Varm i kotan, kotsenskideinflammation ??

S

suder

Var på klinik och fick diagnos kotsenskideinflammation och hästen fick Fenylbutazon i 13 dagar.
Hästen var varm i kotan v,f, ingen svullnad eller ömhet men lite höjd puls till och från och framförallt efter ridning i ridhuset så vi åkte in med honom till kliniken. Funderar på om det verkligen kan vara kotsenskideinflammation? Blev lite tveksam hur konvalesencen ska se ut, om han ska vila helt eller om han ska hållas igång. Han har aldrig varit halt. Han har även varit varm i kotan några gånger även under behandlingen och då efter promenad för hand i 20 min.

Sv: Varm i kotan, kotsenskideinflammation ??

Var på klinik och fick diagnos kotsenskideinflammation och hästen fick Fenylbutazon i 13 dagar.
Hästen var varm i kotan v,f, ingen svullnad eller ömhet men lite höjd puls till och från och framförallt efter ridning i ridhuset så vi åkte in med honom till kliniken. Funderar på om det verkligen kan vara kotsenskideinflammation? Blev lite tveksam hur konvalesencen ska se ut, om han ska vila helt eller om han ska hållas igång. Han har aldrig varit halt. Han har även varit varm i kotan några gånger även under behandlingen och då efter promenad för hand i 20 min.

Ponnyskrutt i vårt stall hade kotledsinflammation nyligen, oxå v fram faktiskt... Hon hade boxvila i ett par dagar bara o sen har de gått med henne och skrittat henne korta stunder hela tiden mellan återbesöken. Omveterinär sagt att det är kotledsinflammation så är det säkert det...? Det är ju rätt vanligt oxå så... Har du fått någon tid för återbesök? Inte ovanligt att det behövs fler behandlingar enl. deras veterinär. Hoppas pålle blir bra snart!

Vad är det för tveksamhet som du har? Fenlybutazon är ett antiinflammatoriskt och smärtstillande preparat mot inflammationen.

Jag tycker det liknar mer en kotledsinflammation, vilket hästen hade för ett år sen.Sjukdomsbilden ser likadan ut.Då blev hästen sprutad med cortison och blev snabbt bra igen.

Vetrinären kände bara på benet.Hästen fick skritta och trava.

Då kände veterinären säkert en galla i kotsenskidan och inte en kotledsgalla. Och drog slutsatser baserat på det.

Ja det är möjligt. I journalen står det akut kotsenskideinflammation.
Jag undrar hur konvalicensen ser ut på en sån skada? Kan det vara troligt att hästen fått det efter att kiropraktorn behandlat honom för 60%iga låsningar i ländryggen? Det kom nämligen någon vecka efter behandlingen.

Kotsenskidan är en fiffig struktur med olika lager av bindväv som en purjolök där det i mitten finns en fin kanal där böjsenorna är inneslutna. Lagren glider mot varandra tack vare vätska och då fungerar kotsenskidan skyddande och stöddämpande i och med att bindväven är elastisk och töjs något när kotan belastas.

Inflammation är kroppens försvarsprocess kan man säga, och den kan ju t ex bero på att någon av strukturerna har överbelastats. Vad som är hönan och ägget är ofta svårt att avgöra. Har hästen överbelastat sig i kotan när låsningar lossats i ländryggen och den därför rör sig större? Har hästen spänt till i ländryggen därför att den försöker spara ett ben som gör ont? Kroppen är ett komplicerat system.

Den här uppsatsen tror jag snart att jag har tipsat om 100 gånger här på buke. Jag tycker den är bra. Även om syftet är att beskriva en undersökningsmetod som inte använts på din häst så finns det info om olika typer av inflammation i kotsenskidan, behandlingar och prognos. Den typ av inflammation som din häst har beskrivs längst ned på sid 9.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000325/01/EEF_KLART_med_TITELSIDA.pdf

Fråga gärna om du undrar över något, språket är kanske inte så lättläst alltid.

Vi ska in till kliniken igen imorgon. Vi tror att den primära skadan sitter i höger bakknä, eftersom hästen haft svårt att sätta under sig h.b vid galopp i höger varv, vilket han gjort ända sen vi fick honom för 1,5 år sen.Han är röntgad h.b knä och has, och det syntes något på menisk eller korsband. Han är fortfarande varm ibland i kotan v.f.
Det tyder väl på att inflammationen inte har läkt?

Tycker det verkar bra att ni kollar upp det ett varv till så det inte finns något mer bekymmer. :bow: :bow: Om hästen avlastar sitt hb kan det mycket väl visa sig i vf.

Hästen är fortfarande varm i v.f kota efter:bump: ridpass på ridbanan, vad ska vi göra? Sist vi var inne på kliniken blev han friskförklarad och kiropraktorn säger samma sak. Vad beror det på att hästen ändå är varm i kotan efter ridpass?

Kollade dom hästen runt om när ni var inne så det inte fanns något i hb? Fick du ett igångsättningsschema och följer du det? Är hästen fräsch?

Värmen visar att det finns ökad aktivitet i vävnaden dvs kroppens försvars- och reparationsarbete är igång. Det behöver inte indikera något onormalt men jag skulle nog ändå slå en signal till kliniken och höra om de vill kolla din häst en gång till. Iofs så läker bindväv långsamt men det har ju gått ett tag nu.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 627
Senast: Bregen
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 221
Senast: Hedwig
·
Hästvård Har under alla mina år som hästmänniska haft turen att slippa hovbölder.. tills nu. Hittade min häst blockhalt, hoppandes på 3 ben för...
Svar
10
· Visningar
2 754
Senast: Elendil
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 722
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025