VÄrldens Klumpigaste HÄst!

C

CeciliaAndersen

Jaaa, det har jag.. Och jag håller på att bli tokig.. Han kan bara inte gå i hagen utan att göra sig själv illa om benen.. Han har precis (3 veckorsen) blivit friksförklarad från en kotledsinflammation som enligt veterinären trodde kommit från att han slått i benet i en sten i hagen.. Och hagen är inte sprikrak, men han borde ju för kattsingen klara gå där ändå.. Dessutom leker han och busar med dem andra hästarna också.. Jag kan ju inte stänga in han i en box 24 timmar om dygnet och jag vill inte heller pynta ut han som en julgran med täcken, benskydd, lindor, det är inget hästliv och jag ser verkligen hur lessen han blir när han står i hagen inpackad med täcken och lindor, eller står inne större delen av dagen, eller gå ensam i en mindre hage.. jag orkar inte bara se på hur han vantrivs då.. Men jag vill ju inte ha en halt häst var, varannan dag för han är klumpig i hagen..

vad ska jag göra? :confused:

Sv: VÄrldens Klumpigaste HÄst!

Ja vad finns det att göra?

Vill du ha honom hel så kanke benskydd inte är helt fel?

Har med en sån. Hon är uppväxt i Skåne fast inte i superplatta hagar. I våra hagar (hemma i Gränna)har vi stock, sten, berg, backar, lera, diken osv. I början höll hon på att slå ihjäl sig. Lyckades bl a gå omkull på en stenhäll och ramla nerför en liten bergskant inom loppet av 3 dagar. Dessutom är hon grymt oförsiktig. Försökte hoppa uppför en berghäll i Uppsala för att hon inte orkade gå runt. Var ren tur att hon klarade det och inte ramlade och skrapa sönder hela sig.

Försöker tänka på hur hagarna hon går i ser ut. Och ta bort det allra värsta och blunda lite ibland när hon rejsar. Men nu har hon blivit mkt mkt bättre. Snart tar hon sig fram överallt på säkra ben som ponnyn som bott hela sitt liv här. Vi har rätt snåriga, steniga stigar med rötter att snubbla på med. Så ridning i skogen har säkert hjälpt också.

Oj vad långt det blev. Min poäng var: Har den tidigare gått i mer platta hagar? Rider du ofta i skogen? Hur ser skogen ut där du bor?

Kanske behöver du bara ge det lite tid. :idea: Passa på att träna lyfta på fötterna och se sig för vid ridningen med.

/Maria

Jag skulle nog kört med benskydd och boots och se om skadorna minskar.
Det kan ju finnas fler anlednignar till varför den slår sig, förutom att vara allmänt klumpig. Några ideer om sånt som ev kan hjälpa.
- Om det är en unghäst, eller en häst som inte har gått i denna hage så länge så kan ju skadorna minska med tiden.
- Byta hage? Ju färre hästar ju mindre skador brukar gälla, går det att ha den med bara en annan häst i en hage? Eller byta hagkompis, en lugn hagkompis brukar ge mindre skador än en sprallig.
- Man kan prata med hovlagaren om h*n tror att det går att göra något, olämplig skoning kan göra att hästen slår sig mera själv. Min häst slår i sko om tårna är långa t ex, om hästens benställning inte är helt korrekt så kan den behöva hjälp av skoningen.
- Man kan rida mycket skritt i skogen på ojämn mark och gå en del över bommar och kavaletti när man rider för att försöka förbättra koordinationen, och stärka musklerna. Om den har haft kotledsinflammation så får man kanske vänta med ojämn mark, men kavaletti kan man lägga in redan runt v2 i skritten enligt min veterinär.

Jag har en som är precis lika dan,han är just nu halt pga att han skadat sig i hagen och vet hittar inte felet... Så han har tre veckors vila men trots det springer han i hagen ( han är alltså ordentligt halt, även i skritt ) även om den är minskad och minskad och minskad.
Jagtänkte precis som du, vill inte pynta honom med benskydd och dylikt men tänkte ändå testa en dag, det tog honom 10 minuter sen hade han bitit och dragit och gud vet vad så benskyddet satt bara fast till hälften, lindor går inte att tänka på då han drar av sig dom med vilket kan bli ordentligt farligt.

Min går ändå i en relativt platt hage, men det kanske kan hjälpa att bara ha tålamod och låta henne vänja sig, fast då finns ju alltid risken för att dom skadar sig ordentligt igen ...

Han är 6 år, haft han sedan han var 4 år. Innan dess gick han hos hans uppfödare som är min tränare på lösdrift och den hagen var allt annat än jämn kan jag lova ;) Han har alltid gått i hagar med ojämn terräng. Rider i skogen 2-3 gånger i veckan, klättrar endel annars finns det bara grusvägar..

Han är riden i 3 veckor nu, har börjat trava lite sedan ½ vecka tillbaka..

Han är 6 år, haft han sedan han var 4 år. Innan dess gick han hos hans uppfödare som är min tränare på lösdrift och den hagen var allt annat än jämn kan jag lova ;) Han har alltid gått i hagar med ojämn terräng. Rider i skogen 2-3 gånger i veckan, klättrar endel annars finns det bara grusvägar..

Har han alltid varit sån här? På vilket sätt är han klumpig? (Min skaffade sig bara sår). Verkar han snubblig vid ridningen? Skulle jag nog kolla upp att han är ok på en klinik igen. Kotledsinflammation av att slå i en sten? Var det bara ena fram då? Kanske är det något annat som gett kotledsinflammationen?

/Maria

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 061
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 080
Senast: axel
·
Hästhantering Vet att vissa här har följt alla (skräck)historier om min häst genom åren och, well, här kommer en till. Och ja, det är som vanligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 988
Senast: Cornelius
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18