Varförskaffar man en unghäst till en 14åring?

O

OX_Arab

Jag fattar inte vad de finns för "roliga" föräldrar som köper en 4åring till sin 14åriga dotter.. vad tänker man med?? Ok om föräldrarna har hästvana och kunskap och kan hjälpa till men i detta fall var det inte så. Hur tänker folk??

Sv: Varförskaffar man en unghäst till en 14åring?

Tycker nog att en 4 åring är lite för ungt för en 14 åring, beror juh klart på hur duktig denna ryttare är på att rida och osv... Jag köpte min första ungponny, den var 3 år och hade blivit sadelvan m.m hos uppfödaren jag köpte honom då var jag ca 14 år. Jag började rida som 5 åring, alltså på ridskola. Mina föreldrar e också häst kuniga. Men dena unga ponny var väldigt bra i huvudet, han var som sagt som en 8 åring, väldigt mogen, jag red och tävlade honom upp till 7 års ålder, då jag hade blivit lite för lång för honom, och vi sålde han. Har haft 2 st d-ponny efter det en 12 åring och en 7 åring. Nu har jag också köpt uppe på det ett 2 årigt halvblod sto av min hopptränare, hon fyller 3 snart. Inga problem att jag inte klarar det, för jag har haft unghäst förut och jag har många bra och duktiga människor som kan hjälpa mig. m.m så det där e juh olika!

jo men i detta fall är tjejen lite rädd för hästen och smått okunnig. Hästen har magrat av Mycket och tappat alla muskler.. men fast hästen inte är i rätt kondition så rids den med alldeles för stora krav och börjar därför bråka väldigt fort pga. att den inte orkar.

kan du inte försöka prata med dem? eller är det såna som det inte går att prata med? tjejen kanske skulle bli glad om hon fick hjälp...

Men det är ju BILLIGARE än en utbildad häst och hon har ju ridit i fler år nu och är ju så duktig.... (aldrig hört förr va??)

Sv: Varför skaffar man en unghäst till en 14åring?

Jo när dom köpte den så lät det så bra. Men de blev inte så. Jag ska nu hjälpa henne att sköta den ett tag. Så de ska bli bättring:)

Jag var 15år när jag fick min treåriga icke inridna ponny :angel:
Men det gick alldeles utmärkt, hade inget stöd från föräldrar men mycke annat hästkunnigt folk omkring mig.

En kompis till mig, hon är visserligen 17 men har "bara" ridit i fyra år har just gått o köpt sig en fyråring.

Ja tror att unghäst är inte så svårt som det ibland kan verka om man bara har lite hästvett och kunnigt folk omkring sig, och att man vågar be om hjälp om det skulle behövas.
Sen är det en väldig skillnad på 14åring och 14åring.

min första "egna häst" köpte jag när hon var 3 år. Red in henne själv å sköter om henne. det var dock en travare som ska andvändas till trav. jag har haft henne i 3 månader nu och jag har inte hunnit fylla 14 än(gör det 18 november) tycker inte att hon var för ung för mig då jag är väldigt hästvan och orädd. mina föreldrar har hållt på med hästar typ hela deras liv så de har hästvana. har haft 2 st f.d travare innan oxå och har en foderhäst nu oxå som är dräktig,så jag ska hantera och träna fölet det första halvåret sen(travare).

å inte tycker jag mina föreldrar är dumma i huvvet för dom köpte en oinriden 3 åring till mig :smirk: därimot så är dom vettiga för dom vet att jag klarar av henne...

å en 4 åring är väl inget märkvärdigt?? :smirk:
är dottern duktig och hästen inriden är det väl inge fara?

Jag tror att man tänker på att hästen var billlig :smirk:

Och att det säkert finns en massa vuxna i stallet där de ställer upp hästen som är villiga att hjälpa tjejen! Ungefär som om de inte skulle vilja ta hand om sina egna hästar istället... En utmärkt fritidsgård :crazy:

Det är en STOR skillnad om man har hästvana föräldrar eller inte!

Sen kan man ju alltid diskutera hur inridning ska definieras. Mitt sto är dräktigt, och om jag behåller fölet kommer jag inte att rida in det själv trots att jag har ridit i 30 år. Jag kan vänja en unghäst vid sadel och att lyda tygeltag och skänkel, men inte mera än så! Och det kallar jag inte inridning!

Min brors systers kompis på 13 år har gått o köpt ett halvblods föl... Hon är inte snäll mot hästarna,hon kan inte rida särskilt bra.. Ridit i 2 år på ridskola.. Stackars häst säger jag bara.. Desutom har hon hästen hemma,hennes föräldrar vet inte ett svatt oim hästar.. Fy fan säger jag bara

Det finns så många konstiga anledningar, men jag tror att dåligt samvete är med på tio i topp listan. Nu för tiden är det så lätt att bara köpa en häst till sitt barn och stalla upp den någonstans, och så har man gjort sin del.... Och kan döva det dåliga samvetet med att man minsann köpt en häst till flickan.

hehe jag fick en fyraåring när jag var tretton men han hade varit galoppör innan så han var mycket hanterad och totalt orädd, hade en häst sen tidigare eller ponny och han blev rekommenderad till oss, men jag kan säga så här mycket ingen av mina föräldrar var så rutinerade ino0m området, men de läser mycket, vet hur viktigt de är att lära sig nya saker och att ta hjälpa va tränare

Jag fick en 3 åring som 13åring och minna föreldrar har ingen hstvana.
Men det gick bra och han är nu såld

Jag va 15 när jag fick min 4 åriga nordis som precis va sadelvan.
Vi fick ett riktigt hel*ete med henne , hon skulle testa o såvidare.
Det blev så illa så ingen tränare kunde hålla sig kvar på henne heller, o då menar jag INGEN!! usch. det va hemskt..

Men det löste sig tillslut, och det lyckades jag me alldeles själv :love:

Men att köpa unghäst i den åldern är inget man bör göra..

Ja du, de undrar jag med.. I vårat stall har det för inte så länge sen kommigt en valack f. 01. Till en tjej på 13 år, det ska vara hennes tävlingshäst. Tjejen i frågan är inte den bästa på att rida + att hon inte har intresset till fulla, mamman pressar på henne intresset (som jag ser det).

Hon är rädd för hästen i fråga, han har bilvit så ostimulerad så han är rent av galen vissa dagar, ingen häst jag vill hantera och ingen annan för den delen, så nu måste dom ta hand om hästen själv, in och utsläpp just för att dne är farligt vissa dagar.

Mamma har nyss fått barn, okunnig hon med men tror hon kan. Sorligt men sant, hästen blir förstörd.

Okey, inte den finaste hästen enligt mitt tycke, men helt okey, men synd att se den förfalla.

/Elin

Många gånger gör folk just så där. Köper ung för dom är billigare, även mina föräldrar har gjort det till mig när jag var yngre, först sa jag ja, efter ett tag sålde vi henne vidare, kände att jag ej klaraee av henne ...

Ibland har bara folk inte vett i huvudet, men okeym har ungen kunskap så visst, men har ungen inte det, så NEJ!

OX_Arab skrev:
Jag fattar inte vad de finns för "roliga" föräldrar som köper en 4åring till sin 14åriga dotter.. vad tänker man med?? Ok om föräldrarna har hästvana och kunskap och kan hjälpa till men i detta fall var det inte så. Hur tänker folk??
Om man inte är så hästvan så är ju chansen större att man gör ett felköp pga att man helt enkelt inte har tillräckligt med kunskaper för att förstå att "man inte förstår". Ju mer jag lärt mig om hästar genom åren desto mer förstår jag hur mycket fel man gjorde i början och hur lätt det är att döma andra med sina "expertkunskaper".

Liknande trådar

IT & mobiler Kanske finns det någon mer teknisk än mig. Kalasdags och kompisarna önskar sig vbucks, alltså valutan i Fortnite. Det är oklart vilka...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: AlinaT
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
1 108
Senast: Happimess
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama