A

Aeternum

I video efter video här på forumet förundras jag över eran löshoppning.
I video efter video ser jag hästar som hoppas på alldeles för kort avstånd och därför får kasta sig rätt upp och sträcka sig för att komma över.
Har ni någon anledning till detta eller är det bara okunskap?
Jag ser i video efter video hur hästarna jagas runt med longerlina samtidigt som det smackas och tjoas i bakgrunden vilket innebär att hästen ökar farten = kommer fel in = för kort avstånd/för långt avstånd inne och sen får knixa sig ut.

Varför har man så kort avstånd i en löshoppning?
Och särskilt på hästar som löshoppas för första gången?

Sv: Varför?

Överallt i löshoppningstrådarna.
Sök på löshoppning

Tror det beror på okunskap, dessutom stessar många hästarna på tok för mycket vilket också medför att avstånd och dylikt inte stämmer. Är faktiskt en konst att kunna löshoppa rätt, många tror att det är enkelt:smirk:

Men isåfall är det ju sorgligt. Jag har hitills sett ungefär 2-3 videos där allting utförs rätt.

håller med:bow:
har däremot ingen aning om varför man har kort avstånd, men vad är syftet??
och när man springer efter och smackar springer med långpisk osv, så att hästen skenar runt runt runt i full fart och hinner knappt lyfta på benen!

Jag tror att många inte förstår att hästen hoppar även om man inte sitter på eller står brevid och tjoar och tjimmar.. Okunskap som tidigare sa

Låter fullständigt idiotiskt! :eek:
Kan dock erkänna att jag inte har någon som helst aning om hur långt avstånden ska vara med min tränare är alltid med när jag löshoppar, finns inte ett enda undantag.
Det där med piskor och linor skulle aldrig funka med min häst. Han springer alldeles för fort för att han tycker att det är otroligt kul :rofl::p

Såg bara ett par.
Den ena var det en häst som uppenbart blivit skrämd till att hoppa.
Låg överdrivet högt över hindren.
Den andra hade lång sträcka både före och efter, så jag har nog inte sett dem som du syftar på.
Men är lite nyfiken på vad du anser är ett tillräckligt långt avstånd innan hindret? Vet inte själv. Men löshoppade häromdagen i en paddock på 20x40. Ställde upp en kombination på mitten av ena långsidan, med linor fram till mitten av bägge kortsidor. Jag leder min häst in en bit, sen smackar jag fram honom till hindret. Jag använder varken linor bakom eller piska. Anses detta vara ett bra eller dåligt sätt att löshoppa på?

Jag har ibland korta avstånd och ibland lite längre än normalt för att ge ponnyn lite utmaningar. Men så är han förhålladevis rutinerad också.

jag tycker nog det är vanligare med för långa avstånd.

Här är filmen där Flash löshoppar, avstånd ligger på 7.20 o är absolut inte för kort, snarare lite långt egftersom han är så liten men ska han kunna tävla bland de stora måste han kunna gå på rätt avstånd.
Ingen piska, sen smackar jag men det är bara flr att lugna mig själv, Flash ger fullkomnligt fastringen i det. Är ensam eftersom han inte litar på andra o bara blir rädd med medhjälpare. Det kanske verkar som jag jagar honom men jag springer med kameran o den har ingen zoom så jag står i mitten hela tiden.

http://www.youtube.com/watch?v=rFJdtnO2pgI

Låter som rent idioti!
Okunskap som många andra har sagt.. ska själv in o kolla videorna nu.

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 638
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
3 472
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
966
Senast: cassiopeja
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur