Varifrån kommer hältan?

Fiorano

Trådstartare
Börjar med att skriva att hovis kommer imorgon och kollar igenom hoven med visitertång och kliniktid är bokad till måndagmorgon kl 8. Häst har ingen värme/svullnad/gallor/puls. Det finns en hovbensförändring efter ett fånganfall, som enligt veterinär ska vara utan betydelse på vänster fram. Eftersom kliniken kursade så har jag inte själv sett de plåtarna. Hon tappade bjudningen lite förra veckan, trappade ner jobbet och hon fick bara gå skogsturer. Har inte känts ofräsch att rida. Men så kollade jag henne på linan i måndags och då var hon halt. Värst de första stegen men värmde ur fort och efter nån minut syntes ytterst lite. Samtidigt som bjudningen försvann fick hon en muskelbristning stora lårmuskeln hb (hagen var snorhal i samband med regn så tror hon dragit till sig), så jag trodde först att det kanske var det som spökade. Men eftersom hältan sitter vf så tror jag inte det.

Hon har fått vila efter måndagens koll men så kollade jag henne igår igen för att kunna filma henne. Då var hon väldigt mycket sämre. Det första halvvarvet är direkt plågsamt att se :(. Återigen värmer hon dock ur och hon går med eget driv även om mycket av hennes gång är borta.

Jag har ingen erfarenhet av hältor som värmer ur. Spontant tänker jag muskler, men jag antar att det likagärna kan vara en pålagring i hoven. Känns så konstigt bara att det kommit så plötsligt och är så mycket! Någon som varit med om det med pålagringar?
 
Värmer de ur helt brukar det kunna vara inflammation i led.
Jag har inte sett din film kan tilläggas.
Det finns studier på hur illa de värmer ur resp led.

Vid artros där artrosen påverkar kan de också värma ur rätt ofta.
 
@tuaphua Se filmen, hon värmer ur extremt fort. På ett par minuter går det från 3 grader till en dryg halv grad. Jag har aldrig varit med om att pålagringar värmer ur så fort. Äldre stelare hästar absolut, men de brukar behöva en kvart.tjugo minuter innan de blir varma och mjuka i kroppen. Detta har dessutom uppkommit inom en vecka. Så är inte så säker på artros, även om det förstås kan vara det! Jag är inte säker på nånting i detta fallet :p.

@DressyrMupp Högt vf är min mest troliga gissning. Hb är hennes hennes svaga punkt, men det är inte svårt att få henne att ta vikt utan snarare att hon blir väldigt trött efter lite tuffare pass just i höger bak. När jag fick henne såg en under hoven att hon hade belastat det bakbenet mer. Men hon har kommit i bättre och bättre balans under tiden jag haft henne och det syns inte alls nu.
 
Var inne på klinik med en liknande hälta. Släckte lågt men inget på röntgen. Så det behöver absolut inte sitta högt. Ponnyer är tåliga som vetten sa och duktiga på att balansera till sig även om de är halta.
 
kan vara diagonalt halt? Ont höger bak visar hälta vänster fram. Har precis varit med om samma sak och nu får min laser behandlingar vänster bak efter en sträckning, visade hälta höger fram i höger varv, ibland.

edit, kollade klart filmen och jag tycker hon rör sig kortare med höger bak än vänster bak.
 
Börjar med att skriva att hovis kommer imorgon och kollar igenom hoven med visitertång och kliniktid är bokad till måndagmorgon kl 8. Häst har ingen värme/svullnad/gallor/puls. Det finns en hovbensförändring efter ett fånganfall, som enligt veterinär ska vara utan betydelse på vänster fram. Eftersom kliniken kursade så har jag inte själv sett de plåtarna. Hon tappade bjudningen lite förra veckan, trappade ner jobbet och hon fick bara gå skogsturer. Har inte känts ofräsch att rida. Men så kollade jag henne på linan i måndags och då var hon halt. Värst de första stegen men värmde ur fort och efter nån minut syntes ytterst lite. Samtidigt som bjudningen försvann fick hon en muskelbristning stora lårmuskeln hb (hagen var snorhal i samband med regn så tror hon dragit till sig), så jag trodde först att det kanske var det som spökade. Men eftersom hältan sitter vf så tror jag inte det.

Hon har fått vila efter måndagens koll men så kollade jag henne igår igen för att kunna filma henne. Då var hon väldigt mycket sämre. Det första halvvarvet är direkt plågsamt att se :(. Återigen värmer hon dock ur och hon går med eget driv även om mycket av hennes gång är borta.

Jag har ingen erfarenhet av hältor som värmer ur. Spontant tänker jag muskler, men jag antar att det likagärna kan vara en pålagring i hoven. Känns så konstigt bara att det kommit så plötsligt och är så mycket! Någon som varit med om det med pålagringar?

Ser ut som en muskelsträkning som bara behöver lite rörelse för att fungera normalt ( inte ens ett halvt varv för att hältan skal till mesta dels försvinna...), jämför en lårkaka som gör ont några steg när man börjar jogga, men sedan inte ger sympton innan man suttit stilla någon timma (får doch ej jämföras med fotbollsproffs som är sjukskrina 2 mnd om de har ett blåmärke stort som en femöring), särskild med tanke på att hon inte visar symtom i skritten innan du ber henne trava...
 
Idag har hovis som sagt varit ut igen och tagit av båda framskorna och klämt igenom båda hovarna med visitertång. Det finns en minimal (alltså så liten att det kan vara en ytterst tillfällighet att hon ens reagerade) precis under hovbensspetsen vf. Det beror allra mest troligt på att det är just där det faktiskt finns en förändring. Reaktionen var dessutom så liten att den verkligen inte borde ge tre graders hälta. Hon visar heller inget obehag av att stå med benet uppe eller att det slås på hoven.
 
@Luff Finns inte en kroppsdel kvar som jag inte klämt på :p. Kan inte känns något alls.

Låt henne bara stå rakt upp och ner avslappnad på golvet, titta sedan efter lite smått samlade uppstående hårstrån på bogen och bröstet, där du hittar dessa sitter "Lårkakan"... Går hon med andra hästar kan området med resta hårstrån ha delvis form av en hov eller ett bett...
 
Idag har hovis som sagt varit ut igen och tagit av båda framskorna och klämt igenom båda hovarna med visitertång. Det finns en minimal (alltså så liten att det kan vara en ytterst tillfällighet att hon ens reagerade) precis under hovbensspetsen vf. Det beror allra mest troligt på att det är just där det faktiskt finns en förändring. Reaktionen var dessutom så liten att den verkligen inte borde ge tre graders hälta. Hon visar heller inget obehag av att stå med benet uppe eller att det slås på hoven.

Finnes ingen normalt byggd häst som inte visar obehag med visitertång...
 
@Pegasus63 Tack för tipset! Det känns rimligt att det skulle kunna vara nåt sånt. Detta uppkom i samband med att hon släppt ihop med nu hagkompis. De är otroligt snälla mot varandra, men första dagarna regnade det mycket och hagen var hal. Så hon kan har vänt bort sig hastigt från andra hästen, halkat och sträckt sig rejält. Eller för all del fått en smäll.

Angående visitertången handlar del väl om hur hårt en trycker. Det går självklart att trycka till reaktioner om en nu så vill. Men min hovis har bra koll och vet hur mycket/lite tryck som behövs :). Därför låter jag hellre henne göra den undersökningen än veterinären faktiskt.
 
@tuaphua Se filmen, hon värmer ur extremt fort. På ett par minuter går det från 3 grader till en dryg halv grad. Jag har aldrig varit med om att pålagringar värmer ur så fort. Äldre stelare hästar absolut, men de brukar behöva en kvart.tjugo minuter innan de blir varma och mjuka i kroppen. Detta har dessutom uppkommit inom en vecka. Så är inte så säker på artros, även om det förstås kan vara det! Jag är inte säker på nånting i detta fallet :p.

@DressyrMupp Högt vf är min mest troliga gissning. Hb är hennes hennes svaga punkt, men det är inte svårt att få henne att ta vikt utan snarare att hon blir väldigt trött efter lite tuffare pass just i höger bak. När jag fick henne såg en under hoven att hon hade belastat det bakbenet mer. Men hon har kommit i bättre och bättre balans under tiden jag haft henne och det syns inte alls nu.

Är borta och har bara försökt se i tel lite fort. Var för liten bild och laggar så. Så jag får inte till det.

Hoppas vet kan hjälpa er på mån.

Jag menade inte att det är artros. Jag har som sagt inte sett. Så jag har ingen uppfattning alls.
Men båda saker kan värma ur. Hur fort beror på vilken led ihop med typ av problem.
 
@tuaphua Ah förstår problemet :). Jag hoppas förstås innerligt att det inte är artros förstås, men jag förstår ju att det absolut är en möjlighet tyvärr.

Tog in dom nu för en liten stund sen och då fick hon trava en liten bit. Hon stapplade inte alls som på filmen. Oren förstås men betydligt mindre. Tror och hoppas på en sträckning och att detta ger sig med en metacamkur och vila ett tag.
 
Om jag skulle gissa nåt så kanske en inflammerad kota fram pga avlastning efter sträckningen bak. Men otroligt svårt att säga.

Du får uppdatera efter klinikbesök, ska hålla tummar för er.
 
Men så lurigt! :confused: Jag står själv med en häst med en lite märklig hälta. Hon trampade på något i hagen och har haft gips, jodopaxomslag, blivit röntgad osv. Allt ser bra ut men halt är hon. Veterinär och hovslagare (2 av varje) hittar inte vad som är fel.
Min värmer oxå ur till viss del. Min fundering nu är att det trots allt ändå kan vara en hovböld på gång eller om det är en vrickning/inflammation. Hon är "varannandags-halt" som det verkar. Jag fattar *ingenting*...?
Min häst ska få ett par dagar till, sedan åker jag till kliniken igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Trav Efter lite problem med galoppträningen för ett tag sedan insåg jag att problemet sitter i sadeln, jag la ut sadeln på annons men har...
Svar
3
· Visningar
2 340
Senast: Tagliabue
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 088
Senast: axel
·
M
Hästvård April 2007 Ponnyn kommer till ett handelsstall från Danmark Maj 2007 Ponnyn får en inflammerad armbåge vf som behandlas. Hälta hb...
Svar
6
· Visningar
2 609
Senast: MammaHelena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp