VÄrldsklass pÅ dressyrhingstar vem/vilka?

E

Ecs

idag fick jag ett trevlig besked av mina sponsorer '' föräldrar''

Dom har diskuterat fram att ja får välja vilken hingst jag vill oavsett prisklass att betäcka mitt sto med.

Och nu undrar jag

Vilken gångarts/extriör hingst hade du valt ?

ett gångarts diplom sto som skall betäckas är efter e.Midh west ibi light -pascal - brabant

enda ja kan se som hållhake är att hingsten inte får vara av för grov modell. Gärna väldigt mycket uppförsbacke.

Men vore kul att höra erat tänk.

mvh Ecs

Sv: VÄrldsklass pÅ dressyrhingstar vem/vilka?

Du får nog beskriva stoet lite mer om man ska kunna säga vad man hade valt för hingst till henne.
Vad som är hennes starka och svaga sidor, storlek, typ och temprament?
Men också vad du vill ha ut av avkomman.

Jag skulle först och främst tittat efter en hingst med bra benställning. Midt-West Ibi-Light är den hingst som har allra lägst blup på benen med 52, Pascal har 79 och Brabant 93.

håller med görel. Benen på den tilltänkta hingsten skulle jag lägga stor vikt på.

Hur är ditt sto i typ? Vad vill du förbättra och vad vill du få för avkomma?

men är det inte lite sent påtänkt med betäckning? Säsongen är ju så gott som över... Det är långt kvar till nästa säsong och mycket kan hända på hingstfronten.

ska försöka svara här så gott jag kan =)

stoets benställning är ja inte ett minsa dugg rädd över. hon fick en 9:a på sina ben som 3 åring. och är rättställd o fin än idag.

hon är 165 stora elasticska gångarter. den gång art som ja skulle vilja har mer av är galoppen.

Hennes temprament o ridbarhet har ja inget att klaga över.

det ja kan tycka är att hon inte är tillräckligt i uppförsbacke... men det kan man nästa räkna ut med tanke på stammen ;)

hoppas såklart på en så bra fölunge som möjligt.

som är runt 165 bra gång bra extriör o förhoppningsvis en mkt bra ridbarhet.

det är alltid så svårt att skriva..

och varför ja undrar nu är att dessto fler tankar o ideer folk delar med sig dessto bättre =)

självklart skall vi inte ta något föl iår. på tok försent.

men vissa här på buke är mer insatta i vissa hingstar o vise versa.

Utan att veta mer om stoet så hade jag utefter dina önskemål funderat på Tsarevitj.

Även om hon själv är riktigt korrekt skulle jag vara försiktig med att välja en alltför inkorrekt hingst eftersom genetiken fungerar somsåatt man inte bara nedärver det som syns utan egenskaper kan hoppa över generationer.

Men struntar du i benställning säger jag Master, finns med på lista över världens tio främsta dressyrförvärvare för tillfället.

Ser förresten att hon fick 8 och inte 9 på benen som treåring. 9 fick hon på typen.

Senast ändrad:

om det nu är rätt sto jag sitter och kollar på så har ena avkomman fått en 7 på benen, den andra inte visad.

Mamman till din häst har 86 i blup och har lämnat en annan avkomma med en 7a på benen. ditt eget sto har 71 i blup. pappan bara 52.

så jag skulle välja en hingst som har bra blup på ben även om du tycker att ditt eget sto har bra. Det kan hoppa över generationer. Inga ben, ingen häst.

Även om hon själv är riktigt korrekt skulle jag vara försiktig med att välja en alltför inkorrekt hingst eftersom genetiken fungerar somsåatt man inte bara nedärver det som syns utan egenskaper kan hoppa över generationer.

Men struntar du i benställning säger jag Master, finns med på lista över världens tio främsta dressyrförvärvare för tillfället.

Ser förresten att hon fick 8 och inte 9 på benen som treåring. 9 fick hon på typen.

För bara ett par månader sedan så låg Master 1a på världsrankingen! Tror jag läste det här på bukefalos från en artikel som möjligtvis Gunnar länkat till.

Jag tycker absolut Florencio!

Förbättrar uppförsbacke och galopp, och är inte tokig i övrigt heller. Jag tror att han skulle ha ett skyhögt blup här om han hade haft tillräckligt med bedömda avkommor, då en stor andel har vunnit sina unghästtester. Båda Pisans superföl är efter honom! :bow:

QUOTE]

om ja inte minns fel, så skall hon ha en avkomma efter Master innan vi köpte in henne.

folk har varit inne på warsteiner men det tror ja verkligen inte blir bra på det stoet.

hon har ju en halvsyster även hon diplomsto o hon är efter warsteiner.

om ja inte minns fel, så skall hon ha en avkomma efter Master innan vi köpte in henne.

folk har varit inne på warsteiner men det tror ja verkligen inte blir bra på det stoet.

hon har ju en halvsyster även hon diplomsto o hon är efter warsteiner.

Nej, kör inte på W. De är inte tillräckligt bra, men har ofta MKT nerv.

Varför inte Don Primero, toppar blubindex i dressyr!
Sen gillar jag Rubinstein-blodet, kanske Dionysos?

jag skulle välja don romantic, snygg hingt med lovande avkommor:)

Quarterback måste vara ganska het på marknaden nu om man skulle vilja sälja, en av hans avkommor gick för 120.000 euro på fölauktionen i Verden och jag har sett några riktigt fina föl efter honom i Sverige i år.

det finns bara 2 listade hästar på ditt sto. den ena efter Warsteiner och den andra efter Donnerfly.

det finns bara 2 listade hästar på ditt sto. den ena efter Warsteiner och den andra efter Donnerfly.

M men det skall tydligen finnas en till.vad ja har hört måste vi också tillägga!

Jag tycker absolut Florencio!

Förbättrar uppförsbacke och galopp, och är inte tokig i övrigt heller. Jag tror att han skulle ha ett skyhögt blup här om han hade haft tillräckligt med bedömda avkommor, då en stor andel har vunnit sina unghästtester. Båda Pisans superföl är efter honom! :bow:

Florencio är underbar,men tyvärr väldigt intåad fram.
Skulle titta på en hingst som är väl avkommebedömd-med det menar jag många bra avkommor i sporten och bra döttrar i aveln.Du måste berätta mer(kanske även en bild)om Ditt sto,annars är det svårt med tips.

Det er han INTE. Han er korrekt.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982
Avel Mitt sto är e: blue hors hertug ue: Midt west ibi light Jag har planer på att betäcka mitt sto och skulle gärna vilja ha lite tips och...
Svar
4
· Visningar
1 346
Senast: KickiH
·
Avel Ja, nu så ska vi få hem vårat SWB-sto från fodervärden sådär lite hastigt, och funderar på vad vi ska ta oss till med henne. Först och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 576
Senast: Ramona
·
A
Avel Behöver hjälp med att välja hingst. Jag har ett sto född 02, som aldrig har varit dräktigt. Hon reds in som 4åring (och hade bara gått i...
Svar
4
· Visningar
1 346
Senast: angeeliicaa88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka