Jag behöver lite råd känner jag!
I början hade jag lite jobbigt med amningen (såriga bröstvårtor
) och hoppade därför över bröstet ibland och gav ersättning istället. Efter några veckor läkte jag ihop och sedan dess har han i princip helammat och vi har bara tagit till ersättningen som nödlösning typ en gång var tredje vecka. Han har haft väldigt jobbigt med sin mage så har försökt hålla mig till amningen och höll ett tag en ganska strikt diet där det kändes som att allt jag åt var havrebaserat
Nu är han snart fyra månader och magen har blivit betydligt bättre även om den tjorvar lite fortfarande!
Jag har börjat pumpa ur bröstmjölk och fryser in för att kunna börja jobba deltid i slutet av sommaren och ändå kunna fortsätta ge åtminstone en del mjölk. Vi har börjat fasa in lite ersättning på daglig basis och han äter mer än gärna! Vill gärna göra övergången gradvis dock med tanke på hans känsliga mage. I övrigt känns inte amningen speciellt viktig för mig.
Problem har dock uppstått nu när vi märker att han vägrar dricka bröstmjölk ur flaska!
Har testat fyra olika flaskor (MAM, Calma Medela, Twistshake, Dr Brown), men han tittar på oss som att vi serverar lervälling! De gånger han ändå gjort ett halvhjärtat försök är det som i att han struntar i (inte lyckas?) att svälja. Han sätter i halsen eller så rinner allt ut i mungipan! Extremt upprörd blir han!
Jag testade att blanda 50-50 med ersättning och bröstmjölk, men det blev ingen skillnad... skiljer det så pass mycket i konsistensen att det rinner alldeles för fort när det är mjölk i flaskan? Jag tycker inte att det skiljer ngt direkt och har själv testdruckit - tycker det rinner ganska långsamt.
Någon som känner igen problematiken?
Tror ni att jag måste börja med 90-10 ersättning-bröstmjölk för att vänja honom, och sedan öka på med mjölken? Är det ens värt att krångla med? Är rätt tråkigt att pumpa och hålla igång produktionen om han ändå inte tänker dricka. Samtidigt är jag rädd att det kommer kunna ta ett tag innan hans mage accepterar annan föda så då vill man ju inte att mjölken ska sina helt!
Input?
(Sorry för megalångt och lite rörigt inlägg
)