Varierad ridning under vinterhalvåret?

danilo

Trådstartare
Nu är det dags att langa fram era bästa förslag på varierad ridning och varierade aktiviteter från marken som man kan göra för att hålla hästan i trim under vinterhalvåret.

Kanske är det någon mer än jag som tycker att det är lite drygt när det är mörkt? Om jag talar för mig själv så rider jag inte ut lika långa turer, har inget ridhus och blir därför lite begränsad. Så ge gärna bra idéer så hjälps vi åt att hålla uppe motivationen :)
 
Sv: Varierad ridning under vinterhalvåret?

Här blir det mest bara promenader i skogen så länge snödjupet inte överstiger 130 cm...vilket det gjorde i februari, då hade vi 150 cm och det gick verkligen inte att komma ut och vi hade fullt upp med att försöka få fram stängsel med hjälp av snöslungan:crazy:. I skrivande stund är snödjupet endast 40 cm och det är mycket bra för träning. Behövs inte så långa pass då utan det brukar bli någon timme max. Nu bor jag i en vacker bygd så det är alltid givande att strosa runt i omgivningarna och ibland möter jag någon i skogen till fots eller till häst.
 
Sv: Varierad ridning under vinterhalvåret?

Från marken, hur tänker du då? Har du någon yta att träna på? I syfte att motionera, stimulera skallen, eller för sin egen skull att man ska kunna göra något med sin häst?

Själv begränsar jag mig alldeles för mycket på vintern just när det gäller att variera, försöker kompensera för det genom att emellanåt pulsa i snö när tillfälle finns och göra lite trickträning eller annat hjärnstimulerande (mest för min egen skull! ;) ) de gånger det riskerar att bli väldigt lite gjort eller väldigt enformigt ridmässigt. Allmänt pyssla med hästen för det tror jag dom uppskattar, bygger band, när det inte faller sig naturligt av att man pysslar innan ridningen.

Har man någon vettig yta att hålla till på, kanske någon hage eller stallplan eller dylikt med ok underlag, så är det ju roligt att miljöträna eller öva sig på kommunikationen, leka med pållen. Endast fantasin sätter begränsningarna! :) Men då tycker jag det är perfekt att just känna att man "leker" alltså inte gör det så seriöst och prestationsinriktat, det blir ofta så mycket seriöst och prestation inom det man gör till vardags.
 
Sv: Varierad ridning under vinterhalvåret?

Ja just nu är det ingenting alls i stort sett, utom när jag o en kompis har tid o ork att lasta o åka till ridhuset.

Ridbanan hemma: blank is, man skulle kunna åka skridskor om det inte vore så knöggligt. Skogen hemma: full med nedfallna träd och läskiga lutande träd, efter stormen. Stora fältet nedanför stallet: OK, men för att komma dit måste man ta sig utför en brant backe som är blank is så det är det bara att glömma. Vägarna runt stallet: isiga och förrädiska, fulla med nedfallna avhuggna träd, tunga fordon som lyfter o har sig o gubbar som kör motorsåg, gissa om tant gillar sånt :crazy::eek:

Är något frustrerad :(
 
Sv: Varierad ridning under vinterhalvåret?

när jag skriver från marken så tänker jag allt möljigt från promenader till aktivering av hjärnan för pållen, för att åtminstone känna att man gör någonting :)

till alla: ja jisses, det är nog så att man blir lite begränsad i mörkret och under vintern. men det är kul att höra om folk som ger sig ut i ur och skur, då blir jag lite mer motiverad att banne mig göra det jag med. och det går ju, bara man ger sig fan på det ;D


jag kom på ett tips förresten, det finns en väldigt bra pannlampa från j*la för ca 300 kronor, lyser upp ca 50 meter. årets bästa inköp för min del!
 
Sv: Varierad ridning under vinterhalvåret?

Jag har pannlampa, det är jättebra! Fastän jag har ridhus har jag inte varit inne där mer än max 2ggr denna hösten. Så länge det är mjukt i marken vill jag rida utomhus :)
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 154
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 512
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp