Världens bästa veterinär

Lejonelle

Trådstartare
Följer ni serien Världens bästa veterinär på SVT, serien om den engelske veterinären som utvecklat massa nya operationstekniker för att hjälpa djur med bland annat ledproblem? För att slippa amputera ett ben eller en tass görs avancerade proteser och implantat.

Vad är era tankar? Är det här rätt väg att gå, vill vi se den här utvecklingen i Sverige? Kanske vi redan är på väg?

Hundarna och katterna i serien har ibland råkat ut för olyckor, ibland har de missbildningar eller rasbundna defekter. Ofta uppmuntras ägaren att operera hunden om det är möjligt att fixa problemet, även om hunden är äldre och det är lång rehabiliteringstid. Jag ställer mig rätt ofta frågan hur jag själv skulle ha gjort t ex om en äldre hund skadat sig svårt, eller om någon av mina hundar fått artros i flera leder.

Ska man alltid fixa allt bara för att det är möjligt? Tassar vi på gränsen för det oetiska? Eller är det bra att veterinärmedicinen närmar sig humanmedicinen? Hur tänker du?

(Serien finns på SVT play)

Var det i den serien de amputerade ett ben på en labbe med skelettcancer så han fick leva ett halvår till? Totalt över gränsen och jag blev så förbannad på ägaren som menade på att han inte var redo att säga adjö. Nä det är man väl aldrig men inte fan ska hunden betala för det. Usch nej, klarar inte av att titta på det.

Tycker det är intressant att det går att operationerna.

Tycker väldigt få fall är moraliskt rätt att göra.

Tycker också att det är väldigt intressant veterinärmedicinskt och ortopediskt. Finns ju också många fall som inte alls är konstiga eller oetiska, om ägaren/försäkringsbolaget har råd. Men också fall där jag tycker det är klart över gränsen, som när man bytte armbågar OCH höfter på en newfoundland. Även om det går, känns det knappast rimligt att göra den ena operationen efter den andra under så lång tid.

Jag tycker också att många hundar verkar vara omplaceringar där man tagit på sig ansvaret för en skadad eller missbildad hund och så operera den för massor av pengar istället för att köpa en frisk valp från en seriös uppfödare?!

Samtidigt finns det säkert många av oss som låtit operera eller behandla sjukdomar och skador på djur där man för 30 år sedan skulle plockat fram geväret. Så gränserna flyttas i takt med att nya behandlingar kommer fram och nu tycker vi att det är standard. Så är det alltid fel att flytta gränserna?

Vi googlade den där veterinären en lunch. Folk klagar på anicura tex men han kändes ungefär lika. Hade flera kliniker, som en egen kedja. Verkar tjäna väldigt bra och som jag förstått av vad de sagt på programmet så har han ingen familj utan lever verkligen på och för sina kliniker och gör diverse operationer på natten (operationer som inte är akuta) tex.

Tycker också att det är väldigt intressant veterinärmedicinskt och ortopediskt. Finns ju också många fall som inte alls är konstiga eller oetiska, om ägaren/försäkringsbolaget har råd. Men också fall där jag tycker det är klart över gränsen, som när man bytte armbågar OCH höfter på en newfoundland. Även om det går, känns det knappast rimligt att göra den ena operationen efter den andra under så lång tid.

Jag tycker också att många hundar verkar vara omplaceringar där man tagit på sig ansvaret för en skadad eller missbildad hund och så operera den för massor av pengar istället för att köpa en frisk valp från en seriös uppfödare?!

Samtidigt finns det säkert många av oss som låtit operera eller behandla sjukdomar och skador på djur där man för 30 år sedan skulle plockat fram geväret. Så gränserna flyttas i takt med att nya behandlingar kommer fram och nu tycker vi att det är standard. Så är det alltid fel att flytta gränserna?
Det är klart det inte alltid är fel att flytta gränserna, dock tycker jag det är helt fel att operera bägge knän och rygg (samtidigt!) på en 12-årig hund med motiveringen "han kan ju faktiskt bli 14 år" :banghead:.

Vi googlade den där veterinären en lunch. Folk klagar på anicura tex men han kändes ungefär lika. Hade flera kliniker, som en egen kedja. Verkar tjäna väldigt bra och som jag förstått av vad de sagt på programmet så har han ingen familj utan lever verkligen på och för sina kliniker och gör diverse operationer på natten (operationer som inte är akuta) tex.
Att han själv jobbar på golvet dygnet runt är väl typ raka motsatsen till Anicura. Kritiken som riktas mot de stora bolagen är ju inte att de är kedjor, utan att det är ägt av riskkapitalister som enbart ser till profit, inte till kvalitet och patientsäkerhet.

Att han själv jobbar på golvet dygnet runt är väl typ raka motsatsen till Anicura. Kritiken som riktas mot de stora bolagen är ju inte att de är kedjor, utan att det är ägt av riskkapitalister som enbart ser till profit, inte till kvalitet och patientsäkerhet.
Fast jag är säkra på att de som jobbar på golvet inom dessa kedjor (både veterinärer, djurvårdare och djursjukskötare osv) också arbetar med fokus på kvalitet och patientsäkerhet. Även om det är ägarna som man ska se bra på, så klagas det vitt och brett på att veterinärerna. Fast vi ska inte ge oss in på den diskussionen nu (även om det var jag som drog upp den :o).

Fast jag är säkra på att de som jobbar på golvet inom dessa kedjor (både veterinärer, djurvårdare och djursjukskötare osv) också arbetar med fokus på kvalitet och patientsäkerhet. Även om det är ägarna som man ska se bra på, så klagas det vitt och brett på att veterinärerna. Fast vi ska inte ge oss in på den diskussionen nu (även om det var jag som drog upp den :o).

Jag tror säkert att de allra flesta i djuromsorgsyrkena är väldigt måna om djuren! Men jag har också stött på många exempel på motsatsen. Av nån anledning alltid hos de två stora aktörerna. Nu senast för en vecka sedan, när min avelstik kastrerades(!) trots att livmodern var fin när de öppnade henne.

Jag tror säkert att de allra flesta i djuromsorgsyrkena är väldigt måna om djuren! Men jag har också stött på många exempel på motsatsen. Av nån anledning alltid hos de två stora aktörerna. Nu senast för en vecka sedan, när min avelstik kastrerades(!) trots att livmodern var fin när de öppnade henne.
Va? Vad hände därO_o

Jag är ganska fascinerad över de olika teknikerna för att lösa olika problem och att de dilemman som serien presenterar är intressanta också.

Och jag tänker på hur jag själv skulle ha gjort - om det var min hund som var 10 år och behövde en ny höft eller armbågsled. Operationer som görs rutinmässigt på människor idag och ger god hälsa. Skulle jag göra det, skulle jag klara av att säga nej när chansen finns att få flera år till, även om det är en stor operation? Vad är bästa djurskyddet, att operera eller låta djuret somna in fast det kunde ha levt med god livskvalitet något eller några år efter operationen? Frågan är inte så enkel och det tycker jag är intressant.

Ska vi byta höfter eller operera starr på våra djur, är det mer etiskt att göra det för att det går, eller mer etiskt att låta bli? Inte så enkel fråga att besvara men av serien framgår ju klart att vi kommer närmare dessa dilemman även i vårt land så jag tror att det är en sak att fundera lite över.

Jag tycker han går över gränsen,samtidigt så är det intressant att se,han skulle behöva byta till att jobba med människor med tanke på hur duktig han är på problemlösningar.

Och det är dåliga affärer att inte ta hänsyn till kunder och kvalitet.

Fokus är säkert på vinst, men det får man inte genom att strunta i kunderna. Och visst vi skulle ju inte diskutera det :angel:

Och det är dåliga affärer att inte ta hänsyn till kunder och kvalitet.

Fokus är säkert på vinst, men det får man inte genom att strunta i kunderna. Och visst vi skulle ju inte diskutera det :angel:

Jag har nog inte träffat en veterinär- eller djursjukskötare som har fokus på vinst snarare än bra djursjukvård. Och när man jobbar/pluggar på djursjukhus får man ju liksom höra hur snacket går bland de anställda på ett helt annat sätt än man gör som djurägare. Djurägarens ekonomi och vilja att utreda djuret tas såklart ofta med i bedömningen, men att stå och fundera på om man ska ta ett visst prov för att det ger kliniken mer vinst? Jag skulle vilja träffa den veterinär som har tid att fundera på sånt, det framstår nästan som lite komiskt när man har sett hur tempot är på vissa kliniker och hur snabbt man kan behöva fatta beslut om behandling.

Vad klinikernas ledning har för fokus är dock en annan fråga, och jag skulle nog tro att fokuset ligger mer på vinst där ja (det är ju deras arbetsuppgift på ett annat sätt). Men ja, vi skulle ju inte diskutera det och vi har diskuterat samma sak förut, men det kliade visst i mina fingrar idag :D:p

Håller dock med @Migo i att just den veterinären tråden handlar om verkar jobba på ett sätt som är typ tvärtom mot den kritik som ofta riktas mot de stora kedjorna. Sen tror jag inte att det är ett arbetssätt majoriteten av vår djurhälsopersonal skulle klara av eller må bra av men det är ju en annan sak.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka