Världens sämsta hoppteknik?!

Sv: Världens sämsta hoppteknik?!

Man ska ju inte hoppa banor om och om och om igen. Om du läser vad jag skriver så står de ska hoppa i alla fall ett hinder varje gång de rider. De behöver inte vara samma hinder.

Hästen kommer inte tycka att det är tråkigt om man gör det roligt. Dessutom är det rutin i hoppningen hästen behöver, och rutin får den genom att man hoppar mer.
Man ska ju inte hoppa varje dag med den hela livet, utan nu i en övergångsperiod för att göra det lättare för hästen.

"lånar knapp"

Det jag har fått lära mig om att hoppa in hästar är att i första hand börja med enstaka hinder, kryss sedan när den kan taxera dessa och hoppa med framåtbjudning lägga till fler och fler så att det blir en bana till slut. När hästen är hoppvan kan man börja med tex studs eller som du har byggt med två galoppslprång.

men framför allt använda färgade bommar med tydliga fält så att hästen ser vad den skall hoppa över. Naturfärgade hinder har många hästar svårt att bedöma, framför allt oryttinerade hästar.

Lycka till med din inhoppning av hästen.

Om den inte har hoppat något innan är det inte konstigt att den känns ovan, eftersom den inte vet hur den ska göra. Som Zara skrev måste ni löshoppa den först, så den vet hur den ska "tackla" hindren. Då kommer det säkert gå bättre, men kom ihåg att du måste ha mycket tålamod med en så pass orutinerad häst. :smirk:

Eftersom det är en travare så får man ju vara beredd på att lägga ner tid i utbildningen, dvs. få ordning på galoppen, hitta form osv.
Är man inte beredd att ta den till ridhus och löshoppa så borde man kanske låta bli att hoppa den alls.

de jag gjorde med min häst när jag började "hoppa in" den så blev de bommar varje gång ja red den skrita över eller gallopera spelade inte så stor roll, men när de kom till lite mer upphöjda bommar så gjorde ja de en gång i veckan...

Jag tycker att sista bilden visar att pålle inte har alltför usel bakbensteknik.

Låt hästen löshoppa lite mer riktiga hinder. På småhinder blir tekniken ofta lite halvtaskig i början.

Sen kan du hoppa uppsuttet på den här höjden, mycket serier..

Vad är de som är så bra med att hoppa varje gång?
då blir de ju inget nytt för hästen den kan bli utråkad och kanske tröttnar helt enkelt på att hoppa...
bommar på marken kan man lltid jobba med, men de är inte samma sak som att hoppa
tröttnar hästar på att trava om man gör det varje gång man rider? :confused:

Det är synd att folk ska ta det på så stort allvar det man skriver ibland.
Ska svara på några av era inlägg:
Zara: -Nä det är andra gången hästen hoppar. Har tyvärr inte möjlighet att löshoppa.

Krudilut: -Det var ingen stutskombination, bara travbommar innan ett lågt kryss. Är det stuts när det är två galoppsprång emellan med?

EQL: - Jag vet att jag inte har världens bästa hopptekning, men jag brydde mej inte heller om hästens hoppteknik, försök själv hoppa perfekt när man inte vet när hästen ska hoppa av.

Splittan: -Tack för tipsen!

Farle: - Har inte möjlighet att löshoppa tyvärr :(

Mahogny: - Jag vet att jag egentligen inte skulle hoppa in henne, fullt medveten om det :crazy: men det var bara jag som kunde så vad skulle man göra... Men jag måste få försvara mig själv och säga att jag faktiskt gjorde mitt bästa och jag har faktiskt hoppat en del innan detta. Men jag är ingen stjärna. Jag tror dock inte detta här förstört henne. Hon gjorde definitivt sitt bästa och jag är jättenöjd med henne! Jag trodde aldrig att hon skulle hoppa från första början.

Hon gör som sagt sitt bästa och ibland blir det helt fel och ibland blir det bättre.
Jag tycker dock inte att folk ska ta det så allvarligt allt vad man skriver, det var inte det jag menade att ni skulle göra. Jag ber om ursäkt om jag har upprört någon och jag hoppas inte att någon tror att jag är en väldigt ansvarslös ryttare för det är jag inte.

§Zith
om du inte har möjlighet att löshoppa så kanske du har möjlighet att bygga om hagen lite, dela av hagen i bitar (en för betesgräs, en för vattenhink, en för höfodring, en för skugga, en för lösdrift eller va du nu hare i hagen åt den.. och i varje öppning sätter du ett lågt fast hinder (givetvis ska marken vara säker på båda sidro om hindrena)

detta får hästen att se hindrena som en naturlig del och att gå över dom bli naturligt.. hästen får in tekniken lättare då också..

de jag gjorde med min häst när jag började "hoppa in" den så blev de bommar varje gång ja red den skrita över eller gallopera spelade inte så stor roll, men när de kom till lite mer upphöjda bommar så gjorde ja de en gång i veckan...
Nu förstår jag inte hur du tänker.
Tröttnar hästen inte på att "bara" ha bommar på marken, men den tröttnar på att hoppa??

Jag har aldrig varit med om en häst som har tröttnat på att hoppa. Däremot har jag sett hästar som börjat vägra pga ryttarens oförmåga att rida eller pga skador som gör ont i hoppning.

Alla vägar bär till Rom och ingenting är bättre än det andra. Jag föredrar när hästen får självförtroende och erfarenhet av hoppningen utan krusiduller. Det får den enligt mej genom att repetera och repetera och repetera.
När erfarenheten och vettet är på plats är det enkelt att utbilda en häst upp i klasserna.

Jag har faktiskt varit med om en häst som trötnade på att hoppa, och den var inte skadad eller dyligt... (var inte min häst utan en nära vän till mig) efter de så har jag noga planerat hoppningar...
Men alla har vi olika teorier, min häst fungrar ypperligt att hoppa även fast jag inte hoppade Hinder varje dag när hon hoppades in...

om man gör SAMMA övningar varje gång så tröttnar den tillslut...

om man gör SAMMA övningar varje gång så tröttnar den tillslut...
och om man gör olika hoppövningar? och dessutom på olika ställen med olika sorters hinder? och inte alltid hopphinder utan kanske bara galoppcavaletti på olika spår?

du drog liksom ALLA hoppövningar över en kam..
"då blir de ju inget nytt för hästen den kan bli utråkad och kanske tröttnar helt enkelt på att hoppa..."

av "när de kom till lite mer upphöjda bommar så gjorde ja de en gång i veckan..." så låter det som att du menar att på marken är det OTROLIGT omväxlande men sofårt bommen kommer upp i luften är det alltid "rödvitbom på 50 cm höjd på exakt samma ställe på ridbanan" och ja DÅ tröttnar hästen på det hindret.. men du skrev till ramonaruds som skrrv: "Hoppa allting ni ser. Rider ni ut och det är ett träd som fallit över en stig så hoppar ni det.
Varje gång du rider henne ska ni hoppa i alla fall ett hinder! Behöver inte vara någonting stort, bara det är ett hinder.
" och för mig ser det inte ut som att hon menar "rödvitbom på 50 cm höjd på exakt samma ställe på ridbanan"..

så är det dåligt att variera hindrena och ställena man hoppar på? får det hästen att tröttna? ja isf borde ju hästen tröttna på trav i vänstervarv, högervarv, i skogen, i låg form och samlat, i lättridning och arbetstrav.. för även fast det är varierat så är det ju ändå trav..

Men som sagt har vi alla olika sätt att göra på ja redogjorde hur jag gjort och eftersom de skilde sig mot vad ni skulle ha gjort/har gjort så måste man hacka och knata istället för att bara inse att alla gör olika...

Frågan är ju egentligen hur långt minne en häst har?
Kommer den ihåg alla övningar?
Jag vet dressyrhästar som har lärt sej hela programen, men jag har aldrig hört talas om en hsät som låtsas hoppa banor i hagen.

Jag tror inte att någon häst blir trött på att hoppa om man hoppar den för mycket. Det handlar om andra orsaker till varför hästen inte vill hoppa. Och sen beror det ju på hur hästen visar att den tröttnat??
Hur visar en häst det?

Hejsan.
Din lilla pålle kan säkert bli jättefin med tiden! Bra bakben iaf:) Har de bara huvudet med sig brukar de lära sig snabbt. I och med att din häst inte kan taxera själv än och du har svårt att lägga den rätt och hjälpa den så tycker jag att det var ett bra upplägg med ett litet hjälphinder innan. Se bara till att avståndet är korrekt innan annars skadar det mer än gör nytta.. Som många här förespråkar så är det ju helt klart en fördel om man kan löshoppa hästen men har man inte möjlighet till det så kan man faktiskt löshoppa uppsuttet. Bygg en gång med hjälp av plastband och hinderstöd precis som vid löshoppning, rid in i gången och sen sitt bara stilla och låt hästen sköta sig slälv. Helt lösa tyglar. Kräver lite balans av ryttaren för att inte störa hästen så en halsring är att rekommendera.. och jag håller med om att det kan vara bra att hoppa ofta. Nåt språng över nån stock i skogen.. nåt skutt över ett kryss som avslutning på ett dressyrpass.. Bara för att avdramatisera och göra det roligt. det behöver ju inte vara varje gång, men ganska ofta skadar ju inte.
Lycka till!

Sorry, såg nu att jag råkat svara fel person. Själklart riktat till TS..

Den hästen slutade helt enkelt att hoppa... ( den var fräsch och igenomkollad så de var inge fel på den)

Jag ser en ambitiös häst som försöker klura ut det nya som människan hittat på :)

Hjälp till dig: Korta lädren och se till att du är stadig i lätt sits. Håll i manen så du inte faller bak och kanske skrämmer den ovana hästen.

Markbom och även nån sorts infångare underlättar massor för den ovana hästen.

Bara att öva på!

Ta det lugnt och ha kul! :)

Vår Kallblodstravare hade mycket konstigheter för sig första gångerna. Benen var precis överrallt, huvudet åt ena hållet och benen åt andra :D

Men efter ett litet tag började han fatta poängen och hitta balansen med ryttaren på ryggen och då gick det bättre.

Vi tog dock hjälp av en duktig och tålmodig tränare som i början "tröstade" oss med att "han blir kanske ingen stjärna.......

Efter ett par hopplektioner lät det: "Faaan, hästen kan ju tamejfan hoppa!!! :D:rofl:

Jag tror inte att någon häst blir trött på att hoppa om man hoppar den för mycket. Det handlar om andra orsaker till varför hästen inte vill hoppa. Och sen beror det ju på hur hästen visar att den tröttnat??
Hur visar en häst det?

Vi hade en häst som älskade (!) att hoppa, hon hoppade allt från små CRbanor till höga staket. Hon stod ut med mig nybörjare som jag var, både på träningar och tävlingar. Men så var hon väldigt enkel att rida oxå. Styra och hålla i sig iprincip.

Jaja. En period så tävlade jag hästen i div 3 och min syster i div 1
Vi tränade varsin lektion i veckan, och sen blev det ju tävlingarna emellan.
DET gjorde att hon tröttnade. Trots att hoppningen var helt olika från gång till gång (Jag tränade hemma, icke banor, min syster tränade borta, andra övningar)
Hon hoppade alltså 2-3 ggr i veckan under nån månad.
Hur man märkte det? Tja, det märker man. Hon var inet lika het/pigg längre.

Fast sen räckte det med typ två veckors vila från hoppningen så var hon sitt rätta jag igen :D

Denna hästen levde för att hoppa.
Hade det varit en mindre positiv häst kanske den aldrig hade hoppat mer, vad vet jag?!

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 340
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 511
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka