Sv: Varierad ridning!
hej,
Jag har skrivit i en annan tråd, "för tjock" tror jag den hette, kanske lite mer gällande att gå ner i vikt. men jag tycker detta hänger ihop lite om jag tänker på hur min islandskille betér sig. Efter att han börjat gå ner i vikt, så blev han positivare och gladare på alla sätt.
Han är visserligen en häst med mycket framåtanda redan från början, men innan han började gå ner i vikt och vi kom i gång med ridningen tyckte han inte det var kul, mest irriterad och bara gick på.
Nu när vi kommit igång en del så jobbar jag så här, och det funkar jätte bra för mig i alla fall. (Antal dagar är ungefär, lite beroende på väder och vind)
2 dagars total ridvila i veckan. (ofta måndag och fredag)
2 dagar brukar jag först rida ut i ca 35 min och därefter jobba dressyr på ridbanan. När jag först rider ut försöker jag få honom lösgjord genom trav på lång tygel och så, men även en hel del skritt i rask takt, även det mycket på lång tygel för att lösgöra honom, men han får absolut inte gå och dra benen efter sig för det.
1 dag enbart "hårt" arbete på ridbanan, en hel del på volt, arbetar honom i form, öppna, sluta, ställa, serpentinbågar, skänkel vikningar osv, osv....
2 dagar som jag rider ut, då försöker jag tänka på att inte jobba honom så mycket för att få honom i form, utan mer konditionsträning och gångartsträning. Mycket trav ena dagen, mycket tölt med många töltstarter nästa dag. Han är femgångare och har en tendens att ramla mellan trav och tölt därför försöker jag att träna dessa på olika dagar än så länge. Dessa två dagar försöker jag komma i håg att låta honom gå i sin form en hel del, inte "bråka" för mycket med honom.
Förrutom dessa ridpass jobbar jag alltid på ledarskapet, kontakten mellan oss när jag hämtar honom från hagen, i stallet, innan jag hoppar upp och rider .... men blandar gärna i en hel del "bus" också, tex i hagen tar jag i bland med några morötter och "leker tafatt" med honom så han följer mig i snäva svängar, fram och tillbaka osv. Står en stund och bara småpratar med honom kliar lite och försöker att inte ha för bråttom.
Tror det på marken också är viktigt för att bygga upp en positiv relation och få en glad häst. Det har lyckats för mig och vi hade riktiga problem i början, han kastade sig för små saker i skogen och stack, kunde inte stå still i stallet, allmänt stressad och hoppig, kastade sig för minsta lilla när jag tex ledde honom från hagen.... Allt, eller nästan allt är borta nu och i samband med det går ridningen bättre och han har blivit mysigare på alla plan att hålla på med.
Jobba på och tänk på att variera ridningen för att få en glad häst. Lycka till!!