Värma eller kyla?

mirage

Trådstartare
Ville bara dubbelkolla med alla kunniga här på buke! Min häst har aktiv pålagring (inflammation) i ena framknät och jag har fått lära mig att man hellre ska kyla än värma. Stämmer detta? Är det bra att kyla eller kvittar det? Kanske rent utav försämrar jämfört med om man låter det vara? Han är behandlad med tuppkam och kortison och går just nu på Naproxen.

Mvh Linda

Sv: Värma eller kyla?

mirage skrev:
Ville bara dubbelkolla med alla kunniga här på buke! Min häst har aktiv pålagring (inflammation) i ena framknät och jag har fått lära mig att man hellre ska kyla än värma. Stämmer detta? Är det bra att kyla eller kvittar det? Kanske rent utav försämrar jämfört med om man låter det vara? Han är behandlad med tuppkam och kortison och går just nu på Naproxen.

Mvh Linda

Kyla skadar iaf inte. Framförallt ska man ju kyla en akut skada för att försöka minska omfattningen, och det verkar ju logiskt att även en aktiv pålagring skulle kylas, då det ju pågår aktivitet.

Eftersom hästen är nybehandlad hade jag nog i ditt ställe docj ringt och konsulterat behandlande veterinär.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 948
Senast: Nominous
·
Hästvård Min häst har nu gått på bete 1 vecka, och ska gå 1 vecka till innan jag gör något drastiskt. Men jag tänkte ändå kolla upp lita saker...
Svar
13
· Visningar
3 953
Senast: Docka
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka