Världens sämsta hoppteknik?!

Z

Zith

Jag har fått hand om ett litet sto som ska ridas till innan försäljning. Jag trodde aldrig att jag skulle få henne att hoppa men det gick. Hon tycker att det är jätteroligt men jag har nog aldrig sätt maken på urusel hoppteknik! :smirk: Men hon gör sitt bästa!:love:
Spana in detta :p Ha överseende med dålig fotograf :rofl:

Wrammlan013.jpg

Wrammlan012.jpg

Wrammlan017.jpg

Wrammlan018.jpg

§Zith

Sv: Världens sämsta hoppteknik?!

...?? Jag tycker inte att det ser uruselt ut...:confused:

Har sett betydligt mkt värre hopp än det dära faktiskt!

Jag antar att den inte har hoppat så mycket?
Då är det ju inte så konstigt att den inte hoppar nå vidare bra. Den vet väl helt enkelt inte hur den ska hantera sin kropp i sånna situationer.. Testa löshoppa den några gånger innan ni hoppar uppsuttet.

tkr inte du ska börja med studs/kombi om inte häsrten lärt sig hitta tekniken ennu eöller?

Ta inte illa upp nu, men jag tycker faktiskt du borde koncentrera dig på din egna sits och inte bry dig så mycket om hästens hoppteknik...

En häst som inte har hoppat innan kan inte börja med att hoppa perfekt.
De har oftast benen överallt och kroppen någon annan stans...

Jag skulle dock rekomendera dig att använda markbomm till hinderna, det hjälper hästen att komma rätt, det är mkt svårare för den om den inte har markbomm.
Travhoppa med travbommar innan hindret hjälper även hästen.
Att som ryttare ha en bra balans är A och O för att kunna hjöälpa hästen, efter som den själva har dålig balans då den itne vet vad den ska göra.

Eftersom det är en travare så borde du kanske löshoppa den börjar bli säkrare...

tkr inte du ska börja med studs/kombi om inte häsrten lärt sig hitta tekniken ennu eöller?
men kombi är ju bra att börja med om man har ett lågt första hinder ((eller bom)vilket hon har), så kommer ju hästen rätt på det större hindret.. annars kan den ju komma helt fel i avståndet..

Det är ju därför man ska vara rutinerad när man hoppar in en häst!! :smirk:
för de är ju faktiskt så att alla hästar har ingen god självtaxering så därför är ju ryttaren där för att hjälpa till...
Så kan man inte lägga hästen rätt så ska man defentitivt inte tro att hästen ska fixa det själv, för den är orutinerad och har kanske inte hoppning i generna vilket gör de ännu"värre"...

Annars tror jag hästen gör sitt bästa, men en orutinerad häst ska man ta de lungt med och man måste defenitivt veta vad man gör...
Hade du broddar när du hoppade på gräset?

På sista kortet tycker jag faktiskt hästen öppnar upp riktigt fint bak, sen att den hoppar "kråka" har ju med att göra att den är så grön. Som nån sa, löshoppning.

så farligt var de väl inte.. har sett värre. du kanske kan prova löshoppa den?

Det är synd att folk ska ta det på så stort allvar det man skriver ibland.
Ska svara på några av era inlägg:
Zara: -Nä det är andra gången hästen hoppar. Har tyvärr inte möjlighet att löshoppa.

Krudilut: -Det var ingen stutskombination, bara travbommar innan ett lågt kryss. Är det stuts när det är två galoppsprång emellan med?

EQL: - Jag vet att jag inte har världens bästa hopptekning, men jag brydde mej inte heller om hästens hoppteknik, försök själv hoppa perfekt när man inte vet när hästen ska hoppa av.

Splittan: -Tack för tipsen!

Farle: - Har inte möjlighet att löshoppa tyvärr :(

Mahogny: - Jag vet att jag egentligen inte skulle hoppa in henne, fullt medveten om det :crazy: men det var bara jag som kunde så vad skulle man göra... Men jag måste få försvara mig själv och säga att jag faktiskt gjorde mitt bästa och jag har faktiskt hoppat en del innan detta. Men jag är ingen stjärna. Jag tror dock inte detta här förstört henne. Hon gjorde definitivt sitt bästa och jag är jättenöjd med henne! Jag trodde aldrig att hon skulle hoppa från första början.

Hon gör som sagt sitt bästa och ibland blir det helt fel och ibland blir det bättre.
Jag tycker dock inte att folk ska ta det så allvarligt allt vad man skriver, det var inte det jag menade att ni skulle göra. Jag ber om ursäkt om jag har upprört någon och jag hoppas inte att någon tror att jag är en väldigt ansvarslös ryttare för det är jag inte.

§Zith

Hade en ponny en gång som hoppade som en kratta, men henne longerade och tömkörde vi över bommar, och småhinder (sockerbitar) och taktiken blev bättre! Men det absolut bästa är ju att låta löshoppa så hon får hitta taktiken själv.

Men så farligt såg det ju inte ut.
Utom möjligtvis första bilden då :D

Hopptekniken kommer med tiden!
Jag tycker dock att OM du absolut inte har möjlighet till löshoppning, ta det lite lugnare med hindren.
Några små kryss/räcken är väl inte för mycket begärt att den får lunka över de första gångerna innan man höjer?
Och nog borde det finnas nått ridhus inärheten du kan låna?

Nu vet jag inte om bilderna ljuger, men det ser ut som att du inte redigt följer med över hindren, och det är extra viktigt med en orutinerad häst!

Nu tycker jag nästan att ni är lite elaka :mad:

Ser ni inte vad bra hon håller händerna! :confused::idea: Hon sliter inte hästen i munnen en endast gång!
Och jag kan också förstå att när hästen nästan snubblar på sig själv när den hoppar så är det säkert inte så lätt att ha den perfekta sitsen.

Har du ingenstans du kan löshoppa hästen så börja med att trava över ett par låga hinder, gör lite förändringar, roliga vägar, så att pållen inte tröttnar.
Håll på så ett par gånger tills hästen börjar få in rätt taktik, rid sedan likadant i galopp, sen när hästen fått in taktiken någorlunda, DÅ, kan man börja höja.

Men ni ser väl skillnad mellan första och sista bilden.

Jag säger bara det, Sluta klaga på TS !!:smirk:

Jag tycker inte att du ska trilskas en massa med löshoppning och en massa bommar hit och dit.
Det du behöver göra är att hoppa stoet mer. Hoppa, hoppa, hoppa och hoppa. Hoppa allting ni ser. Rider ni ut och det är ett träd som fallit över en stig så hoppar ni det.
Varje gång du rider henne ska ni hoppa i alla fall ett hinder! Behöver inte vara någonting stort, bara det är ett hinder.

Lycka till och kom ihåg att övning ger färdighet.

Den hästen kommer nog hoppa finfint om några veckor, även om det ser minst sagt spretigt ut nu:angel: Jag tycker du ger skitbra eftergift, hästen ska aldrig behöva känna av i munnen att den hoppar av lite knasigt.

Bara du har någon inhägnad går det ju att dra ett plastband längs staketet och sätta upp hinder. Där har du din löshoppningsbana:) Men det funkar nog uppsuttet också när hästen får lite rutin på det hela. Men trötta inte ut hästen med hoppningen trots att den behöver öva mkt.

Farle: - Har inte möjlighet att löshoppa tyvärr :(

Då ska du nog inte hoppa med den, för löshoppning är något som man vanligtvis använder sig av när man vänjer hästen vid hinder. Den kan vid löshoppning i lugn och ro, utan ryttaren på ryggen, lära känna hindrena.

Jag hade i alla fall inte hoppat en häst uppsutten vid hoppning och försökt lära den. Det känns som att det inte blir så bra.

Jag tycker inte att du ska trilskas en massa med löshoppning och en massa bommar hit och dit.
Det du behöver göra är att hoppa stoet mer. Hoppa, hoppa, hoppa och hoppa. Hoppa allting ni ser. Rider ni ut och det är ett träd som fallit över en stig så hoppar ni det.
Varje gång du rider henne ska ni hoppa i alla fall ett hinder! Behöver inte vara någonting stort, bara det är ett hinder.

Lycka till och kom ihåg att övning ger färdighet.

Vad är de som är så bra med att hoppa varje gång?
då blir de ju inget nytt för hästen den kan bli utråkad och kanske tröttnar helt enkelt på att hoppa...
bommar på marken kan man lltid jobba med, men de är inte samma sak som att hoppa

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 340
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 511
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka