Varierad ridning!

G

Gneisti

Hej!
Jag skulle behöva hjälp med ett schema. Jag ska få ner vikten på min häst, och få upp den i kondition. men det viktigaste: JAG MÅSTE FÅ HENNE ATT TYCKA DET ÄR KUUL!
Så nu undrar jag, vad ska jag göra/Träna, vilken dag?

Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag:
Fredag:
Lördag:
Söndag:

Så, skriv nu! Vad är bra, och lagom?:bump:

Sv: Varierad ridning!

En grej som kan få hästen att tycka det är kul är VARIATION. Om du inte har några idéer i huvudet om ridningen, Rid Inte då! Då blir man oengagerad och åker häst m.m.
Ha galopprejs, rid ut flera gånger i veckan osv :)

Hej!

Jag har ungefär samma "problem" med "min" häst som jag rider. Jag har haft fullt upp i vinter och inte hunnit med träningen.
Jag har funderat lite så här:

Måndag: Skogstur 1 timme tölt/galopp"rejs".
Tisdag: Vila
Onsdag:Rida på åkern/banan träna lösgörande övningar ca30 min. + uppvärmning.
Torsdag: Vila
Fredag: Uteritt i skogen. Klättra m.m.Ca 1-1½ timme.
Lördag: Vila.
Söndag:Uteritt i skogen.

Jag har bara möjlighet att rida varannan dag och försöker varva uteritterna med träning i paddocken. Samt rida för tränade 1-2 gånger i månaden.
Just nu så har vi varit lite "off" mkt beror på tidigt mörker m.m. men nu håller vi på och laddar om.

:)

Rid inte för långa pass i början om hon är tung och oengagerad, sluta innan hästen är slutkörd. Lugna skritturer är ju bra när de ska ner i vikt och upp i kondition utan att det frestar på för hårt på hennes kropp om hon nu då är överviktig.
Kanske sällskap piggar upp hästen i fråga?
Om du känner att hon VILL springa och att ridvägen tillåter det så låt hästen göra det då, var öppen under ridituren och lyssna på hästen.
Variation som någon skrev innan är viktig.
Lycka till!

Hej!
Jag skulle behöva hjälp med ett schema. Jag ska få ner vikten på min häst, och få upp den i kondition. men det viktigaste: JAG MÅSTE FÅ HENNE ATT TYCKA DET ÄR KUUL!
Så nu undrar jag, vad ska jag göra/Träna, vilken dag?

Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag:
Fredag:
Lördag:
Söndag:

Så, skriv nu! Vad är bra, och lagom?:bump:

Variera med låååånga lugna turer och korta energiska/explosiva turer där det händer nåt nytt hela tiden :) Variera att rida ut och på ridbanan,men sitt inte och nöt in samma sak hela tiden om du rider på ridplan ifall hästen inte gillar att vara där. Gör det du känner att hästen tycker är roligt. Långa turer är ju bra för att bygga upp konditionen, även klättring för att bygga muskler osv.

Rid ut med folk, ha race med hästarna. Longera/tömkör kan du också göra, så hästen inte behöver ridas jämt utan även få arbeta utan ryttare. Löshoppa eller hoppa med ryttare :) rida över bommar.

Intervallträning är bra, tex tölt-halt-rygga-tölt osv. Går även med andra kombinationer och gångarter :) Det brukar dom bli piggare av för att dom måste koncentrera sig på vad det är du vill osv. Dom blir även mer känsliga för hjälperna och mer lyhöra.

Träna galoppfattningar, galoppera bara en liten bit, bryt av och sen fatta galopp igen, det brukar de gilla :)

Hästen måste även få tid för vila, det är då hästen vilar som musklerna byggs upp osv. Utan vila inga muskler!

Kom ihåg att både hästen och du måste ha roligt hela tiden :)
Lycka till!

Måndag: Ut å rejsa med andra hästar =)
Tisdag: Longera
Onsdag: Vila
Torsdag: Klättra
Fredag: Ridpass på ridbana , med intervaller i högt tempo , varva ner , högt tempo varva ner .
Lördag: Vila/ rid ut
Söndag: Klättra

Om hästen och ryttaren tycker det är kul är ju hoppning och löshoppning en jätte bra grej :D

Jag brukar lägga upp träningen så att jag rider varannan dag, då gäller det såklart att rida mer intensivt så hästen bygger muskler de dagar den inte motioneras, en vilodag kan man byta ut mot en lång skritt, longering, eller ett till ridpass.
Sen måste man ta i beaktande att alla hästar inte kan stå på fri tillgång om de ska kunna hålla hullet, mitt förra sto hade jag fått motionera ihjäl & det hade ändå inte hjälpt för att hålla henne i måttligt hull om hon gått på fri tillgång.
Men islandshästar samlar ju på sig till hösten så att de ska ha mer hull & det är kanske inte så viktigt att få hästen i perfekthull nu i februari så träna hästen & se vad som händer.

Jag kör så här just nu med Loftur eftersom vi både ska bygga kondis och muskler efter hans bogskada och flera månaders vila. Satte igång honom i okt-nov med skrittmotion 5 dgr/v, först 20-30 min sen successivt mer och mer. Vilade över jul och nyår med bara massage/stretching och promenader för hand. Han är nu kontinuerligt riden sen i början av januari och vårt träningsschema ser fn ut så här. Han är hingst med en hel del vilja/power och har stort behov av att göra nåt i stort sett varje dag. Varje ridpass ligger på 40 min till 1½ timme och alltid med 10 min skritt först o sist.

Mån: Gångartsträning på bana. Börjar/avslutar ute i skogen
Tis: Markarbete vid handen
Ons: Skogen. Gångarter, bärighet, tempoväxlingar. Mkt tempo!
Tors: Vila
Fre: Dressyr. Börjar/avslutar i skogen
Lör: Longering, tömkörning eller markarbete vid handen. Ibland klättring i terrängen i övervägande skritt.
Sön: Skogen. Se onsdag...

hej,

Jag har skrivit i en annan tråd, "för tjock" tror jag den hette, kanske lite mer gällande att gå ner i vikt. men jag tycker detta hänger ihop lite om jag tänker på hur min islandskille betér sig. Efter att han börjat gå ner i vikt, så blev han positivare och gladare på alla sätt.
Han är visserligen en häst med mycket framåtanda redan från början, men innan han började gå ner i vikt och vi kom i gång med ridningen tyckte han inte det var kul, mest irriterad och bara gick på.
Nu när vi kommit igång en del så jobbar jag så här, och det funkar jätte bra för mig i alla fall. (Antal dagar är ungefär, lite beroende på väder och vind)

2 dagars total ridvila i veckan. (ofta måndag och fredag)

2 dagar brukar jag först rida ut i ca 35 min och därefter jobba dressyr på ridbanan. När jag först rider ut försöker jag få honom lösgjord genom trav på lång tygel och så, men även en hel del skritt i rask takt, även det mycket på lång tygel för att lösgöra honom, men han får absolut inte gå och dra benen efter sig för det.

1 dag enbart "hårt" arbete på ridbanan, en hel del på volt, arbetar honom i form, öppna, sluta, ställa, serpentinbågar, skänkel vikningar osv, osv....

2 dagar som jag rider ut, då försöker jag tänka på att inte jobba honom så mycket för att få honom i form, utan mer konditionsträning och gångartsträning. Mycket trav ena dagen, mycket tölt med många töltstarter nästa dag. Han är femgångare och har en tendens att ramla mellan trav och tölt därför försöker jag att träna dessa på olika dagar än så länge. Dessa två dagar försöker jag komma i håg att låta honom gå i sin form en hel del, inte "bråka" för mycket med honom.

Förrutom dessa ridpass jobbar jag alltid på ledarskapet, kontakten mellan oss när jag hämtar honom från hagen, i stallet, innan jag hoppar upp och rider .... men blandar gärna i en hel del "bus" också, tex i hagen tar jag i bland med några morötter och "leker tafatt" med honom så han följer mig i snäva svängar, fram och tillbaka osv. Står en stund och bara småpratar med honom kliar lite och försöker att inte ha för bråttom.
Tror det på marken också är viktigt för att bygga upp en positiv relation och få en glad häst. Det har lyckats för mig och vi hade riktiga problem i början, han kastade sig för små saker i skogen och stack, kunde inte stå still i stallet, allmänt stressad och hoppig, kastade sig för minsta lilla när jag tex ledde honom från hagen.... Allt, eller nästan allt är borta nu och i samband med det går ridningen bättre och han har blivit mysigare på alla plan att hålla på med.
Jobba på och tänk på att variera ridningen för att få en glad häst. Lycka till!!:)

Man kan ju göra allt möjligt.. de finns mkt att välja på, men uteritter är mkt uppskattat av hästarna, om ni har tillgång till paddock, kan man longera/lös longera/löshoppa och så kan man ju tömköra...

Göra olika NH övningar tycker hästarna åxå är kul.., men gör inte samma sak 2 dar i rad om hästen blir uttråkad lätt.. Variera så mkt det går=)

så här rider jag ungefär!:rofl:

måndag rida i skogen ca 1-2 timmar.

tisdag träna gångarterna på banan.

onsdag vila!

torsdag klättra, rida ut.

fredag longera,tömköra.

lördag rida på banan tex,hoppa.

söndag rida ut.

Måste bara fråga ni som låter era hästar ha vila flera dagar i veckan, varför ni har det så? Gör ni nånting annat med hästen dom dagarna?

Enda anledningen jag skulle kunna tänka mig att låta hästen stå så mycket är om den har stor hage och är väldigt aktiv i den. Hästar är ju skapta för att röra sig mycket och om man tittar ur konditions och träningssyfte så ska ju hästen helst aktiveras fysiskt på något sätt varje dag, om man inte rider så kanske man kör eller longerar eller löshoppar eller något liknande.

Man behöver ju inte träna varje dag men att hästen i alla fall ska röra sig i "rastande" syfte tycker jag är en självklarhet. Det är då som grundkondtitonen byggs upp. Även gamlingar mår oftast bäst när dom motioneras.

Måste bara fråga ni som låter era hästar ha vila flera dagar i veckan, varför ni har det så? Gör ni nånting annat med hästen dom dagarna?

Enda anledningen jag skulle kunna tänka mig att låta hästen stå så mycket är om den har stor hage och är väldigt aktiv i den. Hästar är ju skapta för att röra sig mycket och om man tittar ur konditions och träningssyfte så ska ju hästen helst aktiveras fysiskt på något sätt varje dag, om man inte rider så kanske man kör eller longerar eller löshoppar eller något liknande.

Man behöver ju inte träna varje dag men att hästen i alla fall ska röra sig i "rastande" syfte tycker jag är en självklarhet. Det är då som grundkondtitonen byggs upp. Även gamlingar mår oftast bäst när dom motioneras.

Det där har jag också funderat lite över. Min häst vilade förut 2 dagar i veckan, men det var mest för att jag jobbade så länge på dagarna då och inte hann åka ut till stallet. Nu vilar han ca 1 dag istället. Mest för att han ska få vara ifred någon dag utan att jag håller på med honom.
Vill man bygga muskler på en häst så måste ju hästen vila emellanåt, då det är just när hästen vilar som musklerna byggs upp. Annars hinner aldrig musklerna återhämta sig något. Men i konditionssyfte osv så ska man röra på hästen på nåt vis varje dag egentligen, om dom inte springer runt och leker i hagen hela dagarna vill säga :)

Jag har två hästar i lösdrift och de motionerar varandra i en hage med blandad terräng.

Hur mycket de vilar beror lite på hur hårt vi arbetar, men jag tycker att det är självklart att en häst ska få vila från arbete dagen efter ett hårt pass, för som Gauti skriver är det vid vila man bygger muskler.

De vilar åtminstone två dagar i veckan men det blir väl inte samma typ av vila som en stallhäst eftersom de får röra sig hur mycket de vill.:)

Jag rider varannan dag. Främst pga tidsbrist då jag är medryttare. Hästen (islandshäst) går i hage med rejält vindskydd dynget runt, och kan alltså motionera sig själv dygnet runt i hagen :) Dessutom passar varannandagsridning nivån på min ridning just nu. Inte särskilt krävande.

oj de flesta här verkar träna antingen varannan dag eller 5-6 dagar/vecka...alltså rätt hårt.

med min häst gör jag just nu såhär:
mån: markarbete, longering, klättring vid hand eller tömmkörning tex
tis: Ledig
ons:körning(ca 1,5-2 timmars långkörning för vagn min mamma brukar åka med då med så det blir extra "last":)) mkt bra träning
tors:ridning ett kortare pass antingen ut eller i paddock ca 40min
fre: oftast e han ledig här.
lör: ridning oftast själv med hunden som sällskap vi hoppas kanske eller hittar på lite allt möjligt för att det ska bli så varierat som möjligt.
sön: uteritt med en kompis ca 1-1,5 timme

och varannan vecka är han ledig fredag-sön(ibland rids han av en annan tjej söndagen då när jag e borta)

Okej, har kanske några förslag :P Det beror ju såklart hur utbildad din häst är, men du kan ju alltid testa:

Måndag: Dressyr, kanske fokusera på en gångart, takt eller formen?
Tisdag: Uteritt, testa att gå av stigen nån gång, rid bland träd och mossa. variera med att rida länge, eller korta turer. Stanna och fika en stund, bada med hästen, eller longera den i en glänta?
Onsdag: Gå en runda ute i skogen, ta med hästen, sätt upp några naturhinder längs med stigen, ev. göra en liten bana, och sen hoppa?
Torsdag: Skaffa selar, tömkör hästen, det vinner man mkt på. Vill du satsa kan du ju köpa en billig vagn och köra hästen en gång i veckan.
Fredag:Rid lite barbacka i paddocken. Ta av tränset och försök med bara grimman (om hästen är pålitlig). Annars kan du lägga upp pressenningar, stockar, hinder och allt möjligt som hästen kan gå igenom. Det ger dom en chans att tänka till. Man kan lära dom trix, spansk skritt, buga, lägga sig mm.
Lördag: Rid ut en grupp med hästar på en kort/lång runda. Om din häst är lite slö av sig kan du låta din häst "vinna" och komma före de andra när ni galopperar.
Söndag: Vilodag, gå en kort runda med hästen i skogen, undvik den riktiga stigen, gå i den "rediga" skogen. Eller skritta en låång runda en timme.

Detta var lite av mina idéer :smirk: Såklart är det svårt att variera så mkt, men det handlar om hur mkt man själv har tid med och orkar.
Hoppas det går bra med din pålle :D

My mom, som rider vår pålle nu för jag ligger hemma i hjärnskakning tralalalalala, gjorde tsm med hennes privattränare ett schema.
måndag: uteritt
tisdag: ridning i paddock med fokus på gångartsväxlingar
onsdag: uteritt
torsdag: Hoppning lr uteritt
Fredag: Klättring i skog (som är jättebra träning och superkul!)
Lördag: Dressyr i Paddock
Söndag: Vila

Hoppas d ger dig lite idéer :)
Lycka till!!
With Love
Celine

Måndag: Liten skogstur
Tisdag: vila
Onsdag: strandtur
Torsdag: Vila
Fredag: Backar
Lördag: Vila
Söndag: Strand eller Skogstur xD

Jag föreslår att rida med en annan också min ponny blir galen när han är med andra hästar och är jätte glad :D

Såhär ser mitt schema ut. Varierar lite från vecka till vecka. Min häst är 7 år vilar ca varannan dag för att bygga upp sig och låta musklerna återhämta sig.

Måndag:

Vila (promenad)
Tisdag:
Dressyr
Onsdag:
Uteritt
Torsdag:
Vila (promenad)
Fredag:
Dressyr
Lördag:
Vila (promenad)
Söndag:
Markarbete/Hoppning

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 264
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
711
Senast: tara
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 217
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kalla hamburgare
  • Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur