Vargtänder?

F

fnillson

Min femåring har små bulor som tyder på att vargtänderna är på väg. Jag vet att man på dom flesta travare tar bort dom men nu undrar jag hur ni gör/har gjort?

Berätta!

Sv: Vargtänder?

Hejsan.
Jag åkte till vet som gav henne lungnande och knackade loss dom.
Men helst ska man väl åka till en riktig tandläkare om man har möjlighet. Det är ju lätt hänt att flisor blir kvar och då har dom ju problem i munnen i vikket fall som helst.
Men vargtänderna brukar komma tidigare än vid 5 år ålder. Har ett kallblod och henne tog vi vargtänderna på när hon var 2.
Lycka till

En vet kan mycket väl göra det på riktigt sätt o hävla istället för att knacka loss dom.
Det är enligt lagen bara en veterinär som får avlägsna vargtänder!!
PL

Jag kanske uttryckte mig lite klumpigt i frågan, förlåt :(

Jag vet hur man bär sig åt när man vill ha bort dom men frågan är behöver man alltid det? Varför/varför inte?

Min häst har en vargrand som tandläkar"vet" inte trodde det skulle vara några problem med om vi inte tog ut den.
Men nu ska vi göra det ändå för att hon haft så många andra problem.

Vi tar numer alltid bort dem innan hästarna vänjs vid bett. Tog bort en vargtand på en äldre häst och märkte en avsevärd skillnad. Hon blev mycket lugnare i munnen efteråt.

Min islandshäst hade vargtänder. Tandläkaren kom ut till oss och drog bara ut dom.
Utan bedövninge ller något. det gick kanonbra. han sa att oftast gör sprutan med bedövning lika ont som att dra ut dem på en häst, eftersom vargtänderna är så små.

Jag köpte en häst för 1½ år sedan, på besiktningen hittade dom vargtänder som den veterinären inte tyckte skulle vara några problem. Han var jättejobbig att rida slet tag i tyglarna och bara sprang. Sen blev han sjuk av en annan anledning och fick åka till uppsala för munhåleundersökning då han hade en misstänkt rotspetsböld, då drog dom ut vargtänderna samtidigt. När han sedan började ridas igen var det där ryckande i tyglarna helt borta, han var mjuk och fin i munnen och mycket lugnare att rida. Så nog tror jag att vargtänderna orsakde en hel del obehag för honom...... hädanefter drar jag ut dom direkt om jag får någon mer häst med vargtänder....

Ajda skrev:
Min islandshäst hade vargtänder. Tandläkaren kom ut till oss och drog bara ut dom.
Utan bedövninge ller något. det gick kanonbra. han sa att oftast gör sprutan med bedövning lika ont som att dra ut dem på en häst, eftersom vargtänderna är så små.
Antagligen sade din "tandläkare" så eftersom han inte kunde bedöva!!
(eftersom han tydligen inte varken var veterinär själv eller samarbetar med nån så har han inte tillgång och befogenhet till att varken att ge lugnande eller lokalbedövning ..)
Vargtänder kan faktiskt ha stora rötter oxå så hans uttalande var väl inte spec intelligent..han kan ju inte veta före hur hästen reagerar heller..

Hos den seriöse Tandläkare jag åker till på klinik, där får hästarna först lugnande, sen lokalbedövning vid själva vargtanden.
Att arbeta med en "vaken" häst innebär stora risker för alla parter,en häst kan reagera blixtsnabbt och skadas i onödan även om tandläkaren påstår sig vara "hästmänniska" eller att "hästen är snällast i världen".
Det räcker med ett kast med huvudet och hästen får skador i munnen helt i onödan..
När jag var ung och mindre kunnig hade jag ute en tandläkare som "åkte runt med en hink",han tog bort vargtänder utan bedövning vilket resulterade i att min häst blev huvudskygg ett bra tag därefter och fick fobi mot att nån petade i munnen..nu vet jag bättre och skulle aldrig låta nån behandla min hästs tänder i ett mörkt stall utan tillgång till dels bra utrustning,ljus och framför allt kunnig tandläkare med omdöme!!

Ingen kritik till dig , men tänk efter före vem ni släpper in i era hästars munnar,det finns folk som gör mer skada än nytta därute,att de själva är "stora i käften" innebär inte att de gör ett bra jobb med hästens tänder..snacka går ju.. :eek:

Är det sant??! :eek: Inte ens en hästtandläkare som gått utbildning? (usa) Jag vet att han inte får ge lugnande, det har han sagt att vet kommer och gör vid behov (vid raspning alltså) men får han inte ta vargtänderna?

Sedan.. en dum fråga... hur ser jag om hästen har vargtänder? Har en femårig kallblodstravare som är lite småkinkig att tränsa...just att ta bettet alltså.

peter_lundin skrev:
En vet kan mycket väl göra det på riktigt sätt o hävla istället för att knacka loss dom.
Det är enligt lagen bara en veterinär som får avlägsna vargtänder!!
PL

Nej han får definitivt inte dra vargtänder.
Vargtänder är små tänder som sitter precis fraför den första riktiga kindtanden.
PL

Jag tog bort vargtänder på klinik hos veterinär med erfarenhet av hästmunnar.

Han sa att pga tryck på vargtänderna hade hästen tryckt bettet snett vilket hade resulterat i onormal slitning av en annan tand. Märkte stor skillnad i ridningen sen, och ska på återbesök i augusti för att kolla att allt utvecklats som det ska.

Så ta bort vargtänderna tycker jag, så utesluter man iaf en sak som kan orsaka besvär.

Jag tog bort de på min häst när jag köpte honom som 8-åring då en equiterapeut ansåg att den gjorde ont på min häst, så han fick spänningar i kroppen. Han har aldrig varit dum i munnen varken före eller efter, men blev kanske lite snällare att rida. Gjorde det på en klinuik jag blev rekomenderad just med detta och han fick lugnande och lokalbedövn har jag för mig. Rätt smidigt ingrepp, hade hackamore nån vecka sen bara.

man kan knacka bort om om man gör det i ett tiigt staium ca 2 års åler å är om oftast lite mjukare vilket göratt hela roten örjer me annars rekomeneras ju att operara bort dom för å om är älre har om ju rotat sig orentligt och ärsvåra att knacka bort + att et otast blir kvar rester sominte alls är bra.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 133
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama