Vargattacken på Kolmården (utbruten från Vad gör vi? Del CXLVIII)

Var på kolmården för 13(?) år sen när vi läste en liten etologikurs på gymnasiet.
Då fick vi gå in till vargarna kommer jag ihåg, man fick inte ha några lösa föremål på sig, så som mössa/keps/halsduk eller annat som vargarna kunde få tag på. Tror de var 2 guider med och vi fick bara klappa vargarna om de kom nära av sig själva.
Jag var där för nästan 20 år sen, och det var samma grej då. Väldigt lugnt och stillsamt, guiden sa ungefär att om vargarna fick tag i något löst föremål så tänkte inte hen försöka ta tillbaka det, det var vargarnas då. Djuren fick komma till oss och inte tvärtom, har ett foto nånstans av en varg som pussar mig i ansiktet medan jag kliar den. En annan la sig ner hos oss och ville bli klappad. Långt ifrån hur det verkar ha blivit senare.
 
Var på kolmården för 13(?) år sen när vi läste en liten etologikurs på gymnasiet.
Då fick vi gå in till vargarna kommer jag ihåg, man fick inte ha några lösa föremål på sig, så som mössa/keps/halsduk eller annat som vargarna kunde få tag på. Tror de var 2 guider med och vi fick bara klappa vargarna om de kom nära av sig själva.
Blir nyfiken, hur var det? Var det läskigt, kändes det som hundar, kom de fram?
 
Fast att säga att arten är hotad och har smal avelsbas genmässing stämmer ju här och går lätt att lösa genom att hämta blod utifrån då arten inte lider av smal avelsbas eller hotad öht.
Fast det har man ju försökt? Det var väl någon rysk varghona man försökte släppa ut i Sverige, som vandrade tillbaka hem till sitt eget revir i Ryssland.
 
Blir nyfiken, hur var det? Var det läskigt, kändes det som hundar, kom de fram?
Nu har jag inte varit i Kolmården, men jag har varit i USA hos en person som hade en varg hemma i ett stort hägn på bakgården. Det var som en märklig hund. Inte samma kroppspråk och lite avvaktande, men mycket som en hund också. Men de gick koppelpromenader och de hade med den ut på vandringar så den verkade ändå fungera rätt så bra.
 
Blir nyfiken, hur var det? Var det läskigt, kändes det som hundar, kom de fram?

Jag var där - 99 eller - 00. Vi var en grupp på 8-10 pers och två eller tre skötare. Instruktionerna var att absolut inte ta med något av päls (typ vantar), hålla oss på avstånd och låta vargarna komma fram om de ville, och att vara beredda på att direkt gå ut ur hägnet om besöket måste avbrytas.

Vargarna var fascinerande, på det sätt att det är tydligt att de inte är vanliga hundar. I interaktionen med oss betedde de sig faktiskt mer som man tänker sig en främmande katt ute. 😅 De var nyfikna, kom fram, flera av dem ville bli klappade, men de var också snabba med att glida undan om någon var lite för mycket för dem. Några låg en bit bort och tittade på oss, några var helt klart mer intresserade av närkontakt. Skillnaden jag upplevde jämfört med hundar generellt är att de inte på något sätt var tillgängliga för någon av människorna. De som var kontaktsökande var det utan att söka bekräftelse från någon människa, om det är en begriplig beskrivning? De var intresserade av oss för att något hände i deras värld, men inte för att de såg oss som den som kan påverka världen.
 
Jag var där - 99 eller - 00. Vi var en grupp på 8-10 pers och två eller tre skötare. Instruktionerna var att absolut inte ta med något av päls (typ vantar), hålla oss på avstånd och låta vargarna komma fram om de ville, och att vara beredda på att direkt gå ut ur hägnet om besöket måste avbrytas.

Vargarna var fascinerande, på det sätt att det är tydligt att de inte är vanliga hundar. I interaktionen med oss betedde de sig faktiskt mer som man tänker sig en främmande katt ute. 😅 De var nyfikna, kom fram, flera av dem ville bli klappade, men de var också snabba med att glida undan om någon var lite för mycket för dem. Några låg en bit bort och tittade på oss, några var helt klart mer intresserade av närkontakt. Skillnaden jag upplevde jämfört med hundar generellt är att de inte på något sätt var tillgängliga för någon av människorna. De som var kontaktsökande var det utan att söka bekräftelse från någon människa, om det är en begriplig beskrivning? De var intresserade av oss för att något hände i deras värld, men inte för att de såg oss som den som kan påverka världen.
Jag minns någon studie som gjordes för hundra år sedan typ där man gav varg och sen även hund problem att lösa. Vargarna, som ändå var uppfödda i fångenskap och vana vid människor, löste problemet helt själva. De övervägde liksom inte att be människan om hjälp. Men hundarna vad om hjälp av människan.
För mig är det rätt talande.
 
En elev jobbade på större djurpark som ansvarig för annat djurslag. Det är ju en liten värld och man känner ofta folk även på andra Zoo. Enligt hen var inte direkt någon vettig djurskötare förvånad över vargattacken. Det hade varit en del incidenter innan detta. Och man hade inget bra tänk i behandling av djuren, hur de levde och säkerhet för djurskötarna. Det var mkt okunskap och om jag inte minns fel även okunskap hos ledande positioner.
Enligt hen och dennes vänner som jobbat på Kolmården innan och under den här perioden hade det förmodligen gått att förhindra olyckan.
 
Jag minns någon studie som gjordes för hundra år sedan typ där man gav varg och sen även hund problem att lösa. Vargarna, som ändå var uppfödda i fångenskap och vana vid människor, löste problemet helt själva. De övervägde liksom inte att be människan om hjälp. Men hundarna vad om hjälp av människan.
För mig är det rätt talande.
Det finns rätt många jätteintressanta videos i ämnet på youtube, bland annat med "pektricket" men också med hundvalp som leker med vargvalp, som verkligen visar skillnaden så tydligt!
 
Enligt hen och dennes vänner som jobbat på Kolmården innan och under den här perioden hade det förmodligen gått att förhindra olyckan.
Sådär upplever jag dock att mycket är i samhället. Någon behöver bli påkörd för att hastigheten ska sänkas förbi skolor. Någon behöver gena över bangården och kliva upp på taket på ett tåg och dö, för att stängsel och varningsskyltar ska komma upp. Fångar inom Kriminalvården behöver rymma för att ledningen ska se till så att det finns tillräckligt med personal och rätt rutiner, osv osv.

Och efter en olycka höjer man säkerheten och alla är alerta och följer rutiner. Men ju längre tiden går utan olyckor och incidenter ju mer slappnar personalen av och skiter i rutinerna. Tills det händer någonting igen för då höjs allting upp igen och det kommer nya rutiner, nya hjälpmedel och en massa handlingsplaner.
 
Fast att säga att arten är hotad och har smal avelsbas genmässing stämmer ju här och går lätt att lösa genom att hämta blod utifrån då arten inte lider av smal avelsbas eller hotad öht.

Det är inte så lätt att hämta blod utifrån. Idag kommer nytt blod in genom att vargar rör sig över nationsgränser. Många vargar dör på vägen.

Att direkt inplantera varg med nytt blod är en så laddad fråga att absolut INGEN vågar viska det.
 
Fast det har man ju försökt? Det var väl någon rysk varghona man försökte släppa ut i Sverige, som vandrade tillbaka hem till sitt eget revir i Ryssland.

Hon hade vandrat in i Sverige på egen hand. Däremot försökte vi flytta på henne då hon vandrat till ”oönskat område” men hon sökte sig tillbaka. Vilda djur kan liksom inte flyttas hur som helst. Deras behov möts inte alltid av de områden vi tänker att de ska klara sig i.

Det är egentligen helt sjukt hur vi har bestämt att vargen inte får etablera sig på halva Sveriges yta. Det är i praktiken väldigt liten yta vi tycker att vargen ska leva i då en rätt stor del av den tillgängliga ytan utgörs av områden som de inte alls ska leva i, typ tätorter.
 
Jag minns någon studie som gjordes för hundra år sedan typ där man gav varg och sen även hund problem att lösa. Vargarna, som ändå var uppfödda i fångenskap och vana vid människor, löste problemet helt själva. De övervägde liksom inte att be människan om hjälp. Men hundarna vad om hjälp av människan.
För mig är det rätt talande.
Jag har sett någon video där de demostrerade just detta för länge sen, om jag minns rätt sa de också något i stil med att vargar blir vuxna, medans hundar är mer som en valp hela livet.

Tyckte det var väldigt intressant att få se hur olika hund och varg faktiskt beter sig i sådana situationer.
 
Jag och en grupp familjemedlemmar var på Kolmården ganska exakt ett år innan dödsolyckan hände.

Vet inte hur länge en grupp normalt betalar för för att vara inne i varghägnet men jag vet att vi avbröt tidigare.

De flesta av oss vana vid djur "i allmännhet", hästar, kor, får, hundar, katter mm... det går ju inte att jämföra med en grupp vargar men jag vill nog säga att man har en känsla för djur och "gruppdynamik".

Allt var bra i början och vi var där inne i över en halvtimme i alla fall men sedan var det fler av oss som inte kände oss trygga längre. Någonting hade ändrats, vibbar i luften. Så vi var några som ville gå ut ur hägnet och det bestämdes att alla gick ut.

Vi hade en guide med oss. Han sa att han var tvungen att träffa vargarna varje dag för att bibehålla sin ledarposition (eller vilket ord han valde att beskriva det som). Det gick inte att ta en dag ledigt eller åka på semester och sedan komma tillbaka och tro att man bara kan gå in till dom igen. Om detta är sant vet jag inte.

Jag vet heller inte om vi var inne i samma flock som senare dödade en människa...
 
Det är inte så lätt att hämta blod utifrån. Idag kommer nytt blod in genom att vargar rör sig över nationsgränser. Många vargar dör på vägen.

Att direkt inplantera varg med nytt blod är en så laddad fråga att absolut INGEN vågar viska det.
Att det inte har gjorts innebär inte att det inte går att inplanera nytt blod. Spelar ju ingen roll hur många vargar som vi har i Sverige då det inte ökar den nu snäva genbasen om inte nytt kommer in.
 
Blir nyfiken, hur var det? Var det läskigt, kändes det som hundar, kom de fram?
Till mig kom de aldrig fram, utan några av klasskompisarna lyckades få klappa på någon av vargarna. Tyckte inte det kändes läskigt utan känslan var då ändå rätt lugn. Är rätt länge sen så kommer inte ihåg allt ^^
 
Hört från djurparkskollegor att de va rätt nochalanta på Kolmården när de fick afrikansk vildhund. Att de gick in och ut hursom i hägnet. Tills den dagen då en tik fick valpar. De gick rätt in till henne.. ja man kan väl säga att dom kom jäkligt fort ut igen. :banghead:
 
När man läser incidenterna i FUPen blir jag mörkrädd. Borde ju ha räckt med en av de händelserna för att sluta ta in besökare och sluta gå in till flockarna på det sättet som de gjort. Det märks ju hur snabbt det gått från lite intresserade till "sliter en tröja i hundra bitar". Åtminstone en besökare blev ju riktigt illa biten i benen. Flera gånger verkar man ha fortsatt besöket/gått in igen efter att flocken har betett sig väldigt otäckt.

Jag var där för typ 15 år sen. Det var väl mest som enorma hundar som man inte fick klappa om de inte kom fram men ser faktiskt inget större värde i upplevelsen. Det visar ju inte hur vilda vargar beter sig utan hur vargar i fångenskap beter sig och det är en annan sak.
 
Det är inte så lätt att hämta blod utifrån. Idag kommer nytt blod in genom att vargar rör sig över nationsgränser. Många vargar dör på vägen.

Att direkt inplantera varg med nytt blod är en så laddad fråga att absolut INGEN vågar viska det.

Jag är ganska övertygad om att det skulle finnas ett större stöd för en genetiskt bred stam som går att hålla med lägre antal individer, än som det ser ut i dagsläget.
Hunddjur verkar ju dock tåla hög inavelsgrad, och inte heller vargstammen verkar ju särskilt påverkad av sin höga inavelsgrad.

Den största anledningen till att vargarna dör på vägen är för att de behöver passera stora områden där renskötseln är mer prioriterad. Det är ju också renbetesområden som gör vargrevir olämpliga i större delen av landet.
 
Jag är ganska övertygad om att det skulle finnas ett större stöd för en genetiskt bred stam som går att hålla med lägre antal individer, än som det ser ut i dagsläget.
Hunddjur verkar ju dock tåla hög inavelsgrad, och inte heller vargstammen verkar ju särskilt påverkad av sin höga inavelsgrad.
Mitt citat: Hur tänker du då? Rent praktiskt alltså. Man behöver ju hålla stenkoll på vilka vargar som är acceptabla att skjuta, hur många som finns i varje revir och föds..

Hur går det till idag när man har skyddsjakt av varg? Skjuter man i ett visst område? Kollar man efter om det är en okej varg att skjuta först? Kön?
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 945
Senast: kma
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 427
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 497
Senast: vildeld
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 375
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Svullen pung efter kastrering. Bild
  • Hundbur bil
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp