Varierad ridning!

Sv: Varierad ridning!

Om hästen tycker det är tråkigt (på banan?) tycker jag du gott och väl kan skippa att ens rida på banan.
Min häst tycker det är dööötråkigt på banan, och då rider jag aldrig där heller. :) Aldrig ska väl inte sägas, ytterst sällan i alla fall. Man får välja sina dagar när man ska rida där, och då är det korta och intensiva pass som gäller.

Min häst hade en svacka han med, när allt var tråkigt t.o.m. att rida ut. Jag fick göra som så att jag väldigt sällan red ut själv, glömde bort kraven och bara bad honom att gå framåt för egen maskin. Och så såna race är jättebra, hästarna tycker det är jättekul. Men det kan lätt bli lite okontrollerat om man inte ser upp.
Jag vågar faktiskt inte ge mig på att säga hur du ska rida din häst, det borde du veta bäst själv eller någon som känner hästen.

Min häst tränas varje dag, det är ibland som jag bara rider ut och åker häst. Ibland skrittar vi bara för att få honom att mjukna och ibland tränar vi tölten, galopp-tölt, ökningar och nedsaktningar.

Jag kan inte ens säga hur mitt schema ser ut, jag rider efter humör på mig själv och humör på hästen. Tror inte att varje vecka ens är sig lik. Som det ska va, tycker jag. Typ, en gång varannan vecka är jag på banan :P
Måndag:Vila.
Tisdag:Rida ut! Beroende på tid på dygnet och humör på hästen så blir antingen ett lite längre pass eller ett kort intensivt pass.
Onsdag:Rida ut!
Torsdag:Rida ut!
Fredag:Rida ut!
Lördag:Rida ut!
Söndag:Rida ut!

det här gör jag med mitt 7åriga sto.....

Vecka 1
Måndag: Tömkörning
Tisdag: Töltträning ute
Onsdag: Vila
Torsdag: Dressyr i paddocken
Fredag: Vila
Lördag: Uteritt
Söndag: Töltträning ute

Vecka 2
Måndag: Tömkörning
Tisdag: Dressyr i paddocken
Onsdag: Vila
Torsdag: Uteritt
Lördag: Träning för tränare
Söndag: Uteritt

tömköra är mitt tips kanske 2-3 dagar i veckan :D

Jag rider en ganska tjock isis som hade typ 0 kondis. Vi hoppar 1gg i veckan med mycket vila mellan hindren som att man inte pressar hästen att hoppa flera efter varann. Sen rider vi på långtur, dom kan variera runt 2-3 timmar! Bara skritt och lite trav med mycket vila (det finns en ridled mad rast fållor) Sen dressyr
1h. Tölt arbete och så.. Jag varierar varge dag men jag låter bara hästen vila typ 1gg-2ggr i veckan för annars kommer den aldrig i kondis men den får stå ute undernätterna så att den inte står i en box helt stel.. Och han har blivit ganska smal nu och fått kondis! :)

Det bästa tips jag kan ge är:
Planera inte i förväg.

Då sätter man automatiskt ett krav, "idag ska jag göra det och det", och det blir aldrig bra i längden. En häst som redan är lite uttråkad och loj blir ännu mer motsträvig, enligt min erfarenhet av loja hästar (nästan det enda jag haft i häst-livet ;) ).
Det absolut enklaste sättet att få lite variation i vardagen är att byta betsling lite då och då, och ge sig ut i skogen.
Plocka bort skrotet ur munnen och rid med grimma, eller halsring kanske? Ha inga krav, utan försök bara ha kul. Gör sånt som hästen gillar.
Uteritter är ofta grymt underskattade, man kan leka rejält på skogsvägarna! Det går utmärkt att rida slalom, göra olika vändningar, rejsa, tempoväxlingar osv.

En grej Figge börjat gilla (nu när han tappat vikt och päls, livet blir lite lättare för honom då), förutom att gå runt i skogen, är när vi skrittar och växlar tempo med sätet ungefär varannan meter, gör halt ofta, och håller på så en stund. Sen stannar vi, ryggar och gör bakdelsvändning samtidigt (så han verkligen vänder på bakbenen) och spruttar iväg i trav eller galopp valfritt tempo. Man får inte göra samma grej för ofta dock, då försvinner charmen med det.
Men tänk bara, hur rörlig hästen är! Det finns inga gränser för vad man kan göra, om man bara släpper fram fantasin och struntar i alla krav!

Oh, vad lyrisk jag blev nu :smirk:

Min foderhäst (sto 10 år) tycker jag är i ganska bra kondition, men hon har mväldigt lätt för att lägga på sig en liten mage. hon blir inte direkt fet, men det är svårt att hålla henne i absolut topptrim.
Såhär ser min träning ut v. 13

Måndag : 45 min Lektion i ridhuset för Malin

Tisdag : drygt en timmes ridtur med en kompis. Lät henne springa mkt utan krav eftersom vi har jobbat mkt med samling nu. Hon är en häst med mycket energi, så hon måste få springa och ha kul med kompisarna ibland.

Onsdag : Ridning med repgrimma i rundpaddocken, ca 20 min. Därefter red jag i djupsnön i hagen (med träns) i ca 20 min.

Torsdag : Skulle egentligen ha voltarbete idag, men hon har gått så mkt så jag misstänker att hon kan få lite träningsvärk då.. Så det blir nog lite skrittarbete eller annat lugnt arbete idag.

Fredag : Då tar vi voltarbetet idag istället, ca 50 min skulle jag tippa. Fast jag rider ju inte bara på volt. Vi har nämligen inget ridhus, så jag måste rida henne till och från platsen vi tränar volter på.

Lördag : Vila. Jag ska till Filipstad och kolla på en dressyrtävling.

Söndag : ca 45 min - 1 timme, ridtur med töltträning. Behöver träna henne i lite olika tempon i tölt.

Som ni kanske märker går hon ju ganska mycket just nu. Hon har nämligen en massa överskottsenergi sen hon vilade för två veckor sedan, plus att hon har lagt på sig en liten kula igen :D
men det blir nog mer slappa nästa vecka när jag börjar skolan igen :smirk:

Skrev fel !

Senast ändrad av en moderator:

Måndag: Uteritt, gärna tillsammans med andra och mycket tempo!
Tisdag: Dressyr i paddock eventuellt träning på ovalbana. Då du tränar lydnad, gångarter och dressyr
Onsdag: Markarbete (ryttaren på marken), trickträning/longering/löshoppning/tömkörning, vad du kommer på!
Torsdag: Uteritt, kortare tur och varannan gång klättring
Fredag - Lördag: Vila
Söndag: Något arbete med bommar, gymnatik hoppning

Eftersom jag jobbar mycket med kontakt och sånt med min häst så brukar jag använda flera pass till frihetsdressyr, löslongering eller bara en längre rykttimme. Så här ser mitt veckoschema ut, och efter att jag lagt upp det såhär är hon så mycket mer pigg och tycker det är roligare än hon tyckte tidigare:

Måndag: Kondition/Koordination i skog och mark. Vi har bara kul, upptäcker nya stigar osv.
Tisdag: Vila
Onsdag: Dressyr/gångartsträning antingen på ridplan eller ute på småvägarna
Torsdag: Vila/Kontakt (promenad, löslongering etc)
Fredag: Race-dag med mycket galopp
Lördag: Kondition/Koordination i skogen
Söndag: Frihetsdressyr

Att lägga in kontaktarbete i träningen är det bästa jag gjort. Rekommenderar det verkligen! :)

Hej!
Jag skulle behöva hjälp med ett schema. Jag ska få ner vikten på min häst, och få upp den i kondition. men det viktigaste: JAG MÅSTE FÅ HENNE ATT TYCKA DET ÄR KUUL!
Så nu undrar jag, vad ska jag göra/Träna, vilken dag?

Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag:
Fredag:
Lördag:
Söndag:

Så, skriv nu! Vad är bra, och lagom?:bump:

Jag stöter ofta på hästar som har s.k problem. Problemet ligger ju ofta inte hos hästen utan hos ryttaren, för ryttaren har inte ork att rida mer än 20 minuter per dag. Nu beror ju schemat mkt på om du vill tävla eller ha en trevlig hobbyhäst, men dt här är ett som passar mest skogsridning, men även lite tävling då och då.

Måndag: Lungt pass i skogen, skritt o lite tölt/trav.
Tisdag: Tömkör/longera
Onsdag: 1 timmer uteritt, klättra
Torsdag:Vila
Fredag: Träning på banan, gärna med instruktör. 45 min
Lördag: Träna på det du gjorde under fredagen fast i skogen, 1 timme.
Söndag: Uterítt ca 2 timmar

Sedan är det viktigt att träna olika saker varje gång på banan, och om du har möjlighet, rida olika vägar på uteritt så det inte blir same same :) lycka till!

Min foderhäst (sto 10 år) tycker jag är i ganska bra kondition, men hon har mväldigt lätt för att lägga på sig en liten mage. hon blir inte direkt fet, men det är svårt att hålla henne i absolut topptrim.
Såhär ser min träning ut v. 13

Måndag : 45 min Lektion i ridhuset för Malin

Tisdag : drygt en timmes ridtur med en kompis. Lät henne springa mkt utan krav eftersom vi har jobbat mkt med samling nu. Hon är en häst med mycket energi, så hon måste få springa och ha kul med kompisarna ibland.

Onsdag : Ridning med repgrimma i rundpaddocken, ca 20 min. Därefter red jag i djupsnön i hagen (med träns) i ca 20 min.

Torsdag : Skulle egentligen ha voltarbete idag, men hon har gått så mkt så jag misstänker att hon kan få lite träningsvärk då.. Så det blir nog lite skrittarbete eller annat lugnt arbete idag.

Fredag : Då tar vi voltarbetet idag istället, ca 50 min skulle jag tippa. Fast jag rider ju inte bara på volt. Vi har nämligen inget ridhus, så jag måste rida henne till och från platsen vi tränar volter på.

Lördag : Vila. Jag ska till Filipstad och kolla på en dressyrtävling.

Söndag : ca 45 min - 1 timme, ridtur med töltträning. Behöver träna henne i lite olika tempon i tölt.

Som ni kanske märker går hon ju ganska mycket just nu. Hon har nämligen en massa överskottsenergi sen hon vilade för två veckor sedan, plus att hon har lagt på sig en liten kula igen :D
men det blir nog mer slappa nästa vecka när jag börjar skolan igen :smirk:

Haha, tycker inte att det låter spec. mkt x) Jag rider ungefär så här på en vecka (utan inbördes ordning): 1 timme på banan en dag, en dag vila, en dag 2 tim. uteritt, en dag 1.5 timmes uteritt, arbete från marken(t.ex tömköra, longera, frihetsdressyr) 50 min en dag, 1 timmes uteritt 2 dagar.

Som de flesta redan sagt, rid ut och busa i skogen. Snabba explosiva turer när häösten skrittats igång ordentligt och fått igång lite kondis brukar uppskattas. Få upp glädjen i hästen, sitt absolut inte och traggla på banan hela tiden utan ut i skogen, bland träden eller på stigarna, fart och fläkt. Min kille uppskattade de otroligt mycket och byggde upp kondisen riktigt fort.

Sen är de ju absolut bra att variera ridning och från hand, Löslongera i en paddock eller varför inte löshoppa lite? Sen är tömkörning ett underbart komplement till ridningen.

Gör sånt som hästen tycker är roligt till en början.

Måndag: Lösgörande träning på banan, fokuserar på takt och form i gångarterna.
Tisdag: Oftast uteritt i skogen, med bus och fart.
Onsdag: Lek och bus i paddocken, löshoppning, longering, lek, tömkörning
Torsdag: Promenad, alt. lugn tur ut
Lördag: Explosiv tur i skogen, för att få upp vilja och explosivitet
Söndag: Lugn tur i skogen, promenix och massage.

Sådär kan en vecka se ut för mig och Herkules.

Bra skrivet!! :)

*kl*

Jag försöker göra lite olika saker som passar för studen.
På två veckor försöker jag få in:
* Klättring
*Löshoppning
*Tömkörning
*NH- träning/trick/ busa runt löst
* Barbackaridning

Så två veckor här kan se ut såhär:

Måndag: Dressyr 30- 40 min
Tisdag: Ridtur i skogen, friskt tempo
Onsdag: Tömkörning, först lite uppvärmning inne i skogen sen träning på banan
Torsdag: Barbackatur i skogen, friskt tempo
Fredag: Dressyr 30- 40 min
Lördag: Vila
Söndag: Längre tur i skogen

Måndag: Klättring och mycket skritt
Tisdag: Barbackatur i skogen
Onsdag: Dressyr 30- 40 min
Torsdag: Ridtur i skogen, friskt tempo
Fredag: Löshoppning
Lördag: Vila, lite promenad och trickträning
Söndag: Dressyr eller uteritt

Detta var bara ett exempel på hur två veckor kan se ut, brukar lägga upp det så det aldrig blir ridbanan två dagar på raken och sen något lugnare efter klättring, markövningar, hoppning och dressyr samt 2-3 dagar utan sadel.
Sen kan det variera mycket med betsel, har ett "rida- ut- betsel", ett dressyrbetsel och en hel del betlösa alternativ.

Jag lägger aldrig upp träningsveckan framför mig utan anpassar det till hur hästen är, hur trött/motiverad jag är, vädret, tid osv.
Vilodagen brukar jag försöka planera in med jobbtiderna, som när jag jobbar heldagar 8-21 hinner jag knappast med och rida..
Försöker dock få i alla fall 2 dressyrpass på en vecka även om det bara gäller 15- 20 min. Affe trivs bra med och visa upp sig och vara duktig och sen har han en dressyrnisse till matte med så det går gämt ut :D
Att jag löshoppar istället för och hoppa med häst är för att hästen gillar hoppning mer än matte.. och sen är det bra muskelträning och kul variation. Har även hinder ute i skogen som vi tar ibland.

Jag är lite emot scheman.. för mig skall det vara roligt att rida och jag gör det som faller mig in helt enkelt och inte vad ett schema säger =)

Det är inte så svårt att hitta på .. en dag rider man bara ut och tränar på vägarna.
En dag kommer jag kom att idag skall vi rida ut och tärna galoppfattningarna på vägen och när jag kommer hem tar jag 10 minuter i paddocken.

sedan kan det bli en långtur där 99% består av skritt

Sedan kan det bli ett helt pass i paddocken

Det som är viktigt är att man inte fastnar i runt runt runt runt...Zzzzzzz spåret. Att galoppera/tölta runt runt tärnar inget annat än kondis och muskler och man får en oaktiverad häst som lätt tröttnar och hittar p ådumheter.

Att man flyttar ut eller inbaken ställer in ut eller rakställer, att man hittar påsaker titt som tätt så hästen hela tiden väntar påen signal från dig som ryttare..ÅHHH en halvhalt vad kan hända nu.. så skall hästen tänka.:)

Men man skall också kunna skritta ut pålånga tyglar och tänka på vad man skall laga för mat när man kommer hem och hästen skall gå frammåt tills jag ber den om något annat.

Många gånger har jag hört att man skall heeeeeeela tiden aktivera hästen så den inte hinner tänka på annat som kan vara läskigt..Men jag anser att min häst skall ävenkunna skrittas på långatyglar OCH se alla läsigtheter.. men gå på endå:)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 264
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
711
Senast: tara
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 217
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Kalla hamburgare

Hund, Katt, Andra Djur