Ta inte detta fel eller ta illa upp nu, men varför inte försöka begränsa amningen hemma så han får samma mattider som på förskolan? Att ni håller samma amningsrutin som om han skulle vara där? Tex bara amma på morgonen och sen erbjuds det mellanmål/mat på samma tider hemma och på kvällen/em kan han amma igen?Visa bifogad fil 16226
I helgen har han inte ätit någonting. Bara ammats. Jag börjar bli lite orolig för de 5 veckor förskolan är stängd, äter han såhär då kommer han tappa i vikt. Han är pigg och glad och knallar runt nästan hela dagarna så det går ju åt energi...
På förskolan äter han med god aptit och i torsdags hade han ”mmmmm”at sig igenom en måltid med potatisbullar. Tänk om han kunde göra det här också.
För vår del va det delamningen som gjorde att Sammy äntligen gick upp stadigt i vikt, visst det blev lite kinkigt i början när jag inte hivade fram tuttarna vid minsta gny, men ganska snart kopplade han att mat också ger mättnad och mysa kan man göra utan en tutte i munnen.
Sen förstår jag att många vill amma länge, och det kan man ju göra även med delamning. Men när barnet stannar i vikt och man blir orolig så kanske det är läge att göra på annat sätt. Nån gång ska man ju vänja av dom i vilket fall.
Hoppas du inte tar illa upp nu för det är bara ett förslag