Vårföräldrar 2015 #6

Nu har lilla fröken här börjat gå efter möblerna. Det har hon inte vågat innan men nu byter hon mellan vår säng och sängbordet, går efter tvrumsbordet och byter från det till soffan :p

Hon fick en lära gå vagn i julklapp som hon lärt sig att ställa sig upp mot själv så hon kan gå med den när hon vill :D Det går undan i utvecklingen nu!

A har också börjat gå lite längs med vardagsrumsbordet nu. Igår försökte han klättra upp i soffan :D
Han har tagit ett par steg själv med sin lära gå vagn, men den glider undan lite för lätt även om vi skruvat i bromsen rejält. Han lutar nog lite för mycket på den ännu.
Men roligast tycker han att det är att sitta i den och att vi skjutsar runt honom :D

Här är det "bara" -20 idag så skidåkning står på schemat! För alla utom mig och sonen då som är hemma och febriga, eller ja sonen då. Natten var riktigt jobbig med liten son som inte kom till ro annat när han låg i min famn. Så jag har har suttit och "sovit" stora delar av natten. Sådär skönt :p

Börjar tro att det är tredagarsfeber eller ngt. Han är inte sjuk i övrigt, inte förkyld eller så. Men febern var uppe på 39,4 som mest igår. Tycker det verkar lite väl mycket för bara tänder. Han är lite hängig såklart med ganska pigg och glad ändå. Just nu pågår krypträning för fullt på mattan.

Angående temperatur hade jag inte tvekat alls vid -20. Underställ, overall, tossor, halskrage, vantar och mössa och åkpåse har vi kört med. Han har varit lagom varm efteråt. Blåser det kanske man kan ha på regnskyddet på vagnen för att stoppa vinden lite?

Hur gör ni med promenader nu när det är så kallt? -20 grader här, vågar man gå ut? Hur klär man bebis? Tänker även på ansikte? Har ingen rånarluva utan mössa enbart. :)

Vi är ute ändå, kör balaklava och sån tjock mössa över som knäpps med kardborre under hakan så den täcker öron och kinder bra. Ullunderställ och ett lager ullfrotté när jag har henne i bärsele med bärjacka över (softshell med lite foder), ullstrumpor och långa byxor som täcker fötterna med. Ska hon ner från selen så stoppar jag ner henne i ullfleeceoverall också. Vantar i ullfleece. Brukar sluta med att vi får knäppa upp lite :p

Idag har jag premiärjobbat! Det gick utmärkt för E som varit glad och nöjd hela dagen, hon har ju varit med pappa, en annan hade kul sånär som på att brösten höll på att sprängas :o Jag ammar nog mer än jag tror! 24/1-27/1 ska jag med jobbet utomlands, jag tackade ja med skräckblandad förtjusning....... Men kommer nog försöka pumpa när jag är borta, vill nog amma några månader till. Men fasen så kul att jobba igen!

A har också börjat gå lite längs med vardagsrumsbordet nu. Igår försökte han klättra upp i soffan :D
Han har tagit ett par steg själv med sin lära gå vagn, men den glider undan lite för lätt även om vi skruvat i bromsen rejält. Han lutar nog lite för mycket på den ännu.
Men roligast tycker han att det är att sitta i den och att vi skjutsar runt honom :D
Lägg nåt tungt i den så glider den trögare :) det brukar funka

På torsdag är det dags för BVC besök för E. Fick kallelse igår :) Jag jobbar torsdag och fredag nästa vecka så det blir maken som får åka med henne. Ska bli spännande och se hur hon ligger på sina kurvor!

Här har äntligen febern släppt under dagen och sonen verkar fit for fight igen. Väldigt skönt! Det har varit ett par ynkliga dygn med en liten som som bara velat sitta i famnen och sova på mig. Matlusten har varit noll så det har varit i princip helamning i två dygn nu. Himla skönt att det har funkat och man sluppit oroa sig för att han inte har fått i sig mat också. Hoppas matlusten kommer tillbaka nu!

Imorgon hoppas vi på skidåkning eftersom det är rätt "varmt" nu, bara -19. Allt blir relativt efter ett par dygn med mellan 26 och 32 minusgrader :p

Det där med pigg bebis och skidåkning gick väl sisådär... När vi vaknade imorse var sonens temperatur tillbaka på 38,9 och uteluftens temperatur tillbaka på -31,4...

Sen var sonen gnällig och smått otröstlig hela förmiddagen. Det enda som funkade någolunda var att ligga på min mage i framstupa huvudläge och amma. Men knappt det. På eftermiddagen var han väl tillslut så trött att han somnade och sov i 1,5 timme, vaknade och åt och sov i två timmar till. Sen vaknade han pigg och glad och till synes helt som vanligt. Får hoppas att det räcker nu! Tand nr 4 har också visat sig vara på gång nu så två uppe och två nere är på väg. Inte konstigt att det gör ont i munnen :cry: Imorgon väntar 7 timmars bilresa hem. Känns som att det kan bli spännande :nailbiting:

Sonen bestämde sig för att sluta amma i onsdags, så här går jag nu med sprängfyllda ömma bröst och väntar på att det ska lätta. Drog dessutom på mig nackspärr i fredags så jag har känt mig ganska ynklig i helgen. Fördelen är att sonen inte är sur över att han inte får amma, det ratade han ju på eget initiativ ;). Han sover lite bättre på nätterna nu. Vaknar dock runt 4 och har då svårt att somna om, men vi får ganska många timmars sammanhängande sömn nu, vilket är skönt.

