Världens viktigaste tråd... Ben isär vs byst

Såg faktiskt på ett program på tv förra veckan som handlade om just detta, där då svaret blev att det berodde på att killar har raka höfter.

Sen såklart så har det väl med samhället att göra, hur man förväntas sitta. Självklart ska man dra ihop benen om det är trångt. Ville mest ge en förklaring till varför man oftast ser killar sitta mer bredbent.
Och jag ville mest säga att jag inte köper den förklaringen. För att något sagts på TV är det inte sant. Dessutom finns det stora skillnader inom de biologiska könen beträffande hur vi är byggda.

Min uppfattning är att generellt sett sitter män mer bredbent för att de kulturellt har tillåtits göra det vilket kvinnor inte har.

Nu, när det här beteendet uppmärksammas och ifrågasätts grävs det fram den ena skumma "biologiska" förklaringen efter den andra att män faktiskt måste göra så. Det är faktiskt ett tillfälle när det är befogat att säga "inte alla män", för många inser ju de olämpliga i beteendet och åtgärdar det.

Jag gissar att @_FiA_ menar att alla kvinnor ser ut som första figuren:

i16166.jpg
KL - Allmän fundering utifrån bilden: jag tycker det är sjukt obekvämt att stå med benen så ihop som på bilden. Jag vet inte om det har att göra med att jag är gammal ryttare eller med mina mycket breda (okvinnliga?) höfter men jag står bekvämast med benen lätt isär, antingen parallellt eller med kroppen i kontrapost. Med fötterna ihop känner jag mig totalt framtung och tror jag ska falla.:crazy: Är jag ensam kvinna i fråga om att naturligt helst stå/sitta med benen isär?:confused:

TILLÄGG: Nu kollade jag avståndet mellan mina tofflor som står nedanför sängen. När jag satt avslappnat i en för mig bekväm position på sängkanten och drog fötterna ur tofflorna lämnades de 1,5 fot (storlek 38,5) ifrån varandra. Vi ska kanske samla in fler sådana mått!:rofl:

Senast ändrad:
KL - Allmän fundering utifrån bilden: jag tycker det är sjukt obekvämt att stå med benen så ihop som på bilden. Jag vet inte om det har att göra med att jag är gammal ryttare eller med mina mycket breda (okvinnliga?) höfter men jag står bekvämast med benen lätt isär, antingen parallellt eller med kroppen i kontrapost. Med fötterna ihop känner jag mig totalt framtung och tror jag ska falla.:crazy: Är jag ensam kvinna i fråga om att naturligt helst stå/sitta med benen isär?:confused:

Våra höftleder - både manliga och kvinnliga - är konstruerade så att höftkulan omsluts som mest av ledskålen (dvs är som mest bekväm) när höftlederna är lätt böjda, lätt utåtvinklade och lätt utåtroterade. Som när vi gick framåtlutade och stödde oss på knogarna.
Eller när vi sitter till häst.

TILLÄGG: Nu kollade jag avståndet mellan mina tofflor som står nedanför sängen. När jag satt avslappnat i en för mig bekväm position på sängkanten och drog fötterna ur tofflorna lämnades de 1,5 fot (storlek 38,5) ifrån varandra. Vi ska kanske samla in fler sådana mått!:rofl:

De enda gångerna jag står med fötterna ihop ungefär sådär är när jag ställer mig på vågen, det behövs för att jag inte ska trilla av den :D
När jag sitter så bekvämt jag kan på min stol vid datorn så är det... fåsenu... ca 30cm mellan insidorna av mina knän (yep, jag har en tumstock på skrivbordet och var tvungen att mäta :D ). Jag sitter inte direkt "prydligt" med andra ord.

Som gravid i 8:e månaden har jag fullt utvecklad manspread. Det går verkligen inte att få ihop låren och för att avlasta ryggen sitter jag helst något framåtlutad = benen är nästan i spagat. Jag tror alltså att de som hävdar att de måste sitta brett med benen är de som har en så stor ölmage att de ser gravida ut. Normalviktiga män borde inte ha det här problemet.

Att sitta med benen rakt fram har jag dock alltid varit dålig på. Det kräver att jag hela tiden är lite spänd i benen. Därför slänger jag normalt det ena benet över det andra. I icke formella sammanhang sitter jag istället på foten, dvs ena benet är vikt under mig och det andra hänger rakt ner. Helt normalt...

Jag tittade av egentligen andra skäl på bilder av mig själv som ca fjortonåring häromdagen och på samtliga där jag bara står rätt upp utan att fåna mig, har jag fötterna isär motsvarande ungefär axelbredden. Så tror jag att jag oftast står. (Jag bär sällan kläder eller skor av typ som tvingar fram begränsade rörelser.)

Män som sitter med benen isär sitter ju nästan i någon sorts spagat ibland. Hur det kan vara bekvämt är obegripligt för mig. Det måste vara av andra skäl, såsom ett sätt att framställa sig som särdeles välutrustade eller att de helt enkelt trivs med att ta så mycket plats de kan.

Jag känner mig obekväm om jag måste sitta med benen ihpo "rätt upp och ner". Men för den skull så visar man ju hänsyn när det är trångt och drar ihop dem.
Det borde ju karlar klara av att utföra också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka