gullsanmullsan

Trådstartare
Min pojke var varm om sin ena framhov idag. Inte halt. Inte feber. Nån som har någon idé om vad det skulle kunna vara? Kylde den en stund, blev något svalare.

Sv: Varm hov

Var på hoven? Under/långt ned? Det kan ju vara en föraning på hovböld. Men det är svårt att veta.

Jag skulle ringa imorgon och rådgöra med en veterinär. De lär inte komma ut på jour för en sådan sak men de kan ge skötseltips och säga vad du ska vara uppmärksam på.

Om det inte blir bättre över natten då. Håller tummarna för det!

Jaa, han har ju snösulor, så man ser ju inte hela hoven. Varm högt upp på hoven. Tänkte att jag tar ut vet på måndag om den fortfarande är varm. Är det inte alls bättre i morrn, så ringer jag och rådfrågar dem. Rådgjorde med min tränare, som inte tyckte att det var något att oroa sig för så länge han inte haltade. Men jag vill gärna veta vad det beror på om det inte går över.

Det behöver ju inte vara något märkvärdigt, men det är alltid skönt att ha pratat med en veterinär tycker jag. :) Det slutar liksom snurra i mitt huvud då.

Förresten, du hittar inget litet sår om du gräver bland vinterpälsen? Om det sitter högt upp kan han ju råkar trampa på sig själv eller något. Det är svårare att se så här års med mammutpälsen...

Tänkte inte på att leta efter nått sår. Ingen svullnad i benet. Får kolla igenom lurvet ordentligt, han har ju broddar fram, så han kan ju ha rispat sig.

Alla normala hästar blöder igenom benen ca. en gång per dygn, man kan då känna ökad värme och puls. Din häst är nog bara frisk...

Om man tittar på vår häst när alla hovar är t.ex blöta så torkar dom olika fort, är alltid nån hov som är varmare än dom andra och torkar fortare, helt normalt vad jag vet:grin:.

Liknande trådar

Hästvård Min ponny på 146 fick utökad hage för fyra hagar sedan, idag kände jag av en slump genom hans ben och kände lite puls på inasidan av...
Svar
5
· Visningar
445
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 804
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
990
Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
397
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka