Jag tänker att hästarna kan låta bli att bry sej om vargar liksom hundar.
men när en varg eller hund blir på jakt och börjar gå på dom, ja då blir det en annan femma för hästen.
En ledigt spatserande tittande kanske nyfiken varg eller hund är inget hot.
Men att börja röra sej runt hästen/flocken med fäst blick och sänk huvud som oavsett är varg eller hund är inte alls så chill längre.
Jag tror att hästarna i regel vet precis vart hotet ligger.
Har de dessutom en varnare i flocken som ser och hör allt så vet de absolut vad de har för hot omkring sej.
Men visst, jag har en loj chill ponny som inte är rädd för fan själv och inte reagerar och har man bara såna i flocken så skulle de ligga rätt risigt till
Kan ju bero på annat vilt i området om häst skulle bli intressant för varg, tror inte man ska vara hur avspänd som helst att 'varg inte tar häst oavsett vad'. Varför skulle de avstå om de är ett lätt byte?
Men tror inte det är något förstahandsval särskilt inte om det finns betydligt lättare mål i området. Hästar är snabba och snabba i fötterna, yviga och redo, bits och attackerar gör de också. De kan slåss och är oftast i flock. En hyfsad jobbig ansträngning och större chans att misslyckas med.
En älg går ofta ensam och är visserligen stor och arg men har kanske inga kompisar som sluter upp.