Enligt den här sidan gör de det. https://www.natursidan.se/nyheter/aven-svenska-vargar-jagar-vildsvin/Varg tar väl knappt några vuxna vildsvin? det är väl nån eftersläntrare till kulting isåfall om de nu kommer åt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Enligt den här sidan gör de det. https://www.natursidan.se/nyheter/aven-svenska-vargar-jagar-vildsvin/Varg tar väl knappt några vuxna vildsvin? det är väl nån eftersläntrare till kulting isåfall om de nu kommer åt.
Enligt den här sidan gör de det. https://www.natursidan.se/nyheter/aven-svenska-vargar-jagar-vildsvin/
De åsnorna är nog större, finns ju åsnor i storlek med D-ponny om inte rent av ännu lite större.Tja, det används ju åsnor som skydd mot angrepp mot varg och dom är inte så mycket större än en Aponny.
Ha ha det står ju det jag skrev- de flesta de tar är kultingar.Enligt den här sidan gör de det. https://www.natursidan.se/nyheter/aven-svenska-vargar-jagar-vildsvin/
Att inte bry sig om är ju dock inte samma sak som att tro att det är samma djur? Jag har inte skrivit att de skrämmer hästar enbart på lukten, jag har skrivit att de knappast lär tro att en varg är en hund pga lukten.Hästar bryr sig inte om enstaka vargar mer än de bryr sig om hundar enligt min erfarenhet. Har haft en som lubbat förbi på vandring precis bakom staketet. Ingen häst reagerade mer än de skulle gjort om det var en hund, dvs de tittade lite. De reagerar mer på annat vilt. Säkert skillnad om det skulle komma en vargflock som uppenbart var på jakt men att en enstaka varg skulle skrämma hästar enbart pga lukten stämmer inte.
Ja? Hur motsäger det det jag skrev?Men det står ju faktiskt så här:
"Över hela världen där det finns varg finns det ofta vildsvin och då ser också vargarna dem som ett potentiellt byte. Det händer att de tar även stora vildsvin men de allra flesta vildsvin som vargar dödar är kultingar på under 25 kilo."
Jag tvivlar inte på att en vargflock kan ta ett vuxet vildsvin. Men det finns betydligt lättare byten!
Ja? Jag har inte skrivit att de tar vuxna vildsvin. Bara att de nog ser vildsvin och kalvar som lättare byte än hästar.Ha ha det står ju det jag skrev- de flesta de tar är kultingar.
Ja? Jag har inte skrivit att de tar vuxna vildsvin. Bara att de nog ser vildsvin och kalvar som lättare byte än hästar.
Nej den sa att vargar tar vildsvin.Din länk sa inget om det.
Nej den sa att vargar tar vildsvin.
Vad är det du dividerar om egentligen? Bråka får du göra med någon annan.Och att det allra vanligaste är att de tar kultingar under 25 kg.
Vad är det du dividerar om egentligen? Bråka får du göra med någon annan.
Sist jag kollade så är vildsvinskultingar fortfarande vildsvin, ingen har jag sagt något om storleken på dem, utom du.Och att det allra vanligaste är att de tar kultingar under 25 kg.
Du får gärna citera var jag har skrivit det.Du hävdar att vargen hellre tar ett vuxet vildsvin än en shettis. Jag säger att jag tror att du har fel. En shettis (eller annan mindre ponny) är förmodligen ett mycket enklare (och mindre dödligt byte) än ett vuxet vildsvin.
Fel jag tog upp det först, inlägg 12.Sist jag kollade så är vildsvinskultingar fortfarande vildsvin, ingen har jag sagt något om storleken på dem, utom du.
Men då kunde du tydliggjort det direkt att du menade bebisar, det är ju givet att de tar vildsvinsbebisar om de kommer åt, alltså om vuxendjuret/djuren inte är för nära, om någon kommit lite avsides, eller om de lyckats finta bort någon på något sätt. I nuläget är varg oerhört försiktiga med vuxna vildsvin, de är dödligt farliga, att din länk som du tog fram visar på att de kan ta vuxet vildsvin säger inget om skicket på det svinet- det kan vara sjukt, påkört, halt osv så det blir ett enklare bytesdjur. Så inget vildsvin-annat en någon ensam liten kulting -är lättare än en shetlansponny vilket jag tror du skrev och ansåg.Du får gärna citera var jag har skrivit det.
Tråkigt att behöva ha hästar inne året runt pga att man inte får skjuta bort vargar.Våra hästar är numera inne nattetid på sommaren förutom enstaka nätter pga av rovdjur som kan skrämma dem. Dels har vi minst en vargflock som vi vet om, en björn hanne som är stationär och lodjur. Vildsvinen ställer också till en del skada men mest bökar sönder hagar eller drar ned staket .. Så efter 2 åringen skadade sig illa som fölunge troligtvis pga av att de blev rädda för något djur så får de helt enkelt vara inne på nätterna. Ingen av våra närmsta grannar har sina hästar ute på nätterna heller vad jag vet.
Tråkigt att folk tycker så illa om våra inhemska rovdjur att de ska dödas av bekvämlighet.Tråkigt att behöva ha hästar inne året runt pga att man inte får skjuta bort vargar.
En bekant som bor I vargrevir säger att hästarna inte reagerat på vargarna. Björn däremot...Fast en häst tror knappast att en varg är en hund. Det skiljer rejält på lukten på dem, en varg luktar skarpt rovdjur, det gör inte hundar.