Han vill gärna stå, men har inte balans nog att stå vid gå-vagnen själv. Hans ben börjar dock bli ganska bastanta så jag gissar att det snart ger med sig. Han har inte riktigt fattat att han kan förflytta sig framåt genom att flytta på fötterna, även om han lyckats ta några staplande steg med stöd redan.

@Imogen Stackars sonen :(. Inte kul med långdragen feber. Har du/ni kunnat njuta av semestern lite ändå? Hoppas att han slipper mer feber nu.

Äntligen börjar sonen vara en anings mer försiktig mot vad jan ställer sej upp :angel:
Han sätter sig ner också mer eller mindre pladask men iaf på rumpan.
Kryper iväg i raketfart och helst till överallt där han inte behöver vara. Typ till sladdarna, kontakterna och vedspisen.. Men bokhyllan är mycket intressant! Har slaktat lite böcker men kan sitta lääänge och bläddra!
Blåmärke har han fått också :o på knäet, men som han dundrar fram över/genom/under Allt till varje pris så är det ju inte konstigt...:grin:

Jahopp, då var man själv i nästan en vecka. Maken, L och makens föräldrar har åkt till fjälls och jag ska stanna hemma och plugga inför tentamen på lördag. Maken klarar jag mig utan :D och L har sovit borta förut, men jag misstänker att någon gång imorgon kommer längtan efter L bli väldigt, väldigt stor...

Sonen bestämde sig för att sluta amma i onsdags, så här går jag nu med sprängfyllda ömma bröst och väntar på att det ska lätta. Drog dessutom på mig nackspärr i fredags så jag har känt mig ganska ynklig i helgen. Fördelen är att sonen inte är sur över att han inte får amma, det ratade han ju på eget initiativ ;). Han sover lite bättre på nätterna nu. Vaknar dock runt 4 och har då svårt att somna om, men vi får ganska många timmars sammanhängande sömn nu, vilket är skönt.

Han vill gärna stå, men har inte balans nog att stå vid gå-vagnen själv. Hans ben börjar dock bli ganska bastanta så jag gissar att det snart ger med sig. Han har inte riktigt fattat att han kan förflytta sig framåt genom att flytta på fötterna, även om han lyckats ta några staplande steg med stöd redan.

@Imogen Stackars sonen :(. Inte kul med långdragen feber. Har du/ni kunnat njuta av semestern lite ändå? Hoppas att han slipper mer feber nu.

Vad skönt med ett sådant avslut! Det är det jag hoppas på också, att kunna sluta helt på barnets villkor.

Haha här vill sonen också gärna stå och gå. Benen är dock allt annat än bastanta :D Han har helt fattat det här med att man ska flytta på fötterna men det går mest fram och tillbaka, jättesnabbt och benen viker sig hela tiden. Klara likheter med Forrest Gump :D

Ja det har inte varit roligt alls! Idag var han pigg och glad och temperaturen på rimliga -17. Och vi är såklart påväg hem :p Men vi har haft det mysigt ändå och några härliga skidturer hann vi med! :)

Igår lämnade vi barn och hund till mina föräldrar för att gå på dans med några vänner :) J hade gått och lagt sig innan 19.30 och E innan 20.00. Valpen hade gått och lagt sig vid ytterdörren och sovit där hela natten :) Min pappa och ungarna hade gått upp vid 7.30. Duktiga barn vi har :love:

Jag ska ut och motionera hästar nu i all snö som kommit sen åker jag och hämtar ungarna :) Maken får ploga snö så vi tar oss till jobb och dagis i morgon :p

Idag börjar min sista vecka som helt föräldraledig. Tur att jag får en lugn start, för även om det känns kul att börja jobba igen så känna det lite svårt också.

Tyvärr är sömnen väldigt orolig. Inatt sov H mellan 18.40-6.20, men med massor (tror sex eller sju) korta uppvak. Vi har en lugn dag framför oss så det gör inget att vi är lite trötta.

Hur har ni det denna måndag?

Denna måndag blir lugn för oss.
Hade tänkt åka en sväng och handla men drar upp rullgardinen till tokmycket snö och tätt snöfall.
Jag håller därför sonen ifrån vägen och åker själv när pappan kommer hem. Jag är egentligen varken harig eller osäker bakom ratten utan kanske bara för hönsig att ta med sonen ut på dom vägarna :o
Plus att jag inte har fyrhjulsdrivet längre :(

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 009
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka