Världens viktigaste tråd... Ben isär vs byst

Surt. Vet att Ribbing har skrivit om det men minns inte var o hittar det inte heller när jag googlar. Kanske har någon annan bättre lycka?

Faktiskt så har det med att göra att killar har raka höfter till skillnad från oss damer, och därför är deras naturliga sittposition med benen isär, medan vi automatiskt har dom tätt ihop.
Sen kan man väl tycka att med tankeförmåga borde man dra ihop benen ändå ;)
Fast det stämmer inte generellt. Jag (kvinna) sitter helst bredbent på sittbenen. Av hänsyn till andra drar jag ihop benen när jag åker buss, tåg, tunnelbana, flyg osv.

Jag tror inte kvinnor generellt sett har ett dugg lättare än män generellt sett att sitta med benen ihop. Men vi har drillats i att göra det sedan vi var små.

Fast det stämmer inte generellt. Jag (kvinna) sitter helst bredbent på sittbenen. Av hänsyn till andra drar jag ihop benen när jag åker buss, tåg, tunnelbana, flyg osv.

Jag tror inte kvinnor generellt sett har ett dugg lättare än män generellt sett att sitta med benen ihop. Men vi har drillats i att göra det sedan vi var små.

Såg faktiskt på ett program på tv förra veckan som handlade om just detta, där då svaret blev att det berodde på att killar har raka höfter.

Sen såklart så har det väl med samhället att göra, hur man förväntas sitta. Självklart ska man dra ihop benen om det är trångt. Ville mest ge en förklaring till varför man oftast ser killar sitta mer bredbent.

Såg faktiskt på ett program på tv förra veckan som handlade om just detta, där då svaret blev att det berodde på att killar har raka höfter.

Sen såklart så har det väl med samhället att göra, hur man förväntas sitta. Självklart ska man dra ihop benen om det är trångt. Ville mest ge en förklaring till varför man oftast ser killar sitta mer bredbent.

Vad var det för program?

Men vi vet ju (genom forskning) att mäns och kvinnors kroppsmedvetenhet och rörelsemönster är väldigt socialt präglat så jag tror inte att just sittposition skulle vara undantaget.

Men det känns ologiskt, kvinnor har generellt bredare höfter och borde då logiskt sitta mer brett, medan män som har smalare borde kunna sitta mera tätt ihop? Undrar vad vår ortoped säger, @CillaW ?

Verkar smått osannolikt.

(Edit: Och jag googlade efter jag frågat dig om källa, så jag var inte ute efter att bråka. :))
Jag tycker det känns logiskt om man tänker att kvinnans höfter gör att benen vill bli som ett X , om ni tänker en kvinna som står upp och ni tittar på henne framifrån och detta är hennes ben ----> X

blir ju då för mig väldigt logiskt att benen lutar innåt och inte utåt.

Men det känns ologiskt, kvinnor har generellt bredare höfter och borde då logiskt sitta mer brett, medan män som har smalare borde kunna sitta mera tätt ihop? Undrar vad vår ortoped säger, @CillaW ?

som jag precis skrev så tänker jag att när man har bredare höfter så blir ju vinkeln på benen att luta innåt. Vet inte hur jag skall förklara hur jag tänker :D:banghead:

Höften är ju som ett C och nedre delen av c:et går ju innåt, alltså kommer benet sträva ditåt

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka