Varm i ett ben

Fritidsryttare

Trådstartare
Upptäckte när jag tog in min häst idag att han var varmare i ett framben, men inte svullen eller halt (vad jag kunde se). Han hade en ganska stor snöstylta under hoven när han kom in, och nu är jag livrädd att han ska ha vrickat sig på något vis.

Kände noggrant igenom benet och värmen gick från knäet ned till kotan, kanske att han var något varmare runt kotan, men väldigt obetydligt. Palperade senan och hittade inga bulor eller ojämnheter någonstans, utan han var helt jämn. Han fick vila idag och får stå inne tills jag kommer imorgon, för säkerhets skull, jag vill känna på benet innan jag eventuellt släpper ut honom om värmen är borta.

Min fråga är; hur nojig ska jag vara, hur skulle ni ha agerat om det var er häst? Jag är extremt försiktig sen jag fick ta bort min förra häst i höstas och när jag googlade "vrickning" så fick jag upp alla möjliga hemska scenarion och konvalescenstider.
Ska kolla noggrannare på honom imorgon, men om han inte är halt eller svullen då, fast värmen är kvar, kan jag promenera honom lindad en stund eller ska han vara stillastående tills jag kontaktat vet.?

Sv: Varm i ett ben

Ja, vrickning kan vara allvarligare än de låter. En kompis till mig hade sin häst konvalicent i många månader, men de behöver ju inte vara de.
Kan ju vara nån liten överansträngning? Ha is i magen! :)

Du kan ju kolla några steg om hästen är halt men jag skulle inte gå någon promenad innan du har pratat med veterinären.
Vi har just nu en häst som förmodligen vrickat sig i hagen med bristningar i muskel och ligament fästen strax under knät som följd. 10 dagars boxvila, 10 dagar metacam, lindad och två fem minuters promenader på slätt underlag är de instruktioner vi fick från veterinären. Nu är visserligen vår häst halt men han är ohalt några steg för att sedan bli jättehalt igen. Kolla hur hästen rör sig i vändning åt båda hållen och tempa, det kan vara bra att veta hur den rör sig vid vändning innan du kontaktar veterinären i morgon. Var försiktig innan du vet vad det är för en skada, det är lätt att man förvärrar skadan om man har otur.

Tack för svaren!
Han står som sagt på boxvila tills vidare, känns inte så bra att släppa ut honom i den minst sagt knaggliga hagen innan jag vet vad det är. Ska be om råd i stallet när jag kommer ut också, jag är usel på att se hältor. Återkommer när jag varit ute och kollat till honom.:)

Idag när jag kom så var han iskall på alla benen, ingen svullnad eller hälta vad vi kunde se och en pigg och glad häst. Jag är en riktig hönsmamma så jag hoppas att jag överreagerat (igen) men jag avvaktar tills min tränare kommer på tisdag och ser vad hon säger, om han bör vila eller om han kan ridas igång lite försiktigt om ett par dagar. Ifall värmen kommer tillbaka eller han svullnar i benet så kommer veterinär tillkallas i veckan.

Enbart mer värme i ett ben är inget jag reflekterar över- det kan faktiskt vara helt normalt! Men jag observerar och lägger det på minnet. Känn även efter om det är ökad puls.

Skönt att det inte var något, själv fick jag panik en morgon när min häst hade 'knölar' på ryggen och ringde min veterinär som gratulerade till årets första myggbett:D

Ja, eftersom han kom in igår med en enorm snöstylta under just den hoven så tror jag att det beror på den, men man kan aldrig vara tillräckligt försiktig.
Jag kände efter puls igår men kunde inte känna någon skillnad, och idag var han ju helt sval och precis som vanligt.

Har antecknat i min kalender när det hände, om det är återkommande i samma ben så får jag be veterinären kolla för säkerhets skull, h*n ska ändå ut och vaccinera honom snart.

Ha ha, låter som något jag skulle få för mig!

tillfällig övergående värme i ett ben utan svullnad, påfyllning etc, med en ohalt häst, är inget jag skulle ställa hästen på boxvila för, såvida de inte röjer fullt ös medveslös hela dagen i hagen rent generellt. Däremot skulle jag reagera om värmen fortsatte dag 2, och påfyllning i benet kunde härledas.

skulle försöka undvika snöstyltor av den kalibern i hagen. snösulor eller glasslock som substitut, för att minska det problemet.

Han har fått gå ut i hagen igen då han är den minst aktiva häst jag någonsin sett, han står och sover hela dagarna med hagkompisen, så tror inte att det är någon överhängande risk att han drar repor i snön såvida de inte smäller en atombomb i närheten.

Hovis är tillkallad men han hade ingen tid förrän nästa vecka tyvärr. Har avvaktat med att sätta på snösulor då det fram till igår varit fin pudersnö som inte klumpat sig, sen har det känts onödigt att kalla ut honom för att sätta i snösulor som ändå ska bort efter 2 veckor då hästen ska skos om, men det är ju en prioriteringsfråga så klart.

Eftersom vi nu gradvis kommer trappa ner inför vintervilan så passar det rätt bra att han får skritta/joggas dagarna innan tränaren kommer för att titta på honom.

Våran har varit varm från och till i två veckor- Ena dagen varm och lite oren sen "normal" och inga tecken på hälta. Han har fått stå inne de dagar han haltat men sen när man kommer upp på kvällen så är han lika pigg som vanligt, ingen ökad puls eller någonting. Har då tagit ut honom och han skrittar på utan problem. Vet inte riktigt vad man ska tro. Om det är en vrickning borde han ju vara svullen, ha ökad puls och halt varje dag, eller?

ev överansträngning på senor/ligament? "växtvärk"? Felskoning, vrickning, sömstick? kan vara 100 olika anledningar, men antingen så låter man då hästen vila sig i lugn hage med sällskap tills man kan säkerställa att vad det än kan vara har "läkt" dvs. 1-2 veckor symptomfri, eller så rider ni hästen ordentligt och se om det går att rida denna halt för att få ett tydligare symptom att behandla med veterinär hjälp..

Är det så att hästen trots lång vila och lugn hagvistelse inte blir bättre så får man börja fundera på att ta in denna på klinik för t.ex böjprov/ultraljud osv eftersom det då mest troligt inte är något som självläker på ett effektlivt sätt

Nu talar jag bara för mig själv men hade min häst varit diffust oren med symptom som kommer och går hade jag troligen tagit ut vet. relativt snart. Detta för att enligt min erfarenhet går det ofta inte att vila bort något sånt. Som en gammal hästkarl sa till mig en gång;

En häst som kommer in rejält halt ena dagen men som man kan se tydliga förbättringar hos från en dag till en annan, den hästen avvaktar jag med att kolla upp, men en häst med diffus hälta/rörelsestörning som kommer och går, den kollar jag direkt för de problemen brukar inte försvinna av sig själva.

En häst som kommer in rejält halt ena dagen men som man kan se tydliga förbättringar hos från en dag till en annan, den hästen avvaktar jag med att kolla upp, men en häst med diffus hälta/rörelsestörning som kommer och går, den kollar jag direkt för de problemen brukar inte försvinna av sig själva.

:bow::bow:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 480
Senast: Robina
·
Hästvård Hejsan! Idag när jag tog in min tjej för ridning upptäcke jag att hon var lite svullen på höger framben i på kotan. Hon ömmar inte, är...
Svar
5
· Visningar
920
Senast: Mirtai
·
Hästvård Är så orolig 😥,min ponny har varit varm i höger bak lite från o till,ej svullen och inte halt. Han känns som vanligt att rida,pigg o...
2
Svar
27
· Visningar
4 094

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka