Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Surt. Vet att Ribbing har skrivit om det men minns inte var o hittar det inte heller när jag googlar. Kanske har någon annan bättre lycka?
Fast det stämmer inte generellt. Jag (kvinna) sitter helst bredbent på sittbenen. Av hänsyn till andra drar jag ihop benen när jag åker buss, tåg, tunnelbana, flyg osv.Faktiskt så har det med att göra att killar har raka höfter till skillnad från oss damer, och därför är deras naturliga sittposition med benen isär, medan vi automatiskt har dom tätt ihop.
Sen kan man väl tycka att med tankeförmåga borde man dra ihop benen ändå
"Fina flickor sitter inte med benen brett isär" sa min kära mor till mig senast när jag var en bit över tjugo år gammal.Men vi har drillats i att göra det sedan vi var små.
Fast det stämmer inte generellt. Jag (kvinna) sitter helst bredbent på sittbenen. Av hänsyn till andra drar jag ihop benen när jag åker buss, tåg, tunnelbana, flyg osv.
Jag tror inte kvinnor generellt sett har ett dugg lättare än män generellt sett att sitta med benen ihop. Men vi har drillats i att göra det sedan vi var små.
"Fina flickor sitter inte med benen brett isär" sa min kära mor till mig senast när jag var en bit över tjugo år gammal.
Såg faktiskt på ett program på tv förra veckan som handlade om just detta, där då svaret blev att det berodde på att killar har raka höfter.
Sen såklart så har det väl med samhället att göra, hur man förväntas sitta. Självklart ska man dra ihop benen om det är trångt. Ville mest ge en förklaring till varför man oftast ser killar sitta mer bredbent.
Ja jag försöker verkligen komma på det, men jag minns inte i vilket program det togs upp.Vad var det för program?
Men vi vet ju (genom forskning) att mäns och kvinnors kroppsmedvetenhet och rörelsemönster är väldigt socialt präglat så jag tror inte att just sittposition skulle vara undantaget.Såg faktiskt på ett program på tv förra veckan som handlade om just detta, där då svaret blev att det berodde på att killar har raka höfter.
Sen såklart så har det väl med samhället att göra, hur man förväntas sitta. Självklart ska man dra ihop benen om det är trångt. Ville mest ge en förklaring till varför man oftast ser killar sitta mer bredbent.
Ja jag försöker verkligen komma på det, men jag minns inte i vilket program det togs upp.
Var ungefär vad jag sa till min mamma. Jag skiter i hur "fina flickor" gör.Fast vem vill vara en fin flicka?
Men det känns ologiskt, kvinnor har generellt bredare höfter och borde då logiskt sitta mer brett, medan män som har smalare borde kunna sitta mera tätt ihop? Undrar vad vår ortoped säger, @CillaW ?Såg faktiskt på ett program på tv förra veckan som handlade om just detta, där då svaret blev att det berodde på att killar har raka höfter.
Det var nån kränkt vit man-bloggare som försökte hävda att det handlade om vinklar och bäcken, men det stämmer inte.
Jag tycker det känns logiskt om man tänker att kvinnans höfter gör att benen vill bli som ett X , om ni tänker en kvinna som står upp och ni tittar på henne framifrån och detta är hennes ben ----> XVerkar smått osannolikt.
(Edit: Och jag googlade efter jag frågat dig om källa, så jag var inte ute efter att bråka. )
Men det känns ologiskt, kvinnor har generellt bredare höfter och borde då logiskt sitta mer brett, medan män som har smalare borde kunna sitta mera tätt ihop? Undrar vad vår ortoped säger, @CillaW ?