Ilsken Märta som vägrar låta sig nattas. Inget som tidigare har fungerat fungerar nu, hon kastar nappen, slänger sig fram o tillbaka i sängen, vägrar slappna av, skriker, gråter. Förr gick det att lägga henne på sidan, en and mot hennes arm, smeka den lugn eller att ligga med henne på armen i vår säng och smeka henne och prata lugnt tills hon somnar men nu under några nätter fungerar inget. Jag sitter bredvid helt frustrerad och ledsen och känner mig som en urusel mamma som inte längre kan natta.
Dessa ilskna utbrott kommer med jämna mellanrum även dagtid, när hon inte får som hon vill, när jag säger nej till något, när hon inte får fortsätta gunga för att vi måste gå in, när hon inte får fortsätta titta på Arne Alligator eller något annat program hon tycker om, när hon måste hålla i handen för att det kommer bilar, när hon inte får gå nerför trappen utan att hålla handen… ja ni förstår nog, listan kan göras lång. Och jag drabbas värst av hennes utbrott och sambon får kanske något då och då..
Är det trotsåldern redan? Är det en fas? Och hur fasen gör man för att ta sig igenom den?