Världens sämsta hoppteknik?!

Sv: Världens sämsta hoppteknik?!

Jag tror inte att någon häst blir trött på att hoppa om man hoppar den för mycket. Det handlar om andra orsaker till varför hästen inte vill hoppa. Och sen beror det ju på hur hästen visar att den tröttnat??
Hur visar en häst det?

Varför skulle den inte kunna tröttna? :crazy:
Likaväl som om du kan tröttna på något som du måste göra varje dag kan ju en häst göra det.

Det gäller ju att de ska behålla intresset för hoppningen. Hoppar man för mycket är det lätt att hästen blir oengagerad och less på det istället och det vill man väl inte? Man strävar ju efter att ha en alert och engagerad häst och det får man genom att hoppa kanske en, två dagar i veckan och gör det till en lätt och rolig lek. Att den får hoppa små hinder och får känna att det är lätt och roligt.

Jag tror att man lätt "dödar" hästens vilja genom att göra samma sak dag ut och dag in. Det kan också jämföras med att sitta och rida i ett ridhus dagarna i ända..

JA! Ditt förslag är ju utmärkt! Lär hästen att om den vill ha något som är på andra sidan staketet så är det bara att hoppa. Jippi! :banana:

*suck*

Klart att en häst kan tröttna. Man ser hur många ponnys som helst som hoppas och hoppas och hoppas och som lägger av till slut.

Men så som ramona menade först gjorde vi med vår ungponny. Vi har alltid några hinder som står framme så när man trimmar markjobb så kan man ta ett språng. Oftast inte högre än 50 cm. Vår ponny behövde avdramatisera hoppningen eftersom hon tog i alldeldes för mycket. Finns det ett litet kryss med alltid så slappnar de av ganska snart.

TS: Jag hade haft ett litet kryss framme, gärna med markbom på båda sidor så du kan hoppa det från båda håll. Ett språng då och då utan att göra nåt stort av det.

Självklart kan man göra så. Det gör även vi med 5-åringen som jag har hemma. Men det var den här meningen som jag reagerade på.

Jag tror inte att någon häst blir trött på att hoppa om man hoppar den för mycket.

Det kanske var lite klumpigt skrivet, men hon kanske menade annat, vad vet jag.

Jag har precis köpt en häst som också hoppar som en kråka :) Typ travar i luften över hindret... Men jag har löshoppat henne ett par gånger och speciellt stigsprång börjar hon bli riktigt duktig på! Stigsprång och hinder utomhus är (enligt mig) det bästa man kan göra för en orutinerad häst.. Lycka till!

Råkade bli kopior

Senast ändrad av en moderator:

Varför skulle den inte kunna tröttna? :crazy:
Likaväl som om du kan tröttna på något som du måste göra varje dag kan ju en häst göra det.

Det gäller ju att de ska behålla intresset för hoppningen. Hoppar man för mycket är det lätt att hästen blir oengagerad och less på det istället och det vill man väl inte? Man strävar ju efter att ha en alert och engagerad häst och det får man genom att hoppa kanske en, två dagar i veckan och gör det till en lätt och rolig lek. Att den får hoppa små hinder och får känna att det är lätt och roligt.

Jag tror att man lätt "dödar" hästens vilja genom att göra samma sak dag ut och dag in. Det kan också jämföras med att sitta och rida i ett ridhus dagarna i ända..

:bow::bow: Precis.

om du inte har möjlighet att löshoppa så kanske du har möjlighet att bygga om hagen lite, dela av hagen i bitar (en för betesgräs, en för vattenhink, en för höfodring, en för skugga, en för lösdrift eller va du nu hare i hagen åt den.. och i varje öppning sätter du ett lågt fast hinder (givetvis ska marken vara säker på båda sidro om hindrena)

detta får hästen att se hindrena som en naturlig del och att gå över dom bli naturligt.. hästen får in tekniken lättare då också..

:rofl:

TIIIIIIO

Mitt tips är väl att rida ut mycket om det är en ung häst, använd halsrem om det är ettbustroll... kan vara bra när man hoppar med om häsen har tunn man. Rid gärna ut med någon mer erfaren ryttare/häst. Hoppa naturhinder 1-2 gånger i veckan. Ha roligt.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 340
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 511
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka