Fiorano
Trådstartare
Börjar med att skriva att hovis kommer imorgon och kollar igenom hoven med visitertång och kliniktid är bokad till måndagmorgon kl 8. Häst har ingen värme/svullnad/gallor/puls. Det finns en hovbensförändring efter ett fånganfall, som enligt veterinär ska vara utan betydelse på vänster fram. Eftersom kliniken kursade så har jag inte själv sett de plåtarna. Hon tappade bjudningen lite förra veckan, trappade ner jobbet och hon fick bara gå skogsturer. Har inte känts ofräsch att rida. Men så kollade jag henne på linan i måndags och då var hon halt. Värst de första stegen men värmde ur fort och efter nån minut syntes ytterst lite. Samtidigt som bjudningen försvann fick hon en muskelbristning stora lårmuskeln hb (hagen var snorhal i samband med regn så tror hon dragit till sig), så jag trodde först att det kanske var det som spökade. Men eftersom hältan sitter vf så tror jag inte det.
Hon har fått vila efter måndagens koll men så kollade jag henne igår igen för att kunna filma henne. Då var hon väldigt mycket sämre. Det första halvvarvet är direkt plågsamt att se . Återigen värmer hon dock ur och hon går med eget driv även om mycket av hennes gång är borta.
Jag har ingen erfarenhet av hältor som värmer ur. Spontant tänker jag muskler, men jag antar att det likagärna kan vara en pålagring i hoven. Känns så konstigt bara att det kommit så plötsligt och är så mycket! Någon som varit med om det med pålagringar?
Hon har fått vila efter måndagens koll men så kollade jag henne igår igen för att kunna filma henne. Då var hon väldigt mycket sämre. Det första halvvarvet är direkt plågsamt att se . Återigen värmer hon dock ur och hon går med eget driv även om mycket av hennes gång är borta.
Jag har ingen erfarenhet av hältor som värmer ur. Spontant tänker jag muskler, men jag antar att det likagärna kan vara en pålagring i hoven. Känns så konstigt bara att det kommit så plötsligt och är så mycket! Någon som varit med om det med pålagringar?