Vårkänslor?? (inkontinens, kastrat, hormoner)

lady_vip

Trådstartare
Min Lokis har börjat med något konstigt, kanske är det vårkänslor, kanske är det värre?

Lång historia kort: tik född 2003, kastrerades 2007 efter PYO. Har efter detta blivit något inkontinent, inte mycket, oftast enbart när hon blivit nedkyld tex i samband med bad på höstarna och eftersom hon dessutom får vattensvans undviker vi det. Hon är i god kondition för övrigt.

Nu för en vecka sedan ringde min sambo och berättade att hon hade kissat på sig, han var lite skärrad och trodde väl minst hon var döende, men jag förklarade läget. Innan dess var det kanske ett år sen hon det hände sist. Hunden var iaf hur pigg som helst och brydde sig inte nämnvärt, ingen feber, ingen lukt, inget konstant kissande ute eller så. Veckan flöt på och inga fler incidenter.

Nu idag ringde han och frågade om hon verkligen är kastrerad, hon hade nämligen uppvaktat en hane väldigt intensivt på hundrastplatsen och detta ville han minnas hände innan hon kissade på sig förra veckan. Nu var han fundersam på om det kunde vara anledningen, vilket jag tyckte var långsökt, hon är sällan särskilt intresserad av andra hundar, antagligen ett sammaträffande. Han tyckte också att hon hade fått "klet" i vulvan, samma som förra veckan.

Men så börjar mina tankar fara. Det finns ju grejer kvar i hennes som utsöndrar hormoner (binjurar och hypofys lär de väl inte ha plockat;)), kan det vara nåt vajsing på det som gör att hon blir inkontinent?

Tänkte ringa min veterinärvän ikväll och snacka lite, med risk för att hon skrattar åt mig:D Vad tror ni?

Sv: Vårkänslor?? (inkontinens, kastrat, hormoner)

Finns även något som kallas stump-pyo. Man får ju inte bort hela livmodern ner till vulvan utan en stump blir kvar. Där kan det om man har otur bli en infektion.
En vanlig uvi kan ju också göra att hanhundarna blir mer intresserade.
Läckage och inkontinens kan komma några år efter en kastrering av tiken. Oftast avhjälps detta med östrogenpreparat, antingen livslångt eller bara en kortare behandling.

Tror inte veterinären skrattar åt dina funderingar.

Sv: Vårkänslor?? (inkontinens, kastrat, hormoner)

Vi har pratat om hennes inkontinens, jag och vet, men eftersom det händer så sällan är han skeptisk att sätta in behandling. Han menade att bieffekterna är större än om hon kissar på sig 2 gånger om året, jag höll med. I hennes fall har jag för mig att hon läckte även innan kastreringen, men att det har blivit bättre (dåligt minne, för många hundar).

Nu har hon varit precis som vanligt ända sen förra veckan, men jag håller hökkoll på henne. Kanske har hon påverkats av Lillans löp och blivit lite nipprig av det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka