Varma efter arbete?

W

wild n crazy

Är det normalt att hästens ben är varma efter arbete? Bör man kyla ner dom eller linementa osv? Är det något negativt, eller ska de vara varma?

Tacksam för svar :)

Sv: Varma efter arbete?

det är fullkomligt normalt och ett tecken på att hästen har fungerande cirkulation.

är benen kalla efter ett ridpass blir jag däremot orolig.
i vila däremot ska benen kännas svala.

Jag hör många människor som kyler ner efter träning, hårdare pass men har aldrig förtått varför. Är det inte bra med värme och god cirkulation när pållen har tränat, varvar ner. Varför ska det kylas så snabbt?

Det beror ju helt på hur pass hårt hästen har gått och om man vet att det finns anledning att kyla eller inte. Små blödningar hjälps av kylan men kan bli värre om man inte kyler, t.ex. Senskador eller senkänningar bör kylas i det akuta skedet för att inte förvärras.

Kort sagt, har hästen gått mycket hård träning (snabbjobb, typ) eller om något har hänt som skulle kunna orsaka en blödning så är det inte fel att kyla. Personligen förstår jag inte varför man ska kyla benen efter vartenda ridpass, oavsett om hästen bara har lunkat i skogen. Det måste vara riktigt trasiga hästar som kräver kyla då... :angel:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 761
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
523
Senast: animalasia
·
Hästvård Fick råd av veterinär att kyla hästens svullna och varma ben. Dels med vatten, dels med kylbalsam och linda till natten.Dumt nog tänkte...
Svar
10
· Visningar
1 094
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg