket minus som i Norrland. Tycker det är lite orättvist, ska ni norrlänningar få ha det "varmare" och mer snö!! Och dessutom helt underbar dialekt, jag blir så avundsjuk.... tills jag börjar tänka på somrarna utan saltvatten och med en jävla massa mygg:angel:

Jag har inte varit längre norrut än Idre, så jag har inte så mycket att jämföra med. :angel:

Nu gick jag ifrån ämnet, men för att gå tillbaka till ämnet så kan jag bara hålla med om att skidsockar är toppen, värmer gott upp på vaderna med.:D

Beror på vad jag ska göra. Om jag bara ska ut och mocka och pyssla i stallet har jag långkalsonger/tights och ett par gamla termobyxor över. Min gamla jättevarma Börjes-jacka brukar jag också ha.

Om jag ska rida har jag långkalsonger och ridbyxor över med ridstrumpor uppdragna så långt det bara går. Samma gamla Börjes-jacka om det är riktigt kallt, annars någon tunnare och mindre klumpig jacka. På fötterna har jag haft ett par gamla slitna fodrade skor nu ett tag, och de fungerar faktiskt riktigt bra till ridning även om de inte är gjorda för det.

Jag bor "bara" i södra norrland, men det är kallt ändå=)

Har även bott i skåne och småland så jag är välbekant med den kyla som du beskriver och det är helt olika kylor så att säga. Men helt klart fryser jag mer här på vintern än jag gjorde där nere.

Nu ska vi inte stjäla tråden mer, tillbaka till ämnet:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har flyttat och har insett att det inte finns något bra sätt att förvara stallkläder på. Ni som bor i lägenhet (bor själv i en... 2
Svar
23
· Visningar
1 333
Senast: Liten
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
748
Senast: jemeni
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Utrustning Läst lite forskning om skaderisk på överhettade senor i för varma benskydd. Många är emot fårskinn/ludd i benskydd och menar att det...
Svar
5
· Visningar
468
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II
  • Valp 2025