Hogstorp

Trådstartare
är det någon här som vet lite mer om vargtänderna?
har fått höra i alla år att det rä bäst att ta bort dem eftersom de gör mer skada än nytta.
pållan jag och mamma har behöver raspa rina tänder 2 ggr per år.
så i höstas när det var dags såg veterinären en liten liten vargtand men hon sa att den var så liten så det var inget att göra åt det.
pållan har alltid varit lite tung i munnen, gärna velat dra osv.
sen nu i år när en annan vet. raspade tänderna, så såg han den här lilla lilla vargtanden, och drog ut den. han sa att den måste bort.
och så gav han oss bett förbud i några veckor för att såret skulle läka. till saken är pållan dräktig så nu efter några veckors bettförbud går hon inte att rida längre, hon ska föla när som helst...

så min fundering, och förhoppning, är att hon är bättre i munnen den dag jag kan börja rida efter fölningen igen.

vad tror ni?

Sv: vargtand

är hon bättre efter fölningen så kan du väl börja rida igen...veterinären tyckte väl den hade vuxit så att det va bäst och ta bort den.Mvh/Ida

Du får svaret när du börjar rida igen! Det går ofta inte att säga hur mkt en vargtand stör förrän man tagit bort den.
PL

Det bästa är att man tar bort tänderna innan man märker nått... Har dock inte gjort de på min 5 åring.. men inga symptom har ja märkt. Men har fått rådet att INTE raspa tänderna på hästar? för i längden är dt inte bra? mitt Varmblod fick problem tillslut. hon fick tandvärk. Har haft henne i snart 8 år å hon e 16 så ja fick höra att inge mer tandvård för hennes del. å 5 åringen ja har ska ja låta bli att rota i munnen för de är de bästa tydligen..

Mvh Christin:p

Min lilla 4-åring drog ut en vargtand förra året, lika bra sa veterinären, så slipper hon få ont av den.....å den var så liten, tanden...;)

Christin J skrev:
Det bästa är att man tar bort tänderna innan man märker nått... Har dock inte gjort de på min 5 åring.. men inga symptom har ja märkt. Men har fått rådet att INTE raspa tänderna på hästar? för i längden är dt inte bra? mitt Varmblod fick problem tillslut. hon fick tandvärk. Har haft henne i snart 8 år å hon e 16 så ja fick höra att inge mer tandvård för hennes del. å 5 åringen ja har ska ja låta bli att rota i munnen för de är de bästa tydligen..

Mvh Christin:p

har du fått råd att INTE raspa tänderna? nånsin? av vem då?
min pålla får väldigt vassa kanter, hon hade bitit sönder sig helt om vi inte raspade henne...
visst, en gammal häst är inte bra att raspa för mycket eftersom deras tänder inte växer, men din 5 åring? har inte hört på maken...

Svar nej, vargtänder blir mindre desto mer de slits ner.Eftersom det inte finns nån egentlig plats i hästen mun för ett bett så betyder det att har hästen vargtänder ligger bettet o nöter mot dem.När det har nött nog länge blir de mindre o det blir en inflammation i hästens tandkött som gör ont.Så har hästen vargtänder ska de ut.

Liknande trådar

Hundhälsa Har en liten bichonblandning på 8 1/2 år som jag nu ikväll hittade en lös tand på när jag borstade hennes tänder. Sist jag var hos...
Svar
12
· Visningar
2 036
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 369
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